Στο νομοσχέδιο για την παιδεία η Νέα Δημοκρατία αποτύπωσε όλη την πολιτική φιλοσοφία της. Η δήθεν «μεταρρύθμιση» για την παιδεία, η εκπαίδευση, το αύριο της κοινωνίας και της οικονομίας δεν συζητήθηκαν ποτέ με την κοινωνία. Από την ακρόαση των φορέων και τις αντιδράσεις του συνόλου -σχεδόν- των εμπλεκομένων, αποδεικνύεται πως η διαβούλευση ήταν μια καθαρά εσωτερική υπόθεση. Αυτοί που μιλούν για το μοντέλο εκπαίδευσης της Φινλανδίας, μάλλον πιστεύουν σοβαρά πως κάποιος Φινλανδός υπουργός κατέβηκε μια μέρα από ένα βουνό του τόπου του κρατώντας πλάκες με χαραγμένο το μοντέλο!
Αυτή η κυβέρνηση δήθεν κόπτεται για την ουσιαστική σύνδεση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με την παραγωγή. Πρώτο της μέλημα ήταν να ακυρώσει μεταρρυθμίσεις οι οποίες αποδεδειγμένα συμβάλλουν σε αυτό το στόχο. Ακύρωσε μεταξύ άλλων την ίδρυση του Τμήματος Επιστημών Τροφίμων και Διατροφής της Σχολής Γεωπονίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων με έδρα την Άρτα και παρέπεμψε στις καλένδες τη δημιουργία του αγροδιατροφικού πάρκου. Προφανώς, η πρωτογενής παραγωγή δεν πρέπει να συνδεθεί με την κοινωνία της γνώσης, την αναβάθμιση της ποιότητας και των μεθόδων παραγωγής.
Η “αριστεία” της συντήρησης είναι μια ακόμα αξία σαν αυτές που ο κ. Μητσοτάκης διαστρεβλώνει δόλια και ανενδοίαστα. Αφορά μόνο αυτούς που μπορούν να διαθέσουν τα χρήματα για να ενταχθούν σε ένα σύστημα κατανάλωσης εκπαιδευτικών υπηρεσιών. Η προσπάθεια καλλιέργειας κριτικής σκέψης, η συνεργασία, οι κοινωνικές δεξιότητες, υποκαθίστανται από την μετατροπή της εκπαιδευτικής διαδικασίας σε αδιάκοπες εξετάσεις. Αντίθετα με τις απόψεις εξειδικευμένων επιστημόνων στο αντικείμενο αυτό, η σχολειοποίηση ξεκινά από το νηπιαγωγείο. Σχεδόν λοιπόν από τις πάνες μέχρι την ενηλικίωση, τα παιδιά θα καλούνται να ανταγωνίζονται αντί να συνεργάζονται, να αποστηθίζουν αντί να κρίνουν και να προετοιμάζονται ψυχολογικά για να ενταχθούν σε ένα ευρύτερο εξεταστικό σύστημα. Σύστημα με εξετάσεις - πειράματα σαν αυτό της τράπεζας θεμάτων, που σύμφωνα με το Συνήγορο του Πολίτη, οδήγησε, στο έτος εφαρμογής του, στον εξαπλασιασμό των μετεξεταστέων μαθητών (24%). Έτσι όμως αυξηθηκε η εισροή των μαθητών στα φροντιστήρια (15%). Και όλα αυτά για να παραδοθούν “άριστοι” κατά μια κυβέρνηση με τρεις - προς το παρόν - υπουργούς που "συλλαμβάνονται" διορισμένοι χωρίς να πληρούν τα τυπικά, κατά τον νόμο, προσόντα και ένα Διοικητή της ΕΥΠ χωρίς πτυχίο!
Αυτή η ίδια κυβέρνηση που τόλμησε, μεταξύ άλλων, να παρουσιάσει τα προγράμματα των voucher της ντροπής που προορίζονταν για επιστήμονες, επιχειρεί να διδάξει την αρετή! Πώς; Επαναφέροντας την αναγραφή της διαγωγής στο απολυτήριο. Μια υποκειμενική κρίση μπορεί, λοιπόν να συνοδεύει ένα μαθητή σε ολόκληρη την υπόλοιπη ζωή του. Μήπως να επαναφέρει η κυρία Κεραμέως και το νόμο για τον “τεντιμποϊσμό” για να ολοκληρωθεί η επιστροφή στο σκοτεινό παρελθόν της δεξιάς;
Με σχολεία δύο ταχυτήτων, όσοι αντέχουν οικονομικά και ψυχολογικά, θα δουν τα παιδιά τους να φοιτούν σε διαφορετικό περιβάλλον από εκείνα που θα έχουν χαρακτηριστεί από την παιδική τους ηλικία ως ανίκανα για τα σχολεία της “αριστείας”. Αλλά καθώς η τεχνολογία προχωρά, η συντήρηση κάνει τα δικά της άλματα. Χωρίς καμία μελέτη, χωρίς τα κατάλληλα εργαλεία και παιδαγωγικές μεθόδους, χωρίς καν τη διασφάλιση των προσωπικών δεδομένων, με τις κάμερες, οι μαθητές και οι δάσκαλοι θα έχουν τη δυνατότητα να συμμετέχουν και σε ριάλιτι! Σε αυτά τα νέα σχολεία, οι άριστοι και μη αλλά πάντως “ενάρετοι” μαθητές, θα συνωστίζονται καθώς αυξάνεται ο αριθμός τους ανά τάξη. Η κυβέρνηση από την πανδημία κατάλαβε πως ο συνωστισμός κάνει καλό; Ή μήπως πιστεύει πως έτσι βελτιώνεται η ποιότητα του μαθήματος;
Μάθημα το οποίο θα στηριχθεί σε εκπαιδευτικούς των οποίων η εύλογη αντίδραση σε αυτό το νομοθετικό μνημείο υποκρισίας, προκάλεσε την άμεση στοχοποίησή τους. Την τελευταία φορά που ο κ. Μητσοτάκης ασχολήθηκε με την εκπαίδευση απέλυσε κάμποσες χιλιάδες. Από το βήμα της Βουλής μας είπε πως θα προσλάβει 4500 εκπαιδευτικούς της ειδικής αγωγής. Ποιός; Αυτός, που μπροστά στην κοινωνική κατακραυγή δεν τόλμησε να ακυρώσει τον σε πλήρη εξέλιξη, διαγωνισμό ΑΣΕΠ για την πρόσληψη 4.500 καθηγητών Ειδικής Αγωγής που ο ΣΥΡΙΖΑ είχε εγκρίνει. Ο ίδιος που με τεράστια άνεση ακύρωσε το διαγωνισμό των 10.500 καθηγητών Γενικής Παιδείας για τον οποίο η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ είχε ολοκληρώσει τις προπαρασκευαστικές ενέργειες. Μήπως αντί για το νέο «Μωυσή» έχουμε τελικά μπροστά μας το νέο «Μυνχάουζεν»;
Και όλα αυτά για να δούμε κάποια στιγμή τους νέους και τις νέες μας να εισέρχονται στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Μια βαθμίδα την οποία οι μεταρρυθμίσεις επαναφέρουν στις “νοσταλγικές” μέρες του ‘70, οπότε τα όργανα των Πανεπιστημίων εκλέγονταν με τρόπο συμβατό με τις ανάγκες της πανεπιστημιακής ελιτ. Που τα ίδια μυαλά αναιρούν δια της πλαγίας το περιεχόμενο και το πνεύμα του Συντάγματος που αναθεωρήθηκε μόλις πριν μερικούς μήνες, αλλά μάλλον δεν εξυπηρετεί τα σχέδιά τους.
Αυτή η μεταρρύθμιση που ήρθε χωρίς την παραμικρή έννοια συναίνεσης δεν είναι τίποτε άλλο από ένα σύστημα εκπαίδευσης το οποίο θα διαχωρίζει ταξικά τους νέους από την ηλικία των 6 χρονών. Είναι ένα μνημείο υποκρισίας και αλαζονείας χτισμένο πάνω στον αυταρχισμό καθώς προσπαθεί να δημιουργήσει φραγμό στις αντιδράσεις και τις προσδοκίες μιας ολόκληρης κοινωνίας.
* Η Όλγα Γεροβασίλη είναι βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ.