Του Γιώργου Φιντικάκη
Έναν ασύλληπτο λογαριασμό έχουν κοστίσει στα ΕΛΤΑ τα τεσσεράμισι χρόνια της πολιτικής ΣΥΡΙΖΑ, που σήμερα εμφανίζεται σε ρόλο τιμητή να κατηγορεί την κυβέρνηση ότι επιχειρεί να τα απαξιώσει και να τα ξεπουλήσει σε ιδιώτες.
Το κόμμα που από το 2015 ώς και τα μέσα του 2019 κρατούσε στα χέρια του την τύχη των ελληνικών ταχυδρομείων, αλλά με την απραξία του τα οδήγησε πέρυσι σε συσσωρευμένες ζημιές 115 εκατ. ευρώ, έναντι συσσωρευμένων κερδών 38 εκατ. ευρώ το 2014, μιλά σήμερα για προσπάθεια δημιουργίας τεχνητής κρίσης. Οι ίδιοι άνθρωποι που έβλεπαν την καθημερινή αιμορραγία της επιχείρησης αλλά δεν έκαναν τίποτα για να τη σταματήσουν, τώρα εμφανίζονται ως κατήγοροι, καταγγέλλουν την κυβέρνηση ότι έχει απώτερο σκοπό να εξυπηρετήσει επιχειρηματικά συμφέροντα και της ζητούν ευθύνες για την κατάσταση στα ταχυδρομεία, όπως φάνηκε κατά την προ ημερών συζήτηση στη Βουλή.
Τα νούμερα όμως μιλούν από μόνα τους για τις ευθύνες που έφεραν τα ΕΛΤΑ των 5.250 μόνιμων εργαζομένων και των 1.250 συμβασιούχων στη σημερινή κατάσταση. Συγκρίνοντας τα συσσωρευμένα κέρδη του 2014 με τις συσσωρευμένες ζημιές του 2019, προκύπτει ότι μέσα σε τεσσεράμισι χρόνια τα ΕΛΤΑ έχασαν αξία… 150 εκατ ευρώ. Το 2014 είχαν κέρδη προ φόρων 15 εκατ. ευρώ, ενώ στα τέλη του 2019 οι ζημιές εκτιμάται ότι θα ξεπεράσουν τα 30 εκατ. ευρώ. Σήμερα τα ΕΛΤΑ μπαίνουν κάθε μήνα μέσα γύρω στα 6 εκατ. ευρώ.
Στην πραγματικότητα, ο ΣΥΡΙΖΑ έκρυβε το πρόβλημα ΕΛΤΑ κάτω από το χαλί. Ενώ η οικονομία άλλαζε, οι ταχυδρομικές αγορές απελευθερώνονταν και ομοειδείς επιχειρήσεις στο εξωτερικό αναδιαρθρώνονταν εκ βάθρων για να επιβιώσουν ή έβαζαν λουκέτο, γιατί απλώς ήταν αδύνατο να επιζήσουν, τα ΕΛΤΑ συνέχιζαν αμέριμνα να χάνουν ανταγωνιστικότητα, να δημιουργούν ζημιές, να συσσωρεύουν χρέη.
Εμειναν κολλημένα στην παραδοσιακή επιστολική αλληλογραφία, αντί να στραφούν στο δέμα, όπως συμβαίνει διεθνώς, δεν ανακατένειμαν εκεί το προσωπικό, απέτυχαν να εισάγουν νέες τεχνολογίες, μέχρι που «ξέχασαν» να αντικαταστήσουν το απαρχαιωμένο τους λογισμικό, που όπως αποκάλυψε προ ημερών στη Βουλή ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης, είναι τα… Windows XP ! Μιλάμε δηλαδή για μια έκδοση που έχει λήξει από το 2014, γεγονός που σημαίνει ότι δεν κάνει πλέον ενημερώσεις, δεν υπάρχει δυνατότητα για τεχνική υποστήριξη, μπορεί ανά πάσα στιγμή να μολυνθεί από κακόβουλο λογισμικό και να «πέσει» όλο το σύστημα!
Μάλιστα, ακόμη και όταν η κατάσταση στα ταχυδρομεία είχε φτάσει στο απροχώρητο (τέλη 2018), η προηγούμενη κυβέρνηση επέμεινε να προσπαθεί να τα θεραπεύσει με «μαντζούνια» και μπροστά στο πολιτικό κόστος έβαλε στον πάγο το σχέδιο αναδιάρθρωσης της PWC που μιλούσε για κλείσιμο 200 καταστημάτων και μείωση του προσωπικού κατά τουλάχιστον 2.000 άτομα.
Κανένα σχέδιο!
Τα όσα ειπώθηκαν την περασμένη Δευτέρα στη Βουλή και οι απαντήσεις που έδωσε ο Κ. Πιερρακάκης κατά τη συζήτηση δύο επίκαιρων ερωτήσεων για τα ΕΛΤΑ από τους Μ. Κάτση (ΣΥΡΙΖΑ) και Β. Κεγκέρογλου (ΚΙΝΑΛ), είναι αποκαλυπτικά για τους «σκελετούς στα ντουλάπια» που βρήκε η νέα διοίκηση. Στις αιτιάσεις του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ ότι η προηγούμενη κυβέρνηση είχε δημιουργήσει νομοθετικό χάρτη για τη διάσωση των ΕΛΤΑ, ο κ. Πιερρακάκης απάντησε ότι «εμείς δεν βρήκαμε όχι χάρτη, δεν βρήκαμε ούτε χαρτί»!
Στην κριτική ότι ευθύνεται η κυβέρνηση Σαμαρά για την περικοπή των αποζημιώσεων που λαμβάνουν τα ΕΛΤΑ για την παροχή καθολικής υπηρεσίας, ο υπουργός απάντησε ότι ήταν ο προκάτοχός του Ν. Παππάς που τη μείωσε από τα 50 εκατ. ευρώ στα 15 εκατ. ευρώ, όπως προκύπτει από τροπολογία που είχε καταθέσει ο τελευταίος το 2017 στο νομοσχέδιο για τα ευρυζωνικά δίκτυα. Κάθε φορά μάλιστα που ο Ν. Παππάς δεχόταν ερωτήσεις για τα ΕΛΤΑ, πετούσε το μπαλάκι στο υπερ-Ταμείο λέγοντας ότι εκείνο είναι αρμόδιο για τα ταχυδρομεία, όχι το υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, όπως ονομαζόταν το τότε χαρτοφυλάκιό του.
Την υποκρισία του ΣΥΡΙΖΑ αποδεικνύει και λίστα με 70 ταχυδρομικά καταστήματα που έκλεισαν επί των δικών του ημερών, γεγονός που σημαίνει ότι γνώριζε καλά το πρόβλημα, απλώς προτίμησε να πετάξει την «καυτή πατάτα» στους επόμενους. Στις αιτιάσεις του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ ότι η κυβέρνηση θα κλείσει καταστήματα, ο κ. Πιερρακάκης τον προκάλεσε, λέγοντας «απαντήστε πρώτα εσείς γιατί έκλεισαν αυτά τα 70, για να δούμε κατά πόσο όντως τα ΕΛΤΑ είναι σε πολύ άσχημη οικονομική κατάσταση».
«Δανεικοί» εργαζόμενοι
Στην ερώτηση μάλιστα για ποιο λόγο η κυβέρνηση δεν ανανεώνει συμβάσεις εργαζομένων που λήγουν, ο υπουργός αποκάλυψε ότι η νέα διοίκηση διαπίστωσε πως πολλές από αυτές δεν είχαν εκ νέου προκηρυχθεί, επομένως υπήρχαν ζητήματα νομιμότητας. Συγκεκριμένα, κάποιοι εργαζόμενοι ήταν «δανεικοί», είχαν δηλαδή προσληφθεί μέσω παρένθετων εταιρειών, ένα φαινόμενο που ο ΣΥΡΙΖΑ είχε καταγγείλει πάμπολλες φορές παλαιότερα στη Βουλή (όπως για τους «δανεικούς» εργαζόμενους στις τράπεζες - Νοέμβριος 2015), ωστόσο στα ΕΛΤΑ, ενδεχομένως και αλλού, επέτρεψε να συμβεί.
Σε αυτή λοιπόν τη μεταβατική φάση και προκειμένου η μη ανανέωση των συμβάσεων να μην προκαλέσει προβλήματα λειτουργίας στην εταιρεία μέχρι και τον Μάιο, οπότε και εκτιμάται ότι θα έχουμε ένα εντελώς νέο τοπίο στα ΕΛΤΑ, έχει ανακοινωθεί η προσωρινή πρόσληψη 520 διμηνιτών μέσω ΑΣΕΠ. Το σχέδιο για την επόμενη ημέρα των ταχυδρομείων θα ανακοινωθεί πολύ σύντομα, όπως έχει πει ο κ. Πιερρακάκης, προσθέτοντας ότι για να τα διασώσουμε θα χρειαστούν δύσκολες αποφάσεις.
* Το άρθρο δημοσιεύθηκε στον «Φιλελεύθερο» του Σαββάτου 08/02