Ένα σπουδαίο έργο έγινε στην Ακρόπολη των Αθηνών και σήμερα παραδόθηκε στο κοινό προς χρήση. Είναι ο νέος ανελκυστήρας για ΑΜΕΑ, για τους ανθρώπους που ζουν δύσκολη καθημερινότητα και μέχρι τώρα ανέβαιναν στον Ιερό Βράχο με ένα αναβατόριο εργοταξιακού τύπου, εφόσον αυτό λειτουργούσε. Σήμερα, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης εγκαινίασε τον ανελκυστήρα, που είναι διεθνών προδιαγραφών και αποτελεί δωρεά του Ιδρύματος Ωνάση. Οι εργασίες «έτρεξαν» γρήγορα, δεδομένων πάντοτε των συνθηκών του κορονοϊού, με προσωπικό έλεγχο από την υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, που ήταν παρούσα στα εγκαίνια.
Αν και η Ελλάδα θα έπρεπε να γιορτάζει ενωμένη σήμερα, δεν έλειψε και σε αυτό το πεδίο η σφοδρή αντιπαράθεση από τον ΣΥΡΙΖΑ, που βλέποντας πως το έργο θα γίνει, ενώ επί των ημερών του υπήρχε ερημία έργων στην Ακρόπολη, προσπάθησε πολλές φορές να δημιουργήσει ακόμα και πρόβλημα. Όπως αυτό με το δήθεν «τσιμέντωμα» στην κορυφή του Ιερού Βράχου. Κριτική, καθόλου δίκαιη, και καταγγελίες ήταν τα όπλα που επιστράτευσε, δυστυχώς για εκείνον χωρίς αποτέλεσμα. Το έργο ολοκληρώθηκε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Ο ανελκυστήρας είναι ένα απόκτημα για το κορυφαίο μας μνημείο, το οποίο ήταν προσβάσιμο με πάρα πολλά προβλήματα για τα εμποδιζόμενα άτομα. Αν και εφόσον ήταν, βεβαίως, διότι από κάποια στιγμή και μετά είχε σταματήσει να λειτουργεί, χωρίς η τότε κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ να ενδιαφέρεται να λύσει το ζήτημα. Όλα ήταν γνωστά στο υπουργείο Πολιτισμού από τον Σεπτέμβριο 2018.
Στις 5/11/2018, η διευθύντρια της Εφορείας Αρχαιοτήτων Αθηνών ενημερώνει την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Πολιτισμού για την «Διακοπή λειτουργίας του εργοταξιακού αναβατορίου και της διαδρομής του Περιπάτου στον αρχαιολογικό χώρο Ακρόπολης και Κλιτύων».
Στις 11/2/2019 επανέρχεται η Υπηρεσία και ενημερώνει για την άμεση ανάγκη αντικατάστασης του ανελκυστήρα. Ακολουθούν πολλά άλλα έγγραφα τον Μάρτιο, τον Απρίλιο, και μόνον στο τέλος Μαΐου 2019, η διευθύντρια του Υφυπουργού ζητά από τις Υπηρεσίες χρονοδιάγραμμα ενεργειών για την αντικατάσταση του αναβατορίου με στόχο ο οδικός χάρτης να συζητηθεί στο ΚΑΣ στις 23ης ή της 30ης Ιουλίου 2019 (μεσούντος του καλοκαιριού, όπερ σημαίνει πως δεν θα είχαμε όλο εκείνο το καλοκαίρι, με τα τουριστικά ρεκόρ, τρόπο ανόδου των ΑΜΕΑ. Όπως και δεν είχαμε, με ευθύνη πάντοτε του ΣΥΡΙΖΑ).
Σύμφωνα πάντοτε με όσα είχε γράψει το Liberal.gr, η Εφορεία Πόλεως Αθηνών είχε ανταλλάξει 14 έγγραφα με θέμα το αναβατόριο και όλα είχαν κοινοποιηθεί στην πολιτική ηγεσία. Το αναβατόριο ήταν εκτός λειτουργίας από τον Σεπτέμβριο έως και τον Μάρτιο διότι υπήρξαν (κατά σειρά) πτώσεις βράχων που έκλεισαν την είσοδο στην πλατφόρμα, συντηρήσεις στα βόρεια τείχη, όπου και εδράζεται ο μηχανισμός ανύψωσης και συντήρηση του αναβατορίου με αντικατάσταση ανταλλακτικού που υπήρχε μόνο στη Σουηδία.
Ενώ αυτά ήταν γνωστά, ο ΣΥΡΙΖΑ αποφάσισε να «ξηλώσει» την έφορο αρχαιοτήτων, σαν να έφερε εκείνη την ευθύνη, και το έκανε με παράτυπο τρόπο. Σύσσωμοι οι εργαζόμενοι της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πόλεως Αθηνών υπέγραψαν κείμενο που εστάλη στην πολιτική ηγεσία, με το οποίο παρουσίασαν τα γεγονότα και ζήτησαν την ανάκληση της απόφασης. Υπουργός και υφυπουργός υποχώρησαν πανικόβλητοι.
Εγιναν οι εκλογές και η νέα υπουργός, Λίνα Μενδώνη, ανακάλυψε και είπε στη Βουλή πως τίποτε δεν ήταν έτοιμο για να εισαχθεί στο ΚΑΣ. Επί 9 μήνες –Σεπτέμβριος 2018 έως Ιούλιος 2019- η κυβέρνηση αδιαφόρησε ή η ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού δεν είχε την ικανότητα να δρομολογήσει το έργο της αντικατάστασης του αναβατορίου με έναν ασφαλή ανελκυστήρα σύμφωνα με τις προδιαγραφές που είχαν θέσει οι Υπηρεσίες.
Η αντικατάσταση του εργοταξιακού αναβατορίου ήταν προτεραιότητα, όπως είχε πει η κα Μενδώνη στη Βουλή. Με την σύμπραξη του κοινωφελούς ιδρύματος Ωνάση εξασφαλίσθηκαν οι απαραίτητοι πόροι για την υλοποίηση του έργου και άμεσα εκδόθηκε, τον Οκτώβριο του 2019, ύστερα από γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, η έγκριση των προδιαγραφών, θέσης και συνοδών έργων για την εγκατάσταση νέου ανελκυστήρα στην Ακρόπολη. Ακολούθως, εκπονήθηκαν οι απαιτούμενες μελέτες, οι οποίες εγκρίθηκαν επί της αρχής από το ΚΑΣ στις 23-03-2020.
Παρά την πανδημία, οι Υπηρεσίες του Υπουργείου στις 27.03.2020 ξεκίνησαν τις απαραίτητες εργασίες με πρώτη, τη στερέωση βράχου και του τοιχίου Μπαλάνου στη βόρεια κλιτύ της Ακρόπολης, έργο το οποίο έπρεπε να έχει προηγηθεί της εγκατάστασης του νέου ανελκυστήρα και που δυστυχώς ούτε αυτό είχε δρομολογηθεί από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ.
Η υπουργός Πολιτισμού θεωρούσε και θεωρεί πως αυτό το ζήτημα ήταν ντροπιαστικό για μια χώρα όπως η Ελλάδα, που έχει τον Ανθρωπο στο επίκεντρο, αλλά και ότι ντροπιάζεται η Ελλάδα διεθνώς. Από την πρώτη στιγμή είχε κατά νου να επιτύχει μια χορηγία για την αντικατάσταση του αναβατορίου με έναν σύγχρονο ανελκυστήρα, καθώς το κόστος πλησίαζε το ένα εκατομμύριο ευρώ.
Τότε ήρθε αρωγός της πολιτείας το Ιδρυμα Ωνάση. Ο νέος ανελκυστήρας έχει όλες τις προδιαγραφές ασφάλειας και αισθητικής που επιβάλλονται αλλά και δεν θα πατά πλέον σε τμήμα του αρχαίου τείχους της Ακρόπολης. Έχει πλάτος λίγο πάνω από τα δύο μέτρα, είναι ανελκυστήρας πλαγιάς με τις κατάλληλες μεταβολές κλίσης και επιτέλους μπορεί να μεταφέρει φορεία, σε περιπτώσεις ατυχημάτων στον Ιερό Βράχο.
Οι γεωτεχνικές- στατικές μελέτες έχουν συνταχθεί από τους Δημήτρη Εγγλέζο και Θανάση Κοντιζά. Στην περιοχή εγκατάστασης του ανελκυστήρα, ο οποίος «βγαίνει» κοντά στο Ερέχθειο, υπάρχει αθηναϊκός σχιστόλιθος, για τον οποίο ο όρος του ΚΑΣ ήταν να προστατευθεί Το μεγαλύτερο πρόβλημα ωστόσο ήταν η κατάσταση των βράχων, που αποτελούνται από ασβεστόλιθο. Λόγω διείσδυσης υδάτων επί αιώνες, το πέτρωμα παρουσιάζει κατακερματισμό και ασυνέχειες. Γι’ αυτό και ο Μπαλάνος, κατά τη δεκαετία του ’30 είχε ανεγείρει τοιχίο το οποίο βοηθούσε και στην ευστάθεια των τειχών. Και οι βράχοι και το τοιχίο θα ενισχυθούν σημειακά, όπως και η έδραση του αρχαίου τείχους στην περιοχή του ανελκυστήρα, ενώ θα ληφθεί συνολική πρόνοια για τα τείχη.
Η πανδημία, όπως αναφέραμε, και το κλειστό εργοστάσιο στην Ιταλία, οδήγησε στην αναβολή της αποστολής στη χώρα μας του νέου ανελκυστήρα. Ηρθε τον Αύγουστο, ενώ εν τω μεταξύ η… αγρυπνώσα αξιωματική αντιπολίτευση κατηγορούσε στη Βουλή την υπουργό Πολιτισμού πως άφησε όλο το καλοκαίρι την Ακρόπολη χωρίς ανελκυστήρα. Αυτοί που την είχαν αφήσει χωρίς να νοιάζονται το καλοκαίρι με τους 10.000 (τουλάχιστον) επισκέπτες ημερησίως, έκαναν κριτική για το καλοκαίρι του 2020 με τους 1.500 επισκέπτες μηνιαίως.
Και όταν ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης όρισε ως ημερομηνία εγκαινίων την παγκόσμια ημέρα αναπηρίας (σήμερα, 3 Δεκεμβρίου) στήθηκε άλλος χορός στην πλάτη του Ιερού Βράχου. Ξαφνικά κάποιοι εφηύραν τη διάστρωση των διαδρομών επί της κορυφής του βράχου, με… τσιμέντο. Οι διαδρομές αποτελούν και συνοδά έργα του ανελκυστήρα και μέρος έργων που έπρεπε να γίνουν εδώ και χρόνια στην Ακρόπολη.
Με αφορμή τη χρήση υλικού που περιέχει 12% τσιμέντο και χρησιμοποιείται και σε άλλους αρχαιολογικούς χώρους, είδαμε πρωτοσέλιδα fake news ότι τσιμεντώνεται η Ακρόπολη. Η αλήθεια; Όχι μόνο δεν «τσιμεντώνεται», αλλά βελτιώνονται σε δύο σημαντικά σημεία η κίνηση των επισκεπτών και των ΑΜΕΑ και προστατεύονται τα θεμέλια μνημείων (όπως του Παρθενώνα) σημειώνει γραπτώς ο πρόεδρος της Επιτροπής Συντηρήσεως Μνημείων Ακροπόλεως Μανόλης Κορρές. Ο διαπρεπής αρχιτέκτονας, ακαδημαϊκός και ομότιμος καθηγητής Αρχιτεκτονικής του ΕΜΠ με γραπτή παρέμβασή του καταρρίπτει τα fake news που διακινήθηκαν από τον ΣΥΡΙΖΑ και τις «παραφυάδες» του.
Η Ακρόπολη δεν υπέστη κανενός είδους βλαπτικές μεταβολές και δεν θα μπορούσε άλλωστε. Επιστήμονες με την τεράστια πείρα και αφοσίωση, που εργάζονται δεκαετίες στην αναστήλωσή της, ελέγχουν εξονυχιστικά και εξετάζουν λεπτομερώς κάθε μελέτη πριν αυτή κατατεθεί στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο για την κατά νόμον γνωμοδότηση. Ο άνθρωπος που σηκώνει στους ώμους του μεγάλο βάρος για το αναστηλωτικό πρόγραμμα της Ακρόπολης έβαλε τα πράγματα στη θέση τους με το κύρος της υπογραφής του και με τη διαβεβαίωση πως ο σχεδιασμός και η εκτέλεση των έργων «υπόκεινται σε αρχές διεθνών για τα μνημεία συμβάσεων, που ήδη είναι ενσωματωμένες στην νομοθεσία πολλών χωρών όπως και της δικής μας.»
Στην επιστολή του ο κ. Κορρές, που εργάζεται στην Ακρόπολη από τη δεκαετία του 70, ασχολούμενος τότε με την αναστήλωση του Παρθενώνα και πλέον έχει διαδεχθεί τον Χαράλαμπο Μπούρα στην προεδρία της ΕΣΜΑ, τονίζει πως τα έργα αποτελούν δική του σύλληψη. Όπως σημειώνει, «στην παρούσα φάση το πρόγραμμα περιορίζεται στο πλέον επείγον σημείο, την κεντρική οδό, και σε μια οδό που ήδη υπάρχει και είναι και αυτή, όπως και η κεντρική, διαστρωμένη με σκυρόδεμα. Η δεύτερη οδός είναι «βοηθητική, αναγκαία για τη σύνδεση του κέντρου με τον νέο ανελκυστήρα για άτομα με κινητικά προβλήματα».