Του Δημήτρη Κουρέτα*
Η «ανατρεπτική» είδηση είναι η εξής: «Μαθητές, φοιτητές αλλά και εκπαιδευτικοί εισέβαλαν στο υπουργείο Παιδείας, οι οποίοι πραγματοποιούσαν συγκέντρωση διαμαρτυρίας ενάντια στο νομοσχέδιο για το νέο λύκειο και τις προωθούμενες αλλαγές στην παιδεία.
Νωρίτερα, είχαν συγκεντρωθεί έξω από το κτίριο με κεντρικό σύνθημα «Αγώνας μαζικός, πανεκπαιδευτικός, θα είναι η απάντηση από δω και μπρος».
Είναι όλοι αυτοί μαχητικοί πρεσβευτές της ανατροπής που έχει η Παιδεία και η ελληνική κοινωνία; Είναι όλοι αυτοί οι βολεμένοι (μικροί και μεγάλοι) εκπρόσωποι του παθητικού συντηρητισμού επαναστάτες; Αυτοί που μάχονται πάντα να μην αλλάξει τίποτα γύρω τους;
Η γνώση είναι η πιο ανατρεπτική διαδικασία. Αυτό που γνωρίζουμε τώρα ανατρέπει αυτό που γνωρίζαμε λίγο πριν.
Καταλαμβάνοντας το γραφείο του υπουργού η κάποιο σχολείο (λίγο διαφέρουν) σαν μέτρο πίεσης προς αυτόν που θέλει σύμφωνα με τη δική σου αντίληψη να κάνει κακό στην εκπαίδευση, ουσιαστικά του κάνεις το κέφι. Δηλαδή καταλαμβάνοντας τον τόπο που διαδραματίζεται η ανατροπή που θα κάνεις μεθαύριο μαθαίνοντας γράμματα, που είναι το εργαλείο της δύναμης σου για ανατροπή, ουσιαστικά καταδικάζεσαι στην αποτυχία και στην αμάθεια.
Και αυτός που θεωρεί την παιδεία μέσο ανατροπής θα πρέπει να προβάλλει πώς επιτυγχάνουν να δημιουργήσουν ανάπτυξη οι απόφοιτοι ορισμένων πανεπιστημίων του εξωτερικού με τις συμπεριφορές τους εκεί. Οι οποίες σίγουρα είναι πολύ διαφορετικές από αυτές που προβάλλονται εδώ ως ανατρεπτικές. Οι απόφοιτοι του ΜΙΤ στις ΗΠΑ ας πούμε, έναν τόπο μητρόπολη του καπιταλισμού που όμως κάποιος διδάσκεται πως θα δημιουργήσει ανάπτυξη για τον τόπο του, χωρίς απαραίτητα να συμφωνεί με την πολιτική του ΜΙΤ, έχουν δημιουργήσει 4.000 εταιρείες σε όλο τον κόσμο με συνολικό ετήσιο κύκλο εργασιών περί τα 256 δισ. δολάρια.
Η αμερικάνική Association of University Technology Managers αναφέρει ότι κατά το οικονομικό έτος 2010 η δραστηριότητα μεταφοράς τεχνολογίας των πανεπιστημίων στις ΗΠΑ οδήγησε στην εμφάνιση 658 νέων προϊόντων, στην ίδρυση 596 νέων επιχειρήσεων έντασης γνώσης, εκ των οποίων οι 435 είχαν έδρα κοντά στο Πανεπιστήμιο από όπου προήρθε η γνώση, σε κύκλο εργασιών ύψους 2,3 δισ. δολάρια από συμβάσεις εκχώρησης, στην υποβολή 12.109 αιτήσεων για διπλώματα ευρεσιτεχνίας και στην απόκτηση 3.417 πατεντών.
Στην Ελλάδα πέρυσι οι αιτήσεις για πατέντες δεν ξεπέρασαν τις 20. Κατά τη γνώμη μου όταν κάποιος θέλει να κάνει ανατρεπτικούς τους νέους θα πρέπει να βγάζει ημερολόγια που θα προβάλλουν τέτοιες ειδήσεις, και όχι να βάζει φωτογραφία στο ημερολόγιο ενός οργισμένου νέου με καλυμμένο πρόσωπο να πετάει μια μολότοφ.
Η ανατροπή έχει πολλά πρόσωπα. Εξαρτάται τι θέλεις να κάνεις τελικά.
Στα εργαστήρια γίνονται σήμερα οι ανατροπές και όχι στα «ανάκτορα»!
* Ο κ. Δημήτρης Κουρέτας είναι καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας