Οι αρχαίοι ‘Ελληνες το προσδιόριζαν με τη φράση «ουδέν κακόν αμιγές καλού», οι Κινέζοι με το ιδεόγραμμα που απεικονίζει εξίσου τον κίνδυνο με την ευκαιρία και ο καθένας από μας βιωματικά έχει εισπράξει πως ακόμη και τα «χειρότερα» μπορούν υπό προϋποθέσεις να γίνουν σταθμός προόδου. Η πανδημία του κορονοιού προκάλεσε και προκαλεί μια μεγάλη υγειονομική κρίση με την απώλεια παγκοσμίως χιλιάδων ζωών και μια επάλληλη και ακόμη χειρότερη οικονομική κρίση που όπως συνομολογούν επιστήμονες και μη θα αλλάξει τον τρόπο οργάνωσης της ζωής και της οικονομίας.
Η Ελλάδα μπήκε στο χορό της πανδημίας έχοντας μόνο ντεζαβαντάζ και εξέρχεται σταδιακά έχοντας μετατρέψει τα μειονεκτήματά της σε συγκριτικά πλεονεκτήματα. Είναι όντως εντυπωσιακές και αξιοσημείωτες οι θετικές αλλαγές που σημειώθηκαν στο επίπεδο της οργάνωσης και λειτουργίας της πολιτείας, καθώς και στο βαθμό ανταπόκρισης της κοινωνίας στην ευθύνη που υπηρετεί πρωτίστως το συλλογικό καλό.
Η επιτυχής αντιμετώπιση της πρώτης φάσης της πανδημίας αφήνει σημαντική «προίκα» σε μια σειρά από τομείς και δραστηριότητες, που θα ήταν κρίμα να «σπαταληθεί » κατά την λεγόμενη επιστροφή στην καθημερινότητα.
Η κυβέρνηση υποχρεώθηκε μέσα σε λίγες μόνο μέρες να προσφέρει στους πολίτες λύσεις που πλασάρονταν επί δεκαετίες ως μείζονες αλλά ακατόρθωτες μεταρρυθμίσεις και όπως αποδείχθηκε χρειάζονταν απλά ένα σαφές σχέδιο, μια ομάδα που ξέρει τι πρέπει γίνει και πως να το κάνει.
Το gov.gr του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης είναι ένα μαγικό κλειδί για να ξεκλειδώσει την γραφειοκρατία που για χρόνια ήταν συνώνυμη με το ελληνικό Δημόσιο, την ταλαιπωρία των πολιτών, τη διαφθορά αλλά και την απαξίωση των δημόσιων λειτουργών. Μια σειρά πιστοποιητικών, εγγράφων, διαδικασιών και συναλλαγών με το Δημόσιο παρέχονται ηλεκτρονικά άκοπα και χωρίς να χάνονται χιλιάδες εργατοώρες. Η ηλεκτρονική συνταγογράφηση απαλλάσσει ανθρώπους ανήμπορους και ηλικιωμένους από τις εξαντλητικές αναμονές. Ενώ και ο λόγω κορονοιού, αυστηρά προσδιορισμένος χρόνος των ιατρικών ραντεβού στα ιατρεία φτιάχνει μια άλλη καλύτερη καθημερινότητα.
Η δυνατότητα ηλεκτρονικής εξυπηρέτησης απ’ όλους τους φορείς του Δημοσίου και της τοπικής αυτοδιοίκησης , γίνεται καθολική απαίτηση της κοινωνίας που διαπιστώνει πως όπου υπάρχει βούληση υπάρχει και ο τρόπος. Είναι εξίσου ευοίωνη η διαπίστωση ότι η πλειοψηφία των δημοσίων υπαλλήλων σύμφωνα με τα στοιχεία των αρμοδίων υπουργείων μπορεί να ανταποκριθεί και με επάρκεια και με επαγγελματισμό στο νέο μοντέλο του Δημοσίου που υπάρχει και λειτουργεί υποστηρικτικά στην παραγωγική Ελλάδα.
Η «επόμενη μέρα» οδηγεί το επιτελικό κράτος του Κ. Μητσοτάκη και τους υπουργούς του να αναζητούν λύσεις που μπορεί να έχουν εφαρμογή και καλά αποτελέσματα και πέραν της διαχείρισης της πανδημίας. Πχ μια τέτοια λύση που συζητείται για τη λειτουργία των μέσων μαζικής μεταφοράς μπορεί να έχει θετικά αποτελέσματα στην οργάνωση της επαγγελματικής, οικονομικής και κοινωνικής ζωής των πολιτών αλλά και στη λειτουργία της πόλης στο απώτερο μέλλον. Όπως γνωστοποίησε ο υπουργός Μεταφορών Κ.Καραμανλής υπάρχει σχεδιασμός να σπάσουν οι ώρες προσέλευσης στην εργασία των εργαζομένων (κυρίως του Δημοσίου και των καταστημάτων) ώστε να σπάσουν και οι ώρες αιχμής και ο μεγάλος συνωστισμός στα ΜΜΜ.
Η μαζική τηλεργασία στα επαγγέλματα που είναι εφικτή, η τηλε-διδασκαλία και η τηλε-εκπαίδευση που δοκιμάστηκε λόγω κορονοιού από τις «αίθουσες» του δημοτικού μέχρι τα πανεπιστημιακά «αμφιθέατρα», μαζί με την τηλε-ιατρική και την τηλεματική σε πλήρη ανάπτυξη, θα ήταν καλό να ενταχθούν σε ένα ευρύτερο σχέδιο έστω και καθυστερημένης εισόδου της Ελλάδας στο μέλλον.
Φυσικά και θα υπάρξουν θύλακες συντεχνιασμού, πολιτικοί χώροι που θα ηγηθούν (ξανά) των οπισθοφυλακών. Το έδειξε η πρόσφατη συγκέντρωση διαμαρτυρίας έξω από τη Βουλή μερίδας εκπαιδευτικών που αντέδρασαν στο νομοσχέδιο του υπ. Παιδείας. Την εκ μέρους της κυβέρνησης « άθλια πρόκληση» όπως την χαρακτήρισε, εξήγησε συνδικαλιστής μέλος του ΔΣ της ΔΟΕ ως εξής: «… Νομοθετούν την Τράπεζα Θεμάτων και άλλα μέτρα που κάνουν το Λύκειο πιο ταξικό, πιο βαθιά εξετασιοκεντρικό, μέτρα που απορρίφθηκαν όλο το προηγούμενο διάστημα από τις μαζικές κινητοποιήσεις των μαθητών. Είναι αθλιότητα να στοχοποιεί τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς μέσα από τη λεγόμενη αξιολόγηση, προσπαθώντας να φορτώσει όλες τις ευθύνες του σχολείου και των κυβερνήσεων στις πλάτες μας»
Η αξιολόγηση των επιδόσεων της κοινωνίας όλες αυτές τις ημέρες και η «ερμηνεία» όσων δηλώνουν οι πολίτες στις δημοσκοπήσεις ίσως είναι ασφαλής πυξίδα για την κυβέρνηση και τις επιλογές της από δω και πέρα.