Το συλλαλητήριο έχει πρώτα δικαίωμα και μετά θέμα

Το συλλαλητήριο έχει πρώτα δικαίωμα και μετά θέμα

Σε μια χώρα με σχεδόν μηδενική ουσιαστική δημοκρατική Παιδεία δεν είναι παράξενο που το συλλαλητήριο της Κυριακής απασχολεί το μεγαλύτερο κομμάτι του πληθυσμού που ασχολείται μαζί του με όρους χουλιγκανικού οπαδισμού. Και δεν είναι τυχαίο που ο προπροπαππούς μου ο Νικόλας το 1824, μέσα στην Επανάσταση, σκοτώθηκε σε εμφύλιο μεταξύ Μαυρομιχαλαίων και Τζανετάκηδων στο Ταίναρο!

Και για να το ξεκαθαρίσω από την αρχή, εγώ είναι οπαδός των συλλαλητηρίων. Όλων των συλλαλητηρίων. Γιατί ο λαός που συμμετέχει σε συλλογικές μορφές αποτελείται από πολίτες που νοιάζονται. Που δεν έχουν παραδοθεί στις εξουσίες τους. Που διεκδικούν. Που ανησυχούν. Που δεν έχουν αποκοιμηθεί στους καναπέδες τους.

Δεύτερο, ο άνθρωπος έκανε 50.000 χρόνια να φτάσει στο σημείο να θεωρεί ότι έχει ο καθένας δικαίωμα να λέει τη γνώμη του. Και να τη λέει ατομικά και συλλογικά. Με συγκεντρώσεις. Όταν λέμε ο καθένας εννοούμε ο καθένας. Από τον πιο ακραίο μέχρι τον πιο συντηρητικό. Και για τη Μακεδονία και για την Ηριάννα και για τη νομιμοποίηση του χασίς.

Τρίτο, το ελληνικό Σύνταγμα και στο άρθρο 11 εξασφαλίζει στους Έλληνες πολίτες, και κατά συνέπεια σε όλους όσοι κατοικούν ή βρίσκονται εδώ, το δικαίωμα να συνέρχονται ειρηνικά και χωρίς όπλα.

Τέταρτο, είναι άλλο πράγμα να διαφωνώ με το αίτημα της διαδήλωσης και άλλο πράγμα να διαφωνώ με το δικαίωμα της διαδήλωσης. Εδώ ακριβώς, στη χώρα υπάρχει σοβαρό πρόβλημα. Και το πρόβλημα είναι ότι ικανό κομμάτι του πληθυσμού δεν θεωρεί δικαίωμα του άλλου να διαδηλώνει όταν διαφωνεί μ αυτόν τον άλλον πολιτικά ή οπαδικά!

Πέμπτο, όποιος διαφωνεί με το δικαίωμα όλων να διαδηλώνουν έχει μπει στο δρόμο του αυταρχισμού και του φασισμού. Και τον βαδίζει αν προσπαθεί να εμποδίσει με τη βία τους άλλους να διαδηλώνουν. Εφ όσον διαδηλώνουν ειρηνικά και χωρίς όπλα.

Όποιος αναλαμβάνει το ρόλο του χωροφύλακα ιδεών, έχει πάρει το δρόμο του χωροφύλακα. Και ο χωροφύλακας είναι η έκφραση της βίας της εξουσίας. Έτσι τηρείται ο νόμος σε όλο τον κόσμο. Επομένως, όποιος στρέφεται εναντίον διαδηλωτών δεν είναι παρά ένας βίαιος εξουσιαστής και μάλιστα αυτόκλητος. Αντιδημοκράτης.

Έκτο, δεν είναι η πρώτη φορά που υπερασπίζομαι το δικαίωμα του συλλαλητήριου. Αλλά αυτό είναι η ντροπή. Ότι το αυτονόητο σε μια Δημοκρατία δεν είναι αυτονόητο! Και δεν μ'' ενδιαφέρει αν οι διαδηλωτές είναι χρυσαυγίτες ή αναρχοαυτόνομοι. Υπάρχει και το δικαίωμα της αντισυγκέντρωσης. Είναι κι αυτό Δημοκρατία.

Έβδομο, η βίαιη καταστολή συγκεντρώσεων είναι πρακτική της αστυνομίας του κράτους και των φασιστικών ταγμάτων εφόδου. Την έχουμε δει κατ επανάληψη. Η φασιστική νοοτροπία, όμως, έχει τη βία μέσα της. Δεν ξέρει Δημοκρατία. Επομένως, κανείς που υπερασπίζεται τη Δημοκρατία ή δρα και μιλάει εξ ονόματος της Δημοκρατίας δεν μπορεί να στρέφεται με οποιονδήποτε τρόπο εναντίον διαδηλωτών.

Όγδοο, οι Έλληνες έχουν τον εμφύλιο στην κουλτούρα τους. Από την αρχή της ύπαρξής τους. Θυμίζω ότι το πρώτο και ιερό βιβλίο των ελληνικών φύλων ήταν η Ιλιάδα. Η ιστορία του εμφύλιου μεταξύ δύο πολέμαρχων. Έτσι αρχίζει και αυτό πραγματεύεται μέχρι λήξης του εμφύλιου με κλασικό ελληνικό δραματικό τρόπο!

Όπως έγραψα και στον πρόλογο, την ώρα που εξελισσόταν η Επανάσταση του '21, οι Μπέηδες της Μάνης Τζαννετάκης και Μαυρομιχάλης πολεμούσαν και σκοτώνονταν μεταξύ τους για τον έλεγχο της γραμμής του Ταινάρου! Θυσίαζαν όπλα, σφαίρες και πολεμιστές για το μπεηλίκι! Κι αυτή είναι μια ασφαλέστατη μαρτυρία σε ένα μόνο τόπο της χώρας. Γιατί το ίδιο συνέβαινε σε όλη τη χώρα! Και δεν σταμάτησε ποτέ!

Το ίδιο κλίμα καλλιεργείται και σήμερα με φρασεολογία του χειρότερου καταγωγιού, κυρίως από στελέχη της κυβέρνησης και από το παρακράτος της. Κι αυτό είναι το επικίνδυνο. Γιατί η κυβέρνηση δίνει στους πολίτες τον τόνο και το πρότυπο για το πώς να συμπεριφέρονται και ποια είναι τα όριά τους. Δεν τον δίνουν οι διάφορες οργανώσεις που αντιτίθενται στο συλλαλητήριο ή οι πολίτες που βρίζουν. Αυτή είναι η δημοκρατική κουλτούρα τους, αυτό κάνουν. Και το κάνουν, γιατί έτσι τους έχουν γαλουχήσει οι κυβερνήσεις με τη δική τους αντιδημοκρατική κουλτούρα. Δε φταίνε οι πολίτες.

Τέλος, εγώ διαφωνώ με τις ακρότητες και τις αμορφωσιές που εκφράστηκαν στη Θεσσαλονίκη ή θα εκφραστούν στη συγκέντρωση της Κυριακής από διάφορους κληρικούς και πολίτες. Και με ανατριχιάζει η συμμετοχή της Χρυσής Αυγής και των άλλων ακραίων γκρουπούσκουλων. Αλλά, σέβομαι και τιμώ τον Μίκη και τον καθηγητή Κασιμάτη, από τους λίγους με το Γλέζο που κρατάνε εδώ και τουλάχιστον 8 χρόνια ψηλά τη σημαία της τόσο σπάνιας συνέπειας. Και σέβομαι και όλους τους δημοκρατικούς πολίτες που θα παραβρεθούν. Και θεωρώ ντροπή για έναν λαό να έχει για μπροστάρηδες υπερασπιστές της ιστορίας του και της αξιοπρέπειάς του απέναντι σε ληστές δανειστές και σε φασίστες εθνικιστές γείτονες, τρείς 90χρονους! Τέτοια φτώχεια από κει και κάτω!

Και παρόλο που διαφωνώ, θα υπερασπιστώ το δικαίωμα όλων αυτών των ανθρώπων να διαδηλώσουν. Γιατί δεν έκανε 50.000 χρόνια το δίποδο μέχρι να εξημερωθεί, για να το εξαγριώσουν πάλι μερικά τετράποδα ανάμεσά του.

Κάθε εκφοβισμός, βιαιότητα, απειλή ευνοεί και θα ευνοήσει μόνο τα φασιστικά στοιχεία μέσα και έξω από τη διαδήλωση. Ας το σκεφτούν οι θερμοκέφαλοι και οι ανεγκέφαλοι μέσα κι έξω από την κυβέρνηση.

Γ. Παπαδόπουλος- Τετράδης