Του Κωνσταντίνου Χαροκόπου
H φωτογραφία που απεικονίζει την αντικατάσταση της ταμπέλας «ΤΕΙ Σερρών», από την ταμπέλα «Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδος» και η διαφήμιση του ΜΒΑ του UWA, όπου UWA σημαίνει University of West Attica, αποτελούν δυο από τα δεκάδες κραυγαλέα παραδείγματα ανορθολογισμού που κυριαρχεί στον χώρο της εκπαίδευσης.
Ερωτήματα του τύπου: “ποιος θα κρατάει τη σημαία στις σχολικές παρελάσεις”, “ποιο θα είναι το περιεχόμενο και η ουσία του μαθήματος της Ιστορίας” και “ποια είναι η χρησιμότητα του μαθήματος της Κοινωνιολογίας” φαίνεται να απασχολούν σε υπέρτατο βαθμό την εκπαιδευτική κοινότητα και να τροφοδοτούν τη πολιτική αντιπαράθεση.
Κι ενώ εμείς ζούμε προφανώς σε ένα παράλληλο σύμπαν με ονοματοδοσίες που νομίζουμε πως δίνουν ουσία και με ερωτήματα που έχουν απαντηθεί ήδη από την πραγματικότητα, έρχεται η έκθεση του Institute for Business Value, να παρουσιάσει την εικόνα του αύριο, που σύντομα θα πρέπει να αντιμετωπίσει και η χώρα μας.
Σύμφωνα λοιπόν με αυτήν την έκθεση του IBV, 120.000.000 εργαζόμενοι στις μεγαλύτερες οικονομίες του κόσμου, θα πρέπει να ακολουθήσουν προγράμματα επανεκπαίδευσης και εκμάθησης νέων δεξιοτήτων. Και αυτό, για να μπορέσουν να ακολουθήσουν τις απαιτήσεις των συνθηκών της οικονομίας και της εργασίας, από την υιοθέτηση της τεχνητής νοημοσύνης και αυτοματοποίησης, στην παραγωγική διαδικασία.
Ακόμα πιο εντυπωσιακό είναι το γεγονός πως το IBV εκτιμά ότι μόλις το 41% των CEO των μεγάλων επιχειρήσεων και οργανισμών έχουν πλέον τις γνώσεις, τις ικανότητες και τους πόρους για να εκτελέσουν τις στρατηγικές που έχουν υιοθετηθεί. Ο χρόνος που χρειάζεται πλέον για να καλύψει ένα στέλεχος, το κενό δεξιοτήτων που δημιουργείται από την τεχνολογία, από τις ψηφιακές εξελίξεις και από τις νέες μεθόδους, ενώ το 2014 ήταν μόλις 3 ημέρες, έχει φτάσει σήμερα στις 36 ημέρες. Δηλαδή, έχει υπερδεκαπλασιαστεί, διότι οι ρυθμοί παραγωγής της γνώσης είναι πλέον εκθετικοί.
Σύμφωνα με την έκθεση, το 2016 οι υπεύθυνοι ανθρώπινου δυναμικού, ιεραρχούσαν τις γνώσεις στα STEM, δηλαδή στις επιστήμες, στην τεχνολογία, στην μηχανολογία και στα μαθηματικά, καθώς και τις γνώσεις ψηφιακών δεξιοτήτων, στα σημαντικότερα προσόντα στις προσλήψεις στελεχών. Σήμερα, μετά από τρία μόλις χρόνια, οι ίδιοι υπεύθυνοι θεωρούν ως τα πλέον πολύτιμα προσόντα είναι, η συμπεριφορά, η ευελιξία, η προσαρμοστικότητα στις αλλαγές και η ιεράρχηση των προτεραιοτήτων που αλλάζουν πολύ συχνά. Αυτά, μαζί με την ακεραιότητα του χαρακτήρα και την υιοθέτηση της εταιρικής ηθικής, θεωρούνται ως σημαντικότατες αρχές που θα πρέπει να χαρακτηρίζουν τα στελέχη, παράλληλα με όλα τα καθαρά ψηφιακά προσόντα στην εποχή των αυτοματισμών και της τεχνητής νοημοσύνης.
Που τέμνονται όλα αυτά, με το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα που ετοιμάζει τους αυριανούς εργαζόμενους; Πουθενά! Με τα Πανεπιστημιακά τμήματα που ξεφύτρωσαν και φέτος σε όλη την επικράτεια, με την ίδρυση Πανεπιστημίων μέσω απλής μετονομασίας των ΤΕΙ, με την ικανοποίηση των ντόπιων κοινωνιών και του καθηγητικού κατεστημένου, με την απατηλή χαροποίηση των οικογενειών για την επιτυχία των παιδιών τους και με την ασύνταχτη παροχή πτυχίων σε ειδικότητα που θα είναι εκ προοιμίου άχρηστες, δεν θα πάμε μακριά.
Σήμερα στον «Φιλελεύθερο», υπάρχει ένα άρθρο για την εισβολή της Αφρικανικής Ένωσης στον χώρο της 4ης Βιομηχανική Επανάστασης. Παντού βλέπουμε απαντήσεις στις προκλήσεις των καιρών. Κι εδώ; Πως κτίζουμε τις βάσεις; Ποια είναι η ατζέντα για την παιδεία; Πως θα αλλάξει η συσσωρευμένη καταστροφική πολιτική τόσων δεκαετιών, στον χώρο της εκπαίδευσης; Το αύριο έφτασε κι εμείς ασχολούμεθα με αλλότρια.
* * *
Ο αρθρογράφος είναι οικονομικός αναλυτής, με ειδίκευση στο σχεδιασμό σύνθετων επενδυτικών στρατηγικών.
Αποποίηση Ευθύνης : Το περιεχόμενο της στήλης, είναι καθαρά ενημερωτικό και πληροφοριακό και δεν αποτελεί σε καμία περίπτωση επενδυτική συμβουλή, ούτε υποκίνηση για συμμετοχή σε οποιαδήποτε συναλλαγή. Ο αρθρογράφος δεν ευθύνεται για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.