Του Πάρη Τσογκαρλίδη*
Σχεδόν καθημερινά γίνεται πολύς λόγος για την επένδυση στο Ελληνικό η οποία έχει εξελιχθεί σε ένα σήριαλ, χωρίς τέλος, από πολλές απόψεις. Καθώς περιμένουμε να «δούμε» τελικά αν υπάρχουν δάσος και αρχαία στο Ελληνικό, θα σας μεταφέρω νοερά στο «Ελληνικό» της Θεσσαλονίκης. Το αναξιοποίητο παραλιακό της μέτωπο.
Η πολιτική πρωτοβουλία για το θαλάσσιο μέτωπο και την Παράκτια Ζώνη Θεσσαλονίκης είναι μια παλιά και πικρή ιστορία. Αφήνοντας την πιο πρόσφατη πρωτοβουλία που εντάσσονταν στο πρόγραμμα Θεσσαλονίκη 2012-2014 και ένα ανασυνταγμένο Σχέδιο Ρυθμιστικού που ποτέ δεν ψηφίστηκε περάσαμε στις δηλώσεις Μπουτάρη ότι η νέα παραλία δεν είναι και τόσο ωραία. Μία πόλη που δεν έχει σε τίποτα να ζηλέψει αντίστοιχες Ευρωπαϊκές και μη, δεν έχει καταφέρει ακόμη να συγκεράσει απόψεις, μελέτες και οράματα, ώστε να μπορούμε να απολαύσουμε και να εκμεταλλευτούμε ένα ενιαίο παραλιακό μέτωπο που να ξεκινάει από το Καλοχώρι και να φτάνει ως το Αεροδρόμιο Μακεδονία και γιατί όχι ως το Αγγελοχώρι. Μία πόλη που για την ανάπλαση της νέας παραλίας της οι γκρίνιες συνεχίζονται και τα επικοινωνιακά πυροτεχνήματα καλά κρατούν, παρόλο που αποτελεί πλέον σημείο αναφοράς (brandname).
Ήρθε η ώρα να περάσουμε από την παράθεση σκέψεων και προβληματισμών, σε μία πρωτοβουλία συνεννόησης για την ανάπτυξη του θαλασσίου μετώπου και της Παράκτιας Ζώνης του Πολεοδομικού Συγκροτήματος Θεσσαλονίκης.Το βασικό ερώτημα που τίθεται δεν έχει να κάνει με το πόσο αναπτυξιακή ήταν η ανάπλαση της νέας παραλίας. Αυτό έγινε. Έχει να κάνει με την έλλειψη πραγματικής ατζέντας για αυτό που εδώ και χρόνια έπρεπε να γίνει πράξη. Ευλόγως λοιπόν γεννιούνται ερωτήματα, για παράδειγμα, σχετικά με το πόσες μαρίνες μπορούν να είναι αναγκαίες ή με το αν είναι απαραίτητη και βιώσιμη η θαλάσσια συγκοινωνία.
Θέλοντας κάποιος να απαντήσει στο βασικό ερώτημα τι κάνουμε από εδώ και πέρα και στα πλαίσια του όποιου Στρατηγικού Σχεδίου του Δήμου Θεσσαλονίκης για την αξιοποίηση και ανάδειξη του θαλασσίου μετώπου καταλήγει στα παρακάτω βασικά συμπεράσματα.
- Το θαλάσσιο μέτωπο δεν πρέπει να αφορά μόνο στο τμήμα που είναι εντός των διοικητικών ορίων του Δήμου Θεσσαλονίκης
- Το αστικό μέρος του θαλασσίου μετώπου πρέπει να περιλαμβάνει και περιοχές που βρίσκονται εγγύς του δυτικού ορίου του Δήμου Θεσσαλονίκης καθώς και ανατολικά τα τμήματα περιοχών του Δήμου Καλαμαριάς και του Δήμου Πυλαίας-Χορτιάτη.
- Όλοι οι Δήμοι που συμμετέχουν πρέπει να στοχεύσουν συντεταγμένα στο συνολικό εγχείρημα και όχι στις επιμέρους ρυθμίσεις που θα αφορούν τις περιοχές τους.
- Το θαλάσσιο μέτωπο θα είναι Μητροπολιτικό και ως τέτοιο θα πρέπει να αντιμετωπισθεί.
Ας μην ξεχνάμε ότι για το σύνολο της περιοχής υπάρχουν τα Γενικά Πολεοδομικά Σχέδια (ΓΠΣ) των Δήμων που είναι εναρμονισμένα με το Ρυθμιστικό Σχέδιο Θεσσαλονίκης (ΡΣΘ) και τα οποία θα αποτελέσουν την αφετηρία του σχεδιασμού.
Τι λείπει λοιπόν και δεν μπορούμε να εκμεταλλευτούμε ως πόλη και ως πολίτες το υπέροχο αυτό θαλάσσιο μέτωπο;
Προσωπική μου άποψη, όπως ανέφερα και παραπάνω, είναι ότι το μόνο που λείπει είναι μια πρωτοβουλία συνεννόησης που θα φέρει στο ίδιο τραπέζι Δήμους και Περιφέρεια και θα οδηγήσει στηνκατάρτιση ενός Ειδικού Χωροταξικού Σχεδίου (ΕΧΣ) και θα θωρακίσει θεσμικά στον μέγιστο βαθμό το σύνολο του περιεχομένου για το θαλάσσιο μέτωπο.Μια πρωτοβουλία μου θέτει τα πραγματικά δεδομένα, προσπαθεί να βάλει επιτέλους τάξη στα όποια συμφέροντα και εκμεταλλεύεται το όποιο αρχιτεκτονικό πόνημα ή μελέτη διάσπαρτα υπάρχει σε κάθε δημόσιο φορέα και στο Τεχνικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης.
Έτσι θα τεθεί ο οδικός χάρτης για την προσέλκυση επενδύσεων, αναπτυξιακής προοπτικής ενός ενιαίου παραλιακού μετώπου, μίας «Ριβιέρας» θα τολμούσα να πω της Θεσσαλονίκης μας. Μια πόλη μοναδική σε ομορφιά και πολυπολιτισμική ταυτότητα, που δεν κατάφερε να έχει ψηφισμένο Ρυθμιστικό Σχέδιο δεν έχει περιθώριο μεμονωμένης πολιτικής ατζέντας.
* Ο κ. Πάρης Τσογκαρλίδης είναι MSc in Engineering Economic Systems & Operations Research, Stanford University. Πρώην Αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών & Πολεοδομίας Δήμου Πυλαίας Χορτιάτη. Επενδυτικός Σύμβουλος & Ηλεκτρολόγος Μηχανικό.