Του Θοδωρή Γ. Ηλιόπουλου*
Η καθυστέρηση στο κλείσιμο της αξιολόγησης και οι παλινωδίες της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ στο πεδίο της οικονομίας, της διοίκησης και αλλού έχουν ως συνέπεια την οικονομική και αναπτυξιακή καθήλωση της Ελλάδας. Τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ του Σεπτεμβρίου δείχνουν ότι η ανάπτυξη για το δεύτερο τρίμηνο του έτους ήταν οριακή, δηλαδή μόλις +0,8% σε σχέση με το 2016, ποσοστό πλήρως αναντίστοιχο με τις εξαγγελίες της κυβέρνησης, αλλά και με τα σκληρά μέτρα στα οποία έχει υποβάλει τη χώρα.
Μπορεί, βέβαια, η κυβέρνηση να είναι ανίκανη να δημιουργήσει ανάπτυξη, αλλά εάν το έκανε, θα το έκανε με πολύ στυλ. Γιατί από ιδέες, άλλο τίποτα.
Ο κύριος Μάρδας, ως υπουργός είχε υπερήφανα αποκαλύψει το αναπτυξιακό του σχέδιο: Το ελληνικό κράτος να διοργανώνει συναυλίες με τη Shirley Bassey, η οποία φέτος έκλεισε τα 80 της χρόνια! Πριν από λίγες ώρες, ο ίδιος άνθρωπος ανακοίνωσε ότι για χάρη της ανάπτυξης μελετά το κτίσιμο νησιού! Η υπουργός Φωτίου έχει επίσης καταθέσει πρόταση: «Θα φτιάξουμε μαρμελάδες».
Σχέδιο έχει και ο ίδιος ο πρωθυπουργός: θα φέρει νέους επιστήμονες για να τους κάνει δημοσίους υπαλλήλους. Με τέτοιες ιδέες, πώς να μην υποπτευθεί ότι η Philipp Morris – Παπαστράτος τον κορόιδευε;
Στη λίστα των μεγάλων οραματιστών, έχει μπει πλέον και ο υπουργός Ναυτιλίας Π. Κουρουμπλής. Η πρότασή του αφορά στη δημιουργία ενός νησιού με φορολογική ατέλεια, ώστε να προσελκύει ανθρώπους «που επιλέγουν να ψυχαγωγηθούν μέσα από τη διαδικασία της κρουαζιέρας». Το ενδιαφέρον του για την ανάπτυξη της νησιωτικής Ελλάδας δε συγκινεί? προκαλεί.
Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ που κατήργησε τον μειωμένο ΦΠΑ σε όλα τα νησιά, προτείνει τώρα με θράσος τη θέσπιση ισχνών φορολογικών προνομίων για ένα νησιωτικό λιμάνι! Σου γκρεμίζουν το σπίτι και σου τάζουν σκηνή να μείνεις!
Και το χειρότερο, δεν είναι μόνο θρασείς, αλλά και επιπόλαιοι: Η ιδέα του κυρίου Κουρουμπλή δεν μπορεί να εφαρμοστεί διότι η δημιουργία ενός τέτοιου φορολογικού παραδείσου είναι αντίθετη με το δίκαιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Είναι αντίθετη με την ενωσιακή φορολογική νομοθεσία και με το δίκαιο των κρατικών ενισχύσεων που απαγορεύει τέτοιου είδους φορολογικές ελαφρύνσεις.
Αφού, λοιπόν, ο υπουργός επέλεξε να μας εντυπωσιάσει με την ιδέα του, θα πρέπει και να μας απαντήσει: Γνωρίζει τα ως άνω νομικά προβλήματα; Πώς σκοπεύει να τα αντιμετωπίσει; Μήπως εξήγγειλε μία πρόταση δίχως να έχει εργαστεί πάνω σε αυτήν, όπως, άλλωστε, αυτοί οι τύποι συνηθίζουν; Εάν δεν τα καταφέρει να υλοποιήσει την ιδέα του, τί θα πράξει και τί θα πρέπει να σκεφτούμε για αυτόν;
Θα ρωτήσει κάποιος, «αν είναι έτσι, τότε και ο μειωμένος ΦΠΑ δεν είναι αντίθετος με το δίκαιο της ΕΕ»; Η απάντηση είναι όχι, διότι η ενωσιακή νομοθεσία, και συγκεκριμένα το άρθρο 120 της Οδηγίας 2006/112, δίνει ρητά και κατ' εξαίρεση στην Ελλάδα τη δυνατότητα να εφαρμόσει στα νησιά του Αιγαίου χαμηλό συντελεστή ΦΠΑ.
Η εισαγωγή της παραπάνω εξαίρεσης στην Οδηγία αποτελεί επιτυχία των προηγούμενων κυβερνήσεων, οι οποίες και αξιοποίησαν το προνόμιο και κατόρθωσαν να το διατηρήσουν μέχρι να το απολέσουν οι ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ.
Θα ξαναρωτήσει ο ίδιος, «Δηλαδή οι προηγούμενοι ήταν καλύτεροι;».
Ναι, και βέβαια ήταν.
* Ο κ. Θοδωρής Γ. Ηλιόπουλος είναι Δικηγόρος LLM.