Του Κωνσταντίνου Χαροκόπου
Τον περασμένο Ιούλιο είχαμε αρθρογραφήσει για τον τρόπο που η Ευρωπαϊκή Ένωση, αντιμετώπιζε την Τουρκία με πολιτικούς και οικονομικούς όρους. Είχαμε αναφερθεί στο γεγονός, πως η Τουρκία αποτελεί τον μεγαλύτερο εισαγωγέα γερμανικού στρατιωτικού υλικού. Τέλος, είχαμε παρουσιάσει και την απόφαση της Volkswagen για την ίδρυση εργοστασίου στην περιοχή της Σμύρνης.
Στις αρχές του Ιουλίου του 2019, το διοικητικό συμβούλιο της Volkswagen Group, είχε αποφασίσει την δημιουργία μιας νέας μονάδας παραγωγής αυτοκινήτων στην Τουρκία και συγκεκριμένα στην παράκτια περιοχή της Σμύρνης. Η VW σε μια προσπάθεια αποσυμφόρησης των εργοστασίων της Skoda στην Τσεχία, είχε οδηγηθεί μετά από μελέτες και αναλύσεις, στις υποψήφιες περιοχές για την εγκατάσταση της νέας μονάδας. Η μια ήταν στην Βουλγαρία και η άλλη στην Τουρκία. Και τελικά επελέγη η τουρκική περιοχή για το άνοιγμα της νέας μονάδας. Δηλαδή την ίδια στιγμή που η Δύση δυσανασχετούσε με τον πρόεδρο Ερντογάν και τις πολιτικές του και η γραφειοκρατία των Βρυξελλών προετοίμαζε εισηγήσεις για την επιβολή οικονομικών κυρώσεων, η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία αποφάσιζε να επενδύσει σε μια νέα παραγωγική μονάδα στην Τουρκία.
Σημαντικό ρόλο στην τελική επιλογή της Τουρκίας έναντι της Βουλγαρίας, έπαιξε και η συμμετοχή του Κρατικού Επενδυτικού Ταμείου του Κατάρ κατά 17% στο μετοχικό κεφάλαιο της Volkswagen. Και αυτό, διότι το Κατάρ ασκεί μια έντονα φιλοτουρκική πολιτική, έχοντας προσφέρει ήδη στρατιωτικές βάσεις στο έδαφος της, στις τουρκικές ένοπλες δυνάμεις. Διαπιστώνουμε λοιπόν, πως ενώ γενικότερα η οικονομία και η πολιτική φαινομενικά μπορεί και να συγκρούονται, καθώς εμφανίζεται μην έχουν πάντα κοινά συμφέροντα, στην συγκεκριμένη περίπτωση το φθηνό κόστος και το φιλοεπενδυτικό περιβάλλον της Τουρκίας, συμβάδισε με την “πολιτική ουδετερότητα” της ΕΕ και την πολιτική επιρροή του Κατάρ.
Η μονάδα βιομηχανικής παραγωγής αυτοκινήτων στη Σμύρνη, έχει προγραμματιστεί να τεθεί σε λειτουργία του δεύτερο εξάμηνο του 2022. Σύμφωνα με το επιχειρηματικό σχέδιο, το ύψος της επένδυσης θα υπερβαίνει το 1,5 δισ. ευρώ και εκτιμάται πως θα δημιουργήσει 4.000 νέες θέσεις εργασίας. Θα κατασκευάζει οχήματα SUV του ομίλου της Volkswagen και συγκεκριμένα τα μοντέλα Skoda Karoq και Seat Ateca. Η ετήσια παραγωγή θα ανέρχεται σύμφωνα με το επιχειρηματικό σχέδιο στα 350.000 οχήματα.
Αυτήν τη στιγμή, η δημιουργία της παραγωγικής μονάδας της VW βρίσκεται στον αέρα. Οι κινήσεις στην κατεύθυνση της επιβολής οικονομικών κυρώσεων προς την Τουρκία από την πλευρά της ΕΕ και το αρνητικό πολιτικό κλίμα που δημιουργείται στην Γερμανία, εκπορευόμενο κυρίως από το κόμμα της Αριστεράς Die Linke και το ισχυρό μειονοτικό στοιχείο των Κούρδων, φαίνεται πως θα μπορούσαν να οδηγήσουν στην ακύρωση της επένδυσης.
Και ενώ η πρώτη εναλλακτική για την VW θα ήταν προφανώς η Βουλγαρία, είναι πιθανόν να ανοίγεται ένα μικρό παράθυρο ευκαιρίας και για την Ελλάδα. Ομάδες από το Υπουργείο Ανάπτυξης θα έπρεπε να βρίσκονται ήδη στα κεντρικά γραφεία της Volkswagen στο Wolfsburg και να συζητούν για αυτήν την προοπτική. Να αναζητήσουν και να διαπραγματευτούν, κάτω από ποιους οικονομικούς όρους και με ποιες προδιαγραφές, θα μπορούσε η VW να σκεφθεί την Ελλάδα ως προορισμό της νέας παραγωγικής μονάδας. Και οι υπόλοιπες ομάδες του υπουργείου στο εσωτερικό της χώρας, θα πρέπει να καταστρώνουν όλες τις συνθήκες των fast track διαδικασιών, για την ευόδωση μιας τέτοιας επένδυσης.
Θα μπορούσε να γίνει μια ανοικτή επιχειρηματική πρόσκληση της κυβέρνησης προς την Volkswagen, που θα πιστοποιούσε με τον καλύτερο τρόπο, πως τώρα πλέον στην χώρα μας, μιλάμε σοβαρά για επενδύσεις. Μιλάμε για παραγωγή, μιλάμε για δουλειές, μιλάμε για καινοτομία, μιλάμε για συνεργασίες. Η αξία μιας επένδυσης της VW στην Ελλάδα, θα ισοδυναμούσε με 10 αναπτυξιακά νομοσχέδια. Διότι οι ξένοι σε αυτό επικεντρώνουν. Στο τι γίνεται και όχι στο τι σχεδιάζεται. Μια πραγματική επένδυση, έχει πολλαπλάσια αξία από τα εκατοντάδες δαιδαλώδη άρθρα ενός νομοσχεδίου και από τις δεκάδες υπουργικές αποφάσεις και εγκυκλίους που το συνοδεύουν.
Μια επιθετική κίνηση επενδυτικής προσέλκυσης προς την Volkswagen, ακόμα και αν έχει μικρές πιθανότητες να επιτύχει, θα είναι αφ' ενός κατ' ελάχιστον, μια εξαιρετική άσκηση επί χάρτου, για όλα τα επίπεδα ευθύνης του υπουργείου Ανάπτυξης και αφ' ετέρου θα αποτελεί την σημαντικότερη ένδειξη πως η Ελλάδα αφήνει πίσω της την άθλια κληρονομιά του τριτοδρομικού Πασοκ, του αντιεπενδυτικού οίστρου του σύριζα και του στείρου αρνητισμού των εγχώριων συνδικαλιστικών παραγόντων. Θα αποτελεί ταυτόχρονα, ένα πραγματικό crash test για όλους μας!
* Ο αρθρογράφος είναι οικονομικός αναλυτής, με ειδίκευση στο σχεδιασμό σύνθετων επενδυτικών στρατηγικών.
Αποποίηση Ευθύνης: Το περιεχόμενο της στήλης, είναι καθαρά ενημερωτικό και πληροφοριακό και δεν αποτελεί σε καμία περίπτωση επενδυτική συμβουλή, ούτε υποκίνηση για συμμετοχή σε οποιαδήποτε συναλλαγή. Ο αρθρογράφος δεν ευθύνεται για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.