Επενδυτικές ευκαιρίες, υπερπροσφορά καταρτισμένου δυναμικού, καλές λιμενικές υποδομές, είναι οι λόγοι για τους οποίους επέλεξε την Ελλάδα η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία e.GO, σύμφωνα με όσα λέει στο liberal.gr ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Ούρλιχ Χέρμαν. Εξηγεί ότι βλέπει την Ελλάδα ως βάση για εξαγωγές σε χώρες της περιοχής, καθώς τα αυτοκίνητα που θα συναρμολογούνται στο ελληνικό εργοστάσιο θα κατευθύνονται σε γειτονικές αγορές και χαρακτηρίζει ιδανική θέση της χώρας σε όρους εφοδιαστικής αλυσίδας.
Ο επικεφαλής της γερμανικής εταιρείας σημειώνει ακόμη ότι η μονάδα που σχεδιάζεται να γίνει στην Ελλάδα, θα είναι μια από τις 4-5 γραμμές συναρμολόγησης οχημάτων e.Go που θα δημιουργηθούν σε όλο τον πλανήτη. Οι γραμμές παραγωγής θα βασιστούν σε μια εξελιγμένη ψηφιακή πλατφόρμα παραγωγής που θα βρίσκεται στο «σύννεφο» και η οποία έχει δημιουργηθεί στo πανεπιστήμιο του Ααχεν της Γερμανίας.
Συνέντευξη στον Βαγγέλη Μανδραβέλη
- Γιατί επιλέξατε την Ελλάδα για την παραγωγή του e.Go, μια χώρα χωρίς βιομηχανική παράδοση, ειδικά στην αυτοκινητοβιομηχανία;
Η Ελλάδα δεν έχει ιστορία στην βιομηχανική παραγωγή αυτοκινήτου και αυτό δεν είναι απαραίτητα μειονέκτημα. Στην εποχή του Internet των Πραγμάτων και της Βιομηχανίας 4.0, η σύγχρονη παραγωγή έχει την ευκαιρία να δημιουργήσει νέες αλυσίδες αξίας που επιτρέπουν στον παραγωγό να επιλέξει μια τοποθεσία παραγωγής που δεν εξαρτάται από παραδοσιακές μορφές βιομηχανικής παραγωγής. Βασίζεται σε επομένης γενιάς συστήματα τα οποία διαφοροποιούνται από τα παραδοσιακά. Εμείς επιλέγουμε να δημιουργήσουμε μια επένδυση με βάση τη δυνατότητα εξυπηρέτησης πολλών άλλων αγορών με όρους εφοδιαστικής αλυσίδας.
Επιπλέον η Ελλάδα έχει δύο θετικά στοιχεία. Πρώτον έχει πληθυσμό που θέλει να υιοθετήσει το νέο σύστημα της ηλεκτρικής μετακίνησης και ταυτόχρονα, μέχρι στιγμής δεν υπάρχει κατασκευαστής με ισχυρή παρουσία στην αγορά. Παραγωγοί όπως η Tesla είναι εκτός αγοράς. Το δεύτερο είναι ότι ο πληθυσμός έχει αρκετά καλή κατάρτιση και γνώσεις. Είναι ανοικτός σε νέα προϊόντα, έχει σύγχρονες αντιλήψεις, οικολογικές ανησυχίες για το πως πρέπει να είναι η ζωή στο μέλλον κ.λπ.
Ακόμη η εσωτερική αγορά είναι ιδανική για χρήση μικρών αυτοκινήτων. Η χώρα διαθέτει μεγάλα αστικά κέντρα ενώ οι αποστάσεις που διανύονται είναι μικρές. Δεν είστε ΗΠΑ που χρειάζεται να διανύσεις εκατοντάδες χιλιόμετρα μεταξύ πόλεων. Γι’ αυτό θεωρούμε ότι η επιλογή της χώρας σας για την παραγωγή του e.Go είναι μια λογική επιλογή. Επίσης η χώρα σας διαθέτει λιμάνια που μας βοηθά πολύ με όρους εφοδιαστικής αλυσίδας.
- Τι διαφορετικό θα έχει το εργοστάσιο που σχεδιάζεται στην Ελλάδα;
Το εργοστάσιο που θα αναπτύξουμε θα είναι εντελώς διαφορετικό από εκείνο που έχετε στο μυαλό σας. Πρόκειται για ένα εργοστάσιο «μικρογραφία» σε σχέση με τα παραδοσιακά εργοστάσια αυτοκινήτων. Δεν χρειάζεται τις μεγάλες επενδύσεις που απαιτούν οι κλασσικές μονάδες παραγωγής αυτοκινήτων.
Μια ετήσια παραγωγή 12.000 οχημάτων θα καταστήσει τη μονάδα κερδοφόρο. Αντίθετα, ένα παραδοσιακό εργοστάσιο αυτοκινήτων απαιτεί την παραγωγή 100.000 οχημάτων ετησίως προκειμένου να καταστεί κερδοφόρος. Σίγουρα αν έπρεπε να πετύχουμε μια τέτοια παραγωγή, η Ελλάδα δεν θα ήταν ιδανική τοποθεσία για την δημιουργία της παραγωγικής μας μονάδας. Θα έπρεπε να επιλέξουμε μια μεγάλη αγορά από την οποία κάθε χρόνο θα έπρεπε να εξάγουμε δεκάδες χιλιάδες οχήματα σε άλλες αγορές. Επιπλέον θα έπρεπε να είχαμε μια γραμμή παραγωγής με πλήρη εφοδιαστική αλυσίδα.
-Ποια βήματα απομένουν προκειμένου να υλοποιηθεί η επένδυση;
Μέσα στους επόμενους 3 μήνες θα πρέπει να ολοκληρωθεί η μελέτη σκοπιμότητας. Θα ακολουθήσει η φάση σχεδιασμού που θα διαρκέσει 9 μήνες και στη συνέχεια θα απαιτηθούν 12 μήνες για την ολοκλήρωση της μονάδας παραγωγής ώστε να ξεκινήσει η παραγωγή οχημάτων. Η παραγωγή θα είναι μια ιδιαίτερα προτυποποιημένη διαδικασία που έχει επινοηθεί και σχεδιαστεί στο Ααχεν. Η ίδια διαδικασία ακριβώς θα εφαρμοστεί σε κάθε μονάδα παραγωγής που θα δημιουργήσουμε.
Είναι το ίδιο μοντέλο παραγωγής που εφαρμόζουν τα McDonalds. Εκεί έχει δημιουργηθεί μια ακριβέστατη διαδικασία παραγωγής ενός προϊόντος π.χ. ενός hamburger και εφαρμόζεται παντού η ίδια. Με την ίδια λογική κι εμείς, κάθε φορά που θέτουμε μια μονάδα παραγωγής, θα αξιοποιούμε την ίδια ψηφιακή πλατφόρμα που βρίσκεται στο υπολογιστικό νέφος. Εκτός από την Ελλάδα εξετάζουμε άλλες τέσσερις τοποθεσίες στις οποίες θα επιδιώξουμε να χτίσουμε μονάδες παραγωγής, αντίστοιχες με εκείνη της Ελλάδας. Οι αγορές που θέλουμε να προσεγγίσουμε είναι η ΝΑ Ασία, η Αμερική κ.ά.
Το Πανεπιστήμιο ήδη έχει ολοκληρώσει το σχεδιασμό, από το σασί του αυτοκινήτου μέχρι τις βίδες που θα απαιτηθούν κατά την παραγωγή. Όλη η διαδικασία αυτή θα αποτελέσει μια παγκόσμια πλατφόρμα παραγωγής που θα βρίσκεται στο υπολογιστικό νέφος, θα βασίζεται σε τεχνολογίες IoP (Internet of Production) η οποία και θα εφαρμόζεται από τους τεχνικούς παραγωγής στις γραμμές συναρμολόγησης. Αυτό αποτελεί κορυφαία επινόηση και θα μας διαφοροποιήσει από τις παραδοσιακές βιομηχανίες. Κάθε βίδα που θα χρησιμοποιείται στην γραμμή παραγωγής θα ελέγχεται και μετριέται από την ψηφιακή πλατφόρμα που ήδη έχει αναπτυχθεί.
- Τι είδους αυτοκίνητα θα παράγετε στην Ελλάδα; Eίδα στο site σας και mini vans…
Στην Ελλάδα θα παράξουμε μόνον οχήματα ΙΧ. Όχι μινι βαν. Η παραγωγή των αυτοκινήτων μας διαφοροποιείται από τα παραδοσιακά αυτοκίνητα που παράγονται από ατσάλι. Αξιοποιούν αλουμίνιο και πλαστικό. Το σασί τους θα είναι από αλουμίνιο, ενώ τα εξωτερικά τους τοιχώματα από πλαστικό. Βέβαια είναι εξελιγμένα πλαστικά υλικά όπου ο χρήστης δεν αντιλαμβάνεται το υλικό ως πλαστικό άλλα ως μέταλλο. Επιπλέον προσφέρει καλύτερες συνθήκες προστασίας από μικροκαταστροφές, π.χ. χτυπήματα, γρατσουνιές κ.λπ. Το e.Go είναι διασκεδαστικό στην οδήγηση, είναι πολύ σταθερό και προσφέρει μεγαλύτερους χώρους απ’ όσο δείχνει.
Το πιο σημαντικό πλεονέκτημα του είναι ότι η διάρκεια ζωής που είναι πολύ μεγαλύτερη. Αυτό επιτρέπει τη καλύτερη λειτουργία του ως μισθωμένο όχημα, το οποίο επιστρέφει στον ιδιοκτήτη και η αξία του παραμένει υψηλή. Προς την κατεύθυνση αυτή βοηθούν τα υλικά κατασκευής, όπως π.χ. το αλουμίνιο το οποίο διατηρεί τα τεχνικά του χαρακτηριστικά μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Ένα τέτοιο αυτοκίνητο μπορεί να διατηρήσει τα χαρακτηριστικά του για 50 χρόνια αντί για 15 χρόνια που είναι η διάρκεια ζωής των παραδοσιακών αυτοκινήτων. Έτσι η διαδικασία της ανακύκλωσης είχε πιο αργή διαθέτοντας πολύ μικρότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα
- Τι ισχύει όμως με την ασφάλεια των επιβατών π.χ. σε ένα ατύχημα;
Κατ’ αρχάς οι σκελετοί αλουμινίου αξιοποιούνται στους αγώνες της Fοrmula. Θεωρούμε ότι η ασφάλεια σε ένα ατύχημα και η σταθερότητα που παρέχει το αλουμίνιο είναι η μεγαλύτερη δυνατή.
Είστε ικανοποιημένοι με την αντιμετώπιση που έχετε από την ελληνική γραφειοκρατία; Και δεν αναφέρομαι τόσο στους υπουργούς και τον Πρωθυπουργό, αλλά την επαφή σας με την ελληνική δημόσια διοίκηση.
Κατ’ αρχάς ο εταίρος μας είναι το Enterprise Greece. H ομάδα αυτή που είναι επιφορτισμένη με την προσέλκυση επενδύσεων στην Ελλάδα διαθέτει μεγάλη επιχειρηματική κουλτούρα (entrepreneurial) και αντιλήφθηκαν αμέσως την αξία της έννοιας και του περιεχομένου της προτεινόμενης επένδυσης. Η Ελλάδα επίσης, όπως και όλες οι ευρωπαϊκές χώρες, έχουν προγράμματα που παρέχουν φορολογικά πλεονεκτήματα, σε βοηθούνε να βρεις τη Γη όπως και άλλα βοηθητικά εργαλεία για να υλοποιήσεις μια επένδυση. Αυτό είναι σημαντικό για τους μετόχους μας. Η συνεργασία μας είναι σε πολύ καλό επίπεδο, θα έλεγα ακόμη καλύτερο και από εκείνο της Γερμανίας. Όποτε θέτουμε κάποιο ερώτημα η απάντηση φτάνει άμεσα, πιο γρήγορα ακόμη και από τις Γερμανικές αρχές. Στην Ελλάδα, κάνουν το μέγιστο δυνατό για να μας βοηθήσουν και μέχρι στιγμής έχουμε την καλύτερη υποστήριξη. Με τον πρωθυπουργό σας δεν μιλήσαμε ποτέ, αλλά ξέρουμε ότι βρίσκεται από πίσω και παρακολουθεί την πορεία της επένδυσης.
- Τα 20.000 ευρώ δεν είναι μια υψηλή τιμή για ένα μικρό αυτοκίνητο όπως το e.Go;
To κόστος πώλησης ενός e.Go στην Ελλάδα δεν έχει ακόμη οριστεί. Όντως η μέση τιμή σήμερα στη Γερμανία κυμαίνεται στα 22.000 ευρώ ενώ τα πιο ακριβά μοντέλα φτάνουν τα 28.000 ευρώ. Όμως στη Γερμανία γνωρίζετε ότι υπάρχει επιδότηση 9.500 ευρώ για την απόκτηση ηλεκτρονικού αυτοκινήτου. Αυτή η επιδότηση καθιστά την τιμή του e.Go ανταγωνιστική.
Πρέπει ωστόσο να λάβετε υπόψιν ότι είμαστε μια γενιά που θέλει να βελτιώσει το περιβάλλον. Θέλουμε να αλλάξουμε τον τρόπο μετακίνησης. Ένας που στοχεύει να αγοράσει ένα φθηνό αυτοκίνητο ποτέ δεν θα αγοράσει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Ωστόσο δεν είναι θέμα πάντα το πιο φθηνό αυτοκίνητο. Ένας που θέλει σήμερα να αποκτήσει ένα ηλεκτρικό όχημα, μια τιμή κοντά στα 20.000 ευρώ είναι πολύ ανταγωνιστική. Οι επιλογές του καταναλωτή στην παραδοσιακή βιομηχανία ξεκινά από 40.000 ευρώ και ανεβαίνει. Και σε αυτό το επίπεδο, η τιμή είναι υψηλή για ένα αυτοκίνητο που κάνει λίγα χιλιόμετρα κάθε ημέρα μέσα σε ένα αστικό περιβάλλον.