Του Ιωακείμ Γρυσπολάκη
Ανακοινώθηκαν, επιτέλους, οι αλλαγές, που σκοπεύει να επιβάλει ο υπουργός παιδείας, στο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ και στην Γ΄ Λυκείου. Οι προθέσεις του αποδεικνύουν για μία ακόμη φορά ότι καρφώνει το βλέμμα στον θάμνο, αγνοώντας το δάσος.
Διότι η διακύβευση δεν είναι ο τρόπος εισαγωγής στα ΑΕΙ, αλλά η αναδιάταξη του όλου εκπαιδευτικού συστήματος και στην προκειμένη περίπτωση η αναδιάταξη της Τριτοβάθμιας Μεταλυκειακής Εκπαίδευσης. Αυτό το παραβλέπει επιδεικτικά ο κ. Γαβρόγλου, παρά τις εκκλήσεις ειδικών και τις ετήσιες εκθέσεις του ΟΟΣΑ για την κατάσταση, στην οποία ευρίσκεται το δικό μας εκπαιδευτικό σύστημα.
Ας τα πάρουμε, όμως, με τη σειρά, επιλέγοντας τα κύρια σημεία των εξαγγελιών του υπουργού παιδείας.
1. Η Σύνοδος Πρυτάνεων απευθύνει έκκληση κάθε χρόνο για δραστική μείωση των εισακτέων στα Πανεπιστήμια και τον καθορισμό από τα ίδια τα ιδρύματα σε συνεργασία με το υπουργείο παιδείας των αριθμών εισακτέων στα τμήματα και των ακαδημαϊκών κριτηρίων εισαγωγής.
Ας υπενθυμίσουμε ότι το 2011 ο αριθμός εισακτέων στα ΑΕΙ (Πανεπιστήμια και ΤΕΙ) είχε μειωθεί στους 46.000, ώστε να δοθεί έμφαση και να κατευθυνθούν οι νέοι στην επαγγελματική εκπαίδευση. Ο επόμενος υπουργός Γ. Μπαμπινιώτης τους αύξησε το 2012 σε 57.000 και ο Κ. Αρβανιτόπουλος τους εκτόξευσε σε 57.895 το 2013 και σε 70.305 το 2014. Έκτοτε, οι υπουργοί του ΣΥΡΙΖΑ τους ανέβασαν περίπου στις 80.000.
Η εισαγωγή του 88% έως 92% των υποψηφίων στα πανεπιστήμια και στα ΤΕΙ είναι όχι μόνον δημαγωγική, αλλά και καταστροφική για τη δομή της κοινωνίας. Όπως είχε τονίσει το 2014 ο γνωστός ερευνητής και πρόεδρος του ΕΣΕΤ 2009-2014 Σταμάτης Κριμιζής, έχουμε σχεδιάσει μια κοινωνία στην οποία σχεδόν 1 στους 30 πολίτες θα έχει εκπαιδευθεί ως μηχανικός, όταν στις προηγμένες χώρες η αναλογία είναι σχεδόν 1 ανά 400 κατοίκους. Κάτι ανάλογο συμβαίνει με τους νομικούς και τους γιατρούς, αφού εκπαιδεύουμε 12πλάσιους και 10πλάσιους, αντιστοίχως, από όσους χρειάζεται μια κοινωνία.
Αντ' αυτού, όμως, ο κ. Γαβρόγλου χωρίζει τις ακαδημαϊκές μονάδες των ΑΕΙ σε αυτές της «υψηλής ζήτησης» και στα ... «αζήτητα». Στα τελευταία, μάλιστα, ανοίγει διάπλατες τις πύλες εισόδου ακόμη και σε μη ικανούς να ενταχθούν στην Ανώτατη Εκπαίδευση μαθητές. Αντί λοιπόν να αρχίσει τη διαδικασία της συγχώνευσης και κατάργησης ΑΕΙ, σχολών και τμημάτων, συνεχίζει με απάθεια και πολύ λαϊκισμό να αγνοεί το πρόβλημα.
Αντί να ιδρύσει τα Μεταλυκειακά Κέντρα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης διετούς φοίτησης, στα οποία θα μεταφέρει πολλά από τα τμήματα των ΤΕΙ (π.χ. ανθοκόμοι, επεξεργαστές ξύλου, ιατρικοί επισκέπτες, βρεφονηπιοκόμοι, οδοντοτεχνίτες κ.λπ.), μεταφέρει αυτούσια ΤΕΙ στα Πανεπιστήμια. Έτσι, με τις εξαγγελίες του θα έχουμε τμήματα Πανεπιστημίων (αφού όλα τα ΤΕΙ ενσωματώνονται πλέον σε πανεπιστήμια) με εισακτέους υψηλού δείκτη γνώσεων και τμήματα με εισακτέους πολύ χαμηλών ακαδημαϊκών προσόντων.
2. Έως το 2009 ο βαθμός προαγωγής στο Λύκειο ήταν 10/20 με τουλάχιστον 10/20 στα κύρια μαθήματα (Μαθηματικά, Φυσική, Χημεία, Ελληνική Γλώσσα & Γραμματεία). Το 2014 έπεσε στο 9,5/20, διατηρώντας όμως την προϋπόθεση του 10/20 στα κύρια μαθήματα, και το 2015 ο Α. Μπαλτάς με μία συνέντευξη παρωδία (είπε ότι καταργείται η βάση του 10/20 στα κύρια μαθήματα, προκειμένου να προάγονται όλοι και να μην πληγώνονται ψυχολογικά οι μαθητές) κατήργησε τη βάση του 10/20 στα Μαθηματικά, Φυσική, Χημεία και Ελληνική Γλώσσα & Γραμματεία. Δηλαδή, μαθητές πλέον μπορούν να προάγονται με 2/20 στα κύρια μαθήματα, αρκεί να έχουν 18-20/20 στα δευτερεύοντα. Αυτή η τακτική αγραμματοσύνης συνεχίζεται.
3. Υποβαθμίζει και μετατρέπει σε έτος προετοιμασίας εισόδου στα ΑΕΙ την Γ΄ Λυκείου, ορίζοντας ως υποχρεωτικά μαθήματα την Νέα Ελληνική Γλώσσα & Γραμματεία (6 ώρες εβδομαδιαίως), τα Θρησκευτικά (1 ώρα), την Φυσική Αγωγή (2 ώρες) και ένα μάθημα επιλογής (2 ώρες). Όπως βλέπουμε η υποβάθμιση κύριων μαθημάτων, όπως τα Μαθηματικά, η Φυσική και η Χημεία, είναι πλήρης. Όμως, αυτά είναι τα μαθήματα, που αναπτύσσουν την κριτική σκέψη και διδάσκουν τη διαλεκτική της φύσης στους νέους.
4. Καταργεί τις Ομάδες Προσανατολισμού στην Β΄ Λυκείου, υποχρεώνοντας όλους τους μαθητές να ακολουθήσουν την Γενική Εκπαίδευση. Σημειωτέον, ότι η μεταξύ των 37 χωρών του ΟΟΣΑ η Ελλάδα είναι πρώτη στη Γενική Εκπαίδευση με 25,5% με δεύτερη την Ισπανία με 14,2%, προτελευταία τη Γερμανία με 2,9% και τελευταία την Πορτογαλία με 2,3%. Αντιθέτως, στην Επαγγελματική Εκπαίδευση πρώτη είναι η Γερμανία με ποσοστό 56,2%, δεύτερη η Φινλανδία με 38,7%, τρίτη η Δανία με 34,9%, τέταρτη η Ιταλία με 30,9%, ενώ η Ελλάδα είναι στην 36η θέση με 15% με τελευταία την Ισπανία με 8%.
Η ελληνική κοινωνία χρειάζεται επειγόντως μεταρρυθμίσεις, προκειμένου να συγκροτηθεί κράτος ικανό να εκσυγχρονίσει την παραγωγική διαδικασία και την επιχειρηματικότητα. Ο σημαντικότερος φορέας εκσυγχρονισμού είναι το εκπαιδευτικό σύστημα. Η επαναφορά των πρότυπων σχολείων, τα οποία θα προετοιμάζουν και θα αποδίδουν ηγετικά στελέχη στην κοινωνία, η ενίσχυση της αριστείας στα πανεπιστήμια, η ενθάρρυνση των νέων να σπουδάζουν σε Κέντρα Επαγγελματικής Κατάρτισης αντί να συνωστίζονται σε πανεπιστημιακά τμήματα και η σύνδεση όλων αυτών με την παραγωγή είναι μονόδρομος.
Η αποτυχία των προηγουμένων κυβερνήσεων να στηρίξουν τις αλλαγές, που έγιναν στο διάστημα 2009-2011, και η ισοπέδωση όλων των μεταρρυθμίσεων από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ δείχνουν το μέγεθος της αποτυχίας του πολιτικού συστήματος. Μόνη ελπίδα πλέον είναι οι επικείμενες εκλογές με την στρατηγική ήττα του λαϊκισμού, που εκπροσωπείται από τον ΣΥΡΙΖΑ, και η διακήρυξη πίστης στις μεταρρυθμίσεις και στο τρίπτυχο Αριστεία – Αξιολόγηση – Αξιοκρατία, που έχουν συμπεριλάβει στα προγράμματά τους η Νέα Δημοκρατία και το Κίνημα Αλλαγής.
Εδώ αξίζει μιας σύντομης μνείας και η υποκρισία του ΣΥΡΙΖΑ, όσον αφορά στην άρνηση αναθεώρησης του άρθρου 16 του Συντάγματος. Άρνηση, η οποία εδράζεται στην ιδεοληψία του εναντίον των ιδιωτικών πανεπιστημίων, όπως συνηθίζουν να λένε. Αγνοούν άραγε ότι στην Ελλάδα λειτουργούν δεκάδες ιδιωτικών επιχειρήσεων συμβεβλημένων με κάποια πανεπιστήμια της αλλοδαπής, τα οποία απονέμουν πανεπιστημιακά διπλώματα;
Αγνοούν ότι σε αυτές τις επιχειρήσεις ουδεμία ακαδημαϊκή αξιολόγηση υφίσταται από την Αρχή Διασφάλισης Ποιότητας & Πιστοποίησης (ΑΔΙΠ); Αγνοούν ότι σε αυτά τα κολέγια φοιτούν σήμερα 16.000 νέοι μας; Ενώ, εάν επιτραπεί η λειτουργία μη κρατικών και μη κερδοσκοπικών πανεπιστημίων, όλες αυτές οι επιχειρήσεις θα βρεθούν υπό το μικροσκόπιο της ΑΔΙΠ, η οποία θα ελέγχει τα προγράμματα σπουδών, τα ακαδημαϊκά προσόντα των διδασκόντων, τις υποδομές και τον τρόπο απονομής διπλωμάτων;
Και κάτι τελευταίο. Όλη αυτή η καταστροφή στην Παιδεία, που συντελείται από τον ΣΥΡΙΖΑ, δεν αφορά τους γεφυροποιούς; Όλοι αυτοί ας αφήσουν τα προσχήματα περί «δημιουργίας προοδευτικού μετώπου» και «αντίπαλός μας είναι η Δεξιά», που συνεχίζουν να προβάλουν. Η Δεξιά, όπως την εννοούν, η συντήρηση και ο λαϊκισμός εκπροσωπούνται πλέον από τον ΣΥΡΙΖΑ και πρωτίστως από τον δήθεν ευφυή και ευχάριστο Αλέξη Τσίπρα. Ίσως ο άνθρωπος να είναι ευχάριστος σε μία κρασοκατάνυξη. Ίσως έχει χιούμορ και λέει έξυπνα ανέκδοτα.
Ως πρωθυπουργός, όμως, απεδείχθη όχι μόνον αποτυχημένος, αλλά και καταστροφικός. Κατέστρεψε, πρωτίστως, την Παιδεία. Κατέστρεψε την Ηθική και τη Δικαιοσύνη. Κατέστρεψε εν ολίγοις στη Δημοκρατία. Θα ήταν εντιμότερο για τους «γεφυροποιούς» να μας πουν ότι δεν αντέχουν πλέον να μένουν εκτός αμειβομένων θέσεων της κεντρικής πολιτικής σκηνής. Ας πουν ό,τι άλλο θέλουν, εκτός από την δήθεν ένταξή τους στην προσπάθεια δημιουργίας ενός προοδευτικού μετώπου. Διότι αυτό δεν είναι απλώς μία μη ειλικρινής δήλωση, αλλά είναι προσπάθεια εξαπάτησης των πολιτών.