Είναι ευρέως γνωστό, σε όσους έχουν μελετήσει τον τρόπο με τον οποίο ασκεί διαχρονικά πολιτική η αριστερά, η ικανότητα που έχει στην προπαγάνδα, ανεξαρτήτως ιστορικής περιόδου και τοποθεσίας.
Στην Ελλάδα, το γεγονός ότι δε βρέθηκαν ποτέ στην εξουσία, έως και το 2015, τους έδωσε την ευκαιρία να χτίσουν τον μύθο της καλής και ηθικής αριστεράς, δημιουργώντας σύνδρομα ένοχης στην κεντροδεξιά αστική παράταξη. Το γνωστό σε όλους ηθικό πλεονέκτημα, το φωτοστέφανο που φορούσε κάθε αριστερός, αποτέλεσε για δεκαετίες το μεγαλύτερο παραμύθι της πατρίδας μας.
Το 2015 η πρώτη φορά αριστερά, κλήθηκε να κυβερνήσει τον τόπο. Φυσικά, δε θα μπορούσε παρά να εφαρμοστεί σε υπέρτατο βαθμό η συνήθης προπαγάνδα. Ο ΣΥΡΙΖΑ ανήγαγε σε επιστήμη τα fake news, έκανε αντιπολίτευση στον Σαμαρά με αυτά, κυβέρνησε σχεδόν πέντε έτη με αυτά και συνεχίζει παρέα με αυτά από την θέση της αξιωματικής αντιπολίτευσης.
Στην αρχή πίστευα πως η μεθοδολογία είναι απλή. Κατασκευάζουμε ένα αληθοφανές ψέμα, το διαρρέουμε και αφήνουμε την φαντασία και την σχεδόν πάντα ελλιπή προσπάθεια για σωστή ενημέρωση του πολίτη, να κάνει τα υπόλοιπα. Ακόμη και ένας στους δέκα να πιστέψει την ψεύτικη είδηση ( δυστυχώς στην χώρα μας το ποσοστό είναι αρκετά μεγαλύτερο) η ζημιά έχει γίνει.
Παρατηρώντας όμως την χθεσινή είδηση της Αυγής πως «Τσιμεντώνουν την Ακρόπολη, θα έπρεπε να ντρέπονται» αντελήφθην πως τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά. Και φυσικά δε θα μπορούσαν να είναι τόσο απλά, από ανθρώπους που μισθώνουν υπαλλήλους ως «τρολ» του διαδικτύου για να διαδίδουν την προπαγάνδα τους στο μέγιστο δυνατό.
Επιλέγουν ένα θέμα για το οποίο γνωρίζουν την ευαισθησία του Έλληνα πολίτη και κυρίως των δεξιών ψηφοφόρων, τον πολιτισμό. Παίρνουν μια απλή είδηση ρουτίνας, όπως το γεγονός ότι στρώθηκε νέο τσιμέντο στην Ακρόπολη, στις διαδρομές για ΑΜΕΑ, εκεί όπου ήδη υπήρχε τσιμέντο εδώ και χρόνια. Δημιουργούν έναν πιασάρικο τίτλο και παρουσιάζουν μόνο τις πληροφορίες που τους ευνοούν : η υπουργός πολιτισμού τσιμεντοποιεί την Ακρόπολη.
Έτσι λοιπόν δε χρειάζεται να επινοήσουν το fake new, απλά προσαρμόζουν την πραγματικότητα στην προπαγάνδα τους. Οδηγούν τον αναγνώστη σε μια πρωτοβάθμια σκέψη. Όσο κι αν προσπαθείς να πείσεις μετά για το τι πραγματικά συμβαίνει, όσο κι αν επιχειρηματολογήσεις, το γεγονός ότι παρουσιάζεις στοιχεία και μπαίνεις σε λεπτομέρειες, κουράζει τον αναγνώστη, ενώ η είδηση που του έχει πλασάρει η “Αυγή” είναι ευκολονόητη, δεν τον αναγκάζει να ψάξει πολύ και ικανοποιεί και το αίσθημα καταδίωξης και συνωμοσιολογίας που τον διακατέχει. Φυσικά δεν απευθύνεται στο μεγάλο κομμάτι των πολιτών, αλλά και πάλι μεγάλο μέρος θα “τσιμπήσει”.
Η μάχη απέναντι στην προπαγάνδα και τον λαϊκισμό φυσικά και είναι πολύ δύσκολη, αλλά κερδίζεται. Κερδήθηκε με πολύ κόπο τον Ιούλιο του 2019 από τον Κυριάκο Μητσοτάκη, κερδίζεται καθημερινά από την υπερπροσπάθεια της κυβέρνησης κόντρα σε όλες τις αναποδιές του έτους που διανύουμε, κερδίζεται από την διαρκή ενημέρωση του γραφείου τύπου της ΝΔ, με τις διαρκείς ανακοινώσεις για τα fake news του ΣΥΡΙΖΑ.
Υ.Γ. Ειδικά στη περίπτωση της κυρίας Μενδώνη, της υπουργού πολιτισμού, είναι τουλάχιστον αστείο να την σταυρώνουν για τσιμεντοποίηση την Ακρόπολης. Όσοι γνωρίζουν ελάχιστα για το έργο της στο υπουργείο όλα αυτά τα χρόνια, γνωρίζουν την ευαισθησία της σε τέτοια θέματα. Ας μην ξεχνάνε στον ΣΥΡΙΖΑ τι έχει κάνει η κ. Μενδώνη για την ανάδειξη του μνημείου της Αμφίπολης, αυτό που έσπευσαν να εξαφανίσουν μόλις εκείνοι ανέλαβαν την εξουσία.
Ο κ. Χρήστος Τσοκάνης είναι απόφοιτος της Σχολής Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Πατρών και πρόεδρος Ν.Ε. ΟΝΝΕΔ Ευβοίας