Από τα επίσημα στοιχεία και από πλήθος εμπειρικών μελετών γνωρίζουμε πλέον ότι το μεγαλύτερο ποσοστό των χρημάτων των φορολογουμένων που καλύπτουν τις δαπάνες για την παιδεία του προϋπολογισμού χρηματοδοτούν τη μισθοδοσία των εκπαιδευτικών και τα λειτουργικά έξοδα των δημοσίων σχολείων και άλλων φορέων της εκπαίδευσης.
Γνωρίζουμε ακόμη το ποσό που αναλογεί από τον προϋπολογισμό στον κάθε μαθητή ανά βαθμίδα εκπαίδευσης. Από τα χρήματα των φορολογουμένων πολύ μικρό ποσοστό χρηματοδοτεί την εκπαίδευση των παιδιών μας. Οπως σε κάθε «σοσιαλιστική κοινωνία» η «κρατική επιχείρηση Εκπαίδευση» υπάρχει περισσότερο για να προσλαμβάνει προσωπικό και να το μισθοδοτεί. Εχει δε το μονοπώλιο της προσφοράς κάκιστων υπηρεσιών στους καταναλωτές της εκπαίδευσης (γονείς και μαθητές), ιδίως στις οικογένειες με χαμηλά εισοδήματα.
Προφανώς δεν αισθάνεται την παραμικρή υποχρέωση να ελεγχθεί, αξιολογηθεί, να δώσει, βρε αδερφέ, λόγο σε όσους φορολογουμένους πληρώνουν την ύπαρξή της, από τον μόχθο τους. Το γεγονός ότι το κράτος χρηματοδοτεί τους υπαλλήλους του και τον εαυτό του και αδιαφορεί παντελώς για τους μαθητές αποδεικνύεται περίτρανα όταν μια οικογένεια επιλέξει να στείλει τα παιδιά της σε ιδιωτικό σχολείο• τα χρήματα που αναλογούν στην εκπαίδευση των παιδιών αυτών εξακολουθούν να πηγαίνουν στη δημόσια εκπαίδευση και η οικογένεια είναι υποχρεωμένη να καλύψει εξ ιδίων χρημάτων το κόστος. Έτσι, οι γονείς με χαμηλά εισοδήματα δεν έχουν άλλη επιλογή από το να στείλουν τα παιδιά τους στο δημόσιο σχολείο της περιοχής τους, ακόμη κι αν αυτό είναι κάκιστο.
Το πρόβλημα της έλλειψης ελεύθερης επιλογής στην εκπαίδευση ήταν γνωστό και πριν από την πανδημία του κορωνοϊού. Η πανδημία ανέδειξε όμως τις διαστάσεις του προβλήματος και την απόλυτη απάθεια του κατεστημένου της εκπαίδευσης στο να βρεθεί κάποια λύση. Οργανώσεις καθηγητών, γραφειοκράτες και πολιτικοί που εκπροσωπούν αυτό το κατεστημένο γνωρίζουν καλά πως εάν δοθεί έστω και εκτάκτως η δυνατότητα της επιλογής θα είναι αδύνατο μετά να την πάρουν πίσω γιατί πλέον οι γονείς θα έχουν γευτεί τα θετικά αποτελέσματα της ελευθερίας στην εκπαίδευση.
Σε κάθε περίπτωση και παρά τις καθησυχαστικές εξαγγελίες των αρμοδίων υπάρχουν μεγάλες πιθανότητες, λόγω πανδημίας Covid-19, τα σχολεία είτε να παραμείνουν κλειστά για κάποια διαστήματα είτε να λειτουργούν με διάφορους περιορισμούς που θα καθιστούν την παροχή του εκπαιδευτικού έργου προβληματική. Ας μην ξεχνάμε τις πρόσφατες αντιδράσεις των συντεχνιών της εκπαίδευσης στην από απόσταση διδασκαλία. Ειρήσθω εν παρόδω ότι μεγάλος αριθμός εκπαιδευτικών στο δημόσιο σχολείο, ενώ τα σχολεία ήταν κλειστά και οι ίδιοι δεν προσέφεραν κανένα απολύτως εκπαιδευτικό έργο από απόσταση, εξακολουθούσε να μισθοδοτείται κανονικά.
Οι λόγοι που προκάλεσαν τις παραπάνω αντιδράσεις πολλοί (έλλειψη βασικών ψηφιακών δεξιοτήτων των εκπαιδευτικών, κακή σύνδεση με το διαδίκτυο, απλώς αντιπολιτευτικοί κ.ο.κ.). Ο βασικότερος όμως λόγος ήταν ότι, εάν επιτύγχανε η από απόσταση διδασκαλία, οι γονείς και οι υπόλοιποι φορολογούμενοι πολίτες θα συνειδητοποιούσαν ότι αυτή αποτελεί μια πρώτης τάξεως εναλλακτική και όχι συμπληρωματική μορφή διδασκαλίας.
Εν όψει, λοιπόν, της νέας σχολικής χρονιάς έχει έρθει η ώρα, έστω και με αφορμή την πανδημία του Covid-19, η κυβέρνηση να επιτρέψει στους γονείς να έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν το μαθησιακό περιβάλλον που κρίνουν οι ίδιοι κατάλληλο για τα παιδιά τους χρηματοδοτώντας την επιλογή τους. Αυτό θα γίνει με την απευθείας χρηματοδότηση της οικογένειας με το ποσό που αναλογεί σε κάθε μαθητή.
Μια τέτοια θεσμοθετημένη επιλογή θα άλλαζε τη δομή της χρηματοδότησης των δαπανών εκπαίδευσης. Τα χρήματα των φορολογουμένων θα ακολουθούσαν τον μαθητή ανεξάρτητα από το εάν η οικογένειά του επέλεγε την κατ' οίκον εκπαίδευση, το δημόσιο ή το ιδιωτικό σχολείο. Οι γονείς θα μπορούσαν, ακόμη, να επιλέξουν προσφερόμενα προγράμματα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης από δημόσια σχολεία μακριά από την περιοχή τους, εάν οι εκπαιδευτικοί του δικού τους σχολείου δεν έκαναν σωστά τη δουλειά τους ή αντίστοιχα ιδιωτικών σχολείων.
Με τον τρόπο αυτό η κυβέρνηση θα αντιμετώπιζε τα τρέχοντα προβλήματα της πανδημίας με πολύ αποτελεσματικό και δίκαιο για τους γονείς και τους μαθητές τρόπο και ταυτοχρόνως θα περιόριζε δραστικά το μονολιθικό σύστημα της απουσίας σχολικής επιλογής που ταλανίζει την εκπαίδευσή μας για περισσότερο από έναν αιώνα.
Αναδημοσίευση από τον Φιλελεύθερο Σαββατοκύριακου 15-16 Αυγούστου