Ο συγγραφέας του σημερινού σημειώματος είναι ένας άνθρωπος με μεγάλη εμπειρία στον χώρο του τουρισμού. Ζούσε στην Αργεντινή την εποχή της χρεοκοπίας. Και ξέρετε ποιος κλάδος πήγε καλά εκείνες τις εβδομάδες; Οι κρουαζιέρες! Ξέρετε ποιος πήγε καλά εν μέσω πανδημίας στην Ελλάδα του 2020; Οι ξενοδοχειακές μονάδες που απευθύνονται σε πλούσιους! Άρα; Όχι δεν θα μιλήσουμε για το χάσμα των τάξεων. Αλλά για το τουριστικό προϊόν.
«Αργεντινή, Δεκέμβριος 2001, δέσμευση καταθέσεων, κλειστές τράπεζες, λεηλασίες σε καταστήματα, βία στους δρόμους καθώς η έφιππη αστυνομία ποδοπατά διαδηλωτές, νεκροί. Είναι η καρδιά του καλοκαιριού για το Νότιο ημισφαίριο. Κι όμως μέσα σ΄ αυτό το χάος οι αντιπρόσωποι μεγάλων εταιρειών κρουαζιέρας μπορούν να χαμογελάνε ικανοποιημένοι. Ρεκόρ πωλήσεων σε κρουαζιέρες πολυτελείας με προορισμό Φλόριντα , Καραϊβική, νησιά Γκαλαπάγκος…
Ελλάδα, Αύγουστος 2020. Κάνοντας “ταμείο” οι τουριστικές επιχειρήσεις που άνοιξαν, γιατί πολλές δεν άνοιξαν, μετράνε μελαγχολικά βουτιά 75%. Κι όμως υπάρχουν κάποιες που έχουν λόγους να χαμογελάνε γιατί εν μέσω πανδημίας έχουν μεγαλύτερες εισπράξεις από χρονιές που η χώρα πανηγύριζε ρεκόρ αφίξεων!
Και στα δύο παραδείγματα αυτοί που δεν επηρεάσθηκαν από οικονομική ή υγειονομική κρίση είναι το οικονομικά εύρωστο κομμάτι της τουριστικής αγοράς ( high end market) και αντίστοιχα οι επιχειρήσεις που το προϊόν τους απευθύνεται σ αυτούς.
Σύμφωνα με στοιχεία του ΞΕΕ στη Ελλάδα το 2019 λειτουργούσαν πάνω από 700.000 ξενοδοχειακές κλίνες. Σ αυτά πρέπει να προσθέσει κανείς τα παντός είδους ενοικιαζόμενα δωμάτια νόμιμα και μη (η “χαρά”… της ΑΑΔΕ). Έχουμε ποτέ σκεφθεί την επιβάρυνση του φυσικού περιβάλλοντος από τον όγκο των τουριστικών υποδομών, σε μια χώρα μικρή σε έκταση σαν την Ελλάδα, με ιδιάζουσα γεωμορφολογία, κατακερματισμένη σε μικρά νησάκια; Πανηγυρίσαμε τα προηγούμενα χρόνια για την άφιξη 30 εκ τουριστών. Οι φυσικοί πόροι της χώρας, π.χ τα υδάτινα αποθέματα, αντέχουν τέτοια νούμερα; Σύμφωνα με όλα τα υπάρχοντα μοντέλα κλιματικής αλλαγής για τη χώρα μας προβλέπεται μείωση των βροχοπτώσεων ενώ είναι γνωστό ότι σε πολλές περιοχές το υδάτινο ισοζύγιο είναι ήδη αρνητικό. Χώρες που δεν αντιμετώπισαν ποτέ πρόβλημα λειψυδρίας π.χ Σουηδία ήδη από τα μέσα της δεκαετίας 2000-2010 είχαν ταμπελίτσες στο μπάνιο των ξενοδοχείων “βοηθήστε στην μείωση της κατανάλωσης νερού. Παρακαλούμε μην πετάτε τις χρησιμοποιημένες πετσέτες προκειμένου να χρησιμοποιηθούν και δεύτερη φορά“!
Μήπως η τρέχουσα υγειονομική κρίση μας βοηθάει να δούμε καθαρότερα ότι δεν μπορούμε να επενδύουμε αενάως στον Τουρισμό χωρίς τον κίνδυνο να αντιμετωπίσουμε συντομότερα απ΄ όσο νομίζουμε μια καινούργια κρίση, περιβαλλοντική αυτή τη φορά. Ο κορονοϊός εκτός από κρίση μήπως προσφέρει και μία ευκαιρία επαναπροσανατολισμού του τουριστικού τομέα; Να δούμε καθαρότερα την κατεύθυνση την οποία πρέπει να πάρει ο τομέας του τουρισμού στοχεύοντας σε μορφές με μεγαλύτερη προστιθέμενη αξία και μικρότερο περιβαλλοντικό κόστος»;
Ο συγγραφέας θέλησε να διατηρήσει την ανωνυμία του. Κι αυτό διότι στο παρελθόν οι απόψεις του είχαν «κόστος». Έχοντας φτάσει σε μία ηλικία, θέλει να διαφυλάξει την γαλήνη του. Σεβαστό! Μην πει κάποιος ότι δεν έχουν ενδιαφέρον αυτές οι παρατηρήσεις που αναφέρει! Να ένα θέμα που θα μπορούσαν οι αρμόδιοι να εξετάσουν. Πως θα φέρουν περισσότερα χρήματα στην χώρα και όχι απλά περισσότερους τουρίστες. Πιο ποιοτικό και πιο ακριβό τουριστικό προϊόν. Προφανώς πιστοποιημένο. Ακόμη και για τα γκαρσόνια που σερβίρουν. Είναι ένας τρόπος για να έχει η χώρα περισσότερα έσοδα από τον τουρισμό χωρίς να χρειάζεται να μετατρέπεται για δύο ή τρεις μήνες τον χρόνο σε ένα απέραντο read room. Και κάπως έτσι θα πάψει όλη η χώρα να «επενδύει» στον τουρισμό, σαν να πρόκειται για μονοκαλλιέργεια. Εντάξει, δεν είναι τόσο δημοφιλές σαν θέμα όπως αυτό το «λεφτά για την Παιδεία και όχι για τα Ραφάλ». Χρειάζεται κανείς να οραματίζεται μία κοινωνία της εργασίας και όχι το φραπέ. Και θα πρέπει και το πολιτικό προσωπικό να εργαστεί! Βάλαμε πολλά;
Υπεύθυνος για την φιλοξενία:
Θανάσης Μαυρίδης
[email protected]