Του Αλέξανδρου Διαμάντη
Η εποχή της ηλεκτροκίνησης είναι πλέον πραγματικότητα και η Βουλή, όχι μόνο πρωτοπορεί σε αυτόν τον τομέα, αλλά ενθαρρύνει τους βουλευτές να αποκτήσουν -με τη μορφή του leasing- ένα τέτοιο αυτοκίνητο. Ο πρόεδρος Κ. Τασούλας από τα τέλη του 2019 είχε προαναγγείλει ότι θα επιτραπεί στους βουλευτές να μισθώσουν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, αντικαθιστώντας τα παλαιότερα βενζινοκίνητα ή πετρελαιοκίνητα.
Ήδη στην «πρόσκληση» Τασούλα έχουν… ανταποκριθεί 26 βουλευτές, η πλειονότητα των οποίων προέρχεται από τη Νέα Δημοκρατία. Ο Πρόεδρος της Βουλής ήταν ένας από τους πρώτους που αποφάσισαν να περάσουν στη νέα εποχή, καθώς ήδη έχει προχωρήσει στην παραγγελία ενός e-Golf της γερμανικής Volkswagen. Μεταξύ, επίσης, των βουλευτών που αποφάσισαν να αφήσουν στην άκρη τη βενζίνη, είναι ο Θάνος Πλεύρης, η Νόνη Δούνια, ο Θοδωρής Ρουσόπουλος, ο Κωνσταντίνος Κυρανάκης, ο Κώστας Καραγκούνης, η Φωτεινή Πιπιλή, καθώς επίσης και ο υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης αλλά και ο αναπληρωτής υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου Γιώργος Κουμουτσάκος.
Την ίδια ώρα, σύμφωνα με πληροφορίες, από τον ΣΥΡΙΖΑ το ενδιαφέρον είναι μάλλον περιορισμένο. Εις εκ των βουλευτών που αιτήθηκαν ένα «πράσινο» αυτοκίνητο είναι ο πρώην πρόεδρος της Βουλής Νίκος Βούτσης, ενώ ο Γιώργος Κατρούγκαλος εξέφρασε την επιθυμία να αντικαταστήσει το αυτοκίνητό του με μια ηλεκτρική BMW. Προσώρας ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης Αλέξης Τσίπρας δεν έχει αιτηθεί αλλαγή αυτοκινήτου, μολονότι πριν από μερικούς μήνες στο φεστιβάλ της Νεολαίας του ΣΥΡΙΖΑ υποστήριζε ότι «η Αριστερά της εποχής μας είτε θα είναι οικολογική είτε δεν θα υπάρχει»!
Επιλογές
Η Βουλή έχει φροντίσει να δώσει… επιλογές στους βουλευτές, δεδομένου ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν διαφορετικές προδιαγραφές σε ό,τι αφορά κυρίως την αυτονομία.
Αυτή τη στιγμή υπάρχουν διαθέσιμα τέσσερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και συγκεκριμένα το e-Golf, το BMW-i3, το Peugeot e-208 και το Nissan Leaf. Από αυτές τις επιλογές η πιο «εμπορική» ανάμεσα στους βουλευτές είναι το Nissan και το Golf, ενώ ακολουθεί το Peugeot και τέλος το BMW-i3.
Ακόμα, πάντως, δεν έχει πραγματοποιηθεί η πρώτη παράδοση κάποιου αυτοκινήτου, αφού προσώρας δεν είναι ιδιαίτερα εμπορικά και άρα πιο «δυσεύρετα» στις αντιπροσωπείες. Ωστόσο, σύμφωνα με κοινοβουλευτικούς παράγοντες, μέχρι το τέλος του μήνα θα έχουν ξεκινήσει οι πρώτες παραδόσεις, ενώ έχει δοθεί και σιωπηρή παράταση, ώστε όσοι βουλευτές καθυστέρησαν να προχωρήσουν στη διαδικασία της παραγγελίας, να το πράξουν. Κι αυτό διότι θα πρέπει οι ίδιοι να επισκεφτούν μια αντιπροσωπεία, να συνάψουν τη σχετική σύμβαση που θα πληρώνει η Βουλή και η οποία μετά τη λήξη της κληρονομείται από το Κοινοβούλιο. Να σημειωθεί ότι τα εν λόγω αυτοκίνητα απευθύνονται κυρίως στους βουλευτές της Αττικής, μια και η περιορισμένη αυτονομία καθίσταται ανασταλτικός παράγοντας για τους βουλευτές της επαρχίας.
Δίκτυο
Πάντως, ο γενικός γραμματέας της Βουλής Γιώργος Μυλωνάκης που ουσιαστικά «έτρεξε» το πρόγραμμα, φρόντισε ώστε μόλις παραδοθούν τα αυτοκίνητα να είναι… λειτουργικά. Δηλαδή να έχουν εγκατασταθεί οι απαραίτητοι ταχυφορτιστές στο υπόγειο πάρκινγκ. Ηδη η ΔΕΗ στο πρώτο υπόγειο έχει εγκαταστήσει 4 ταχυφορτιστές, οι οποίοι μάλιστα είναι έτοιμοι προς χρήση. Παράλληλα, αναβαθμίστηκε το δίκτυο της Βουλής, προκειμένου να μην υπάρχουν προβλήματα εξαιτίας της αυξημένης ζήτησης ρεύματος. Με λίγα λόγια, το Κοινοβούλιο πλέον απαλλάσσεται από τα αυτοκίνητα 2000 κ.εκ. που επιβάρυναν το περιβάλλον και περνά στην εποχή των μηδενικών ρύπων, ενώ αφήνει πίσω τις πομπώδεις λιμουζίνες άλλων εποχών.
Η αλλαγή, όμως, φέρνει και ένα επιπρόσθετο κόστος, καθώς ακόμη οι τιμές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων βρίσκονται στα ύψη. Για παράδειγμα, η αγορά ενός τέτοιου αυτοκινήτου ξεκινάει από τα 27-30 χιλιάδες ευρώ και ξεπερνάει για τις πιο ακριβές προτάσεις τα 80-100 χιλιάδες ευρώ. Συνεπώς ο Πρόεδρος της Βουλής φρόντισε να δώσει αύξηση στον προϋπολογισμό για τη μίσθωση των βουλευτικών αυτοκινήτων, καθώς για το 2020 θα ανέβει από τα 2,6 εκατομμύρια ευρώ, στα 3 εκατομμύρια ευρώ.
Υβριδική εποχή
Αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που η Βουλή προχωρά σε ανανέωση του στόλου των αυτοκινήτων. Είχε προηγηθεί το 2009 απόφαση της Ολομέλειας για μετάβαση στην υβριδική εποχή. Εκείνη την περίοδο στο γκαράζ της Βουλής μπορούσε να δει κανείς υβριδικές, πολυτελείς λιμουζίνες της Lexus, όπως την GS450h, με το κόστος εκάστης να ξεπερνάει τα 80.000 ευρώ! Η κρίση, όμως, άλλαξε τα πράγματα, για να έρθει η εξαγγελία του Α. Τσίπρα περί κατάργησης του βουλευτικού αυτοκινήτου, η οποία βέβαια ουδέποτε εφαρμόστηκε, καθώς οι ίδιοι οι βουλευτές του διαμαρτυρήθηκαν. Πάντως, το κόστος της χρονομίσθωσης μειώθηκε κατά τη διάρκεια της κρίσης, ενώ τέθηκαν και περιορισμοί σε ό,τι αφορά τα κυβικά. Έτσι, οι βουλευτές του λεκανοπεδίου Αττικής (Α?, Β? Αθηνών και Πειραιά και υπόλοιπο Αττικής) δικαιούνται αυτοκίνητο έως 1.400 cc και έως 750 ευρώ μηνιαίο μίσθωμα. Για τους βουλευτές περιφέρειας προβλέπεται αυτοκίνητο έως 1.800 cc και 1.200 ευρώ μίσθωμα (περιλαμβάνεται ο ΦΠΑ).
* Αναδημοσίευση από τον Φιλελεύθερο της 31/1