Του Κωνσταντίνου Χαροκόπου
Το χιλιοειπωμένο στερεότυπο, ότι ο τουριστικός κλάδος αποτελεί την βαριά βιομηχανία της Ελλάδας, αποτελεί το τέλειο άλλοθι για το κράτος. Για το κράτος, που επιζητεί να έχει παρεμβατικό ρόλο στις εξελίξεις, αναζητώντας κάθε ευκαιρία που του προσφέρεται, για να ξεδιπλώσει τις γραφειοκρατικές διαδικασίες του και να επιβεβαιώσει την αναγκαιότητα της ύπαρξης του.
Έτσι στο τέλος του 2019, που αποτέλεσε μια ομολογουμένως επιτυχημένη χρονιά στον χώρο του τουρισμού, προσφέροντας μεγαλύτερα έσοδα, περισσότερες αφίξεις και ακόμα περισσότερα διδάγματα για τους επιχειρηματίες του κλάδου, ήρθαμε αντιμέτωποι με διάφορες εξαγγελίες του κράτους, σχετικές με τον τουρισμό.
Διαβάζουμε λοιπόν ότι η Περιφέρεια Αττικής θα δημιουργήσει έναν δικό της νέο ενιαίο οργανισμό τουρισμού.
Διαβάζουμε επίσης ότι το υπουργείο Τουρισμού ετοιμάζει ένα νέο στρατηγικό σχέδιο για την “καταγραφή των τουριστικών ροών”, για την “απογραφή του ανθρώπινου δυναμικού και των δεξιοτήτων, αλλά και αξιολόγηση των ελλείψεων με νέες εκπαιδευτικές δομές σε όλο το φάσμα της εκπαίδευσης και με κίνητρα για επανεκπαίδευση”, για την “δημιουργία συγκεκριμένων τουριστικών προϊόντων”, αλλά και την “διόρθωση των νομοθετικών κενών”.
Διαβάζουμε ακόμα ότι ο ΕΟΤ έχει ως στρατηγικό στόχο την “παρακολούθηση, καταγραφή και αξιολόγηση των τάσεων και εξελίξεων στη διεθνή τουριστική αγορά” και τον “σχεδιασμό προγραμμάτων στρατηγικής επικοινωνίας και δράσεων και την υλοποίησή τους σύμφωνα με τα μακροπρόθεσμα, μεσοπρόθεσμα και βραχυπρόθεσμα στρατηγικά σχέδια μάρκετινγκ ανά τουριστικό προϊόν, γεωγραφική περιοχή και αγορά”.
Τέλος το υπουργείο Τουρισμού, ανακοίνωσε πως θα αναπτύξει “δύο στρατηγικούς άξονες, όπου ο ένας είναι η διαφήμιση και η προβολή προορισμών που δεν είναι τόσο γνωστοί στο ευρύ κοινό, για παράδειγμα ορεινών προορισμών ή προορισμών City Break και ο δεύτερος αφορά στην επέκταση της τουριστικής περιόδου, κάτι που θα φέρει την ανάπτυξη σε όλη την ελληνική περιφέρεια ακόμα και για 12 μήνες".
Πέραν του γεγονότος, πως όταν ακούμε μεγαλεπήβολα στρατηγικά σχέδια, και μακροχρόνια πλάνα, το μυαλό μας πάει στους κρατικούς σχεδιασμούς άλλων εποχών και καθεστώτων, φαίνεται πως οι νοοτροπίες που κυριαρχούν ακόμα και σήμερα στην χώρα μας, αδυνατούν να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα.
Είναι απίστευτο, που το κράτος έρχεται και μιλάει για το City Break, δηλαδή για τον τουρισμό του τριημέρου στις πόλεις, που αποτελεί την νέα τάση στην Ευρώπη που βασίζεται πάνω στην ανάπτυξη του Airbnb, την ίδια στιγμή που το υπουργείο Τουρισμού ήταν μέχρι πρότινος ο μεγαλύτερος διώκτης της βραχυχρόνιας μίσθωσης, επιδιώκοντας να επιβάλει νέες ρυθμίσεις και ελέγχους. Είναι αστείο το κράτος να μιλάει για το City Break, που βασίζεται στην ζωντάνια του κέντρου των πόλεων, όταν αδυνατεί να επιτρέψει στα καταστήματα να λειτουργούν ελεύθερα τις Κυριακές.
Είναι τόσο οξύμωρο να εξαγγέλλει το κράτος σχέδια για τουρισμό 12 μηνών στους περιφερειακούς ορεινούς και λοιπούς προορισμούς, όταν δεν μπορεί να εξασφαλίσει ανοικτό τον βασικό οδικό άξονα της χώρας και ασφαλείς τους υπόλοιπους δρόμους, με τον πρώτο χιονιά. Όταν δεν έχει να προσφέρει ασφαλή λιμάνια για την προσέγγιση των πλοίων, που δένουν στα λιμάνια χάρη στον ηρωισμό και στις τιτάνιες προσπάθειες των πληρωμάτων τους.
Είναι τόσο οκνηρή η εξαγγελία για την “απογραφή του ανθρώπινου δυναμικού και των δεξιοτήτων”, όταν την ίδια στιγμή, στην χώρα δεν υπάρχουν επαρκείς σχολές για τα τουριστικά επαγγέλματα. Στην χώρα, που ενώ θα μπορούσε να φιλοξενεί πάνω από 500,000 φοιτητές από όλον τον κόσμο, σε διεθνείς τουριστικές σχολές όλων των ειδικοτήτων και όλων των βαθμίδων, με παράλληλα προγράμματα internship / πρακτικής, εξαγγέλλονται απογραφές, αρχειοθετήσεις και μεθοδολογίες του περασμένου αιώνα.
Είναι εξόφθαλμα παράλογο, το κράτος να δηλώνει ότι θα διορθώσει τα νομοθετικά κενά, σχεδιάζοντας νέους νόμους, ρυθμίσεις, εγκυκλίους κ.α., όταν η υπερβολική ρύθμιση ευνουχίζει την καινοτομία και την δημιουργικότητα. Η τουριστική βιομηχανία από μόνη της αναπτύσσει νέα προϊόντα, αντιλαμβάνεται τις αλλαγές σε όλον τον κόσμο και προσαρμόζεται, χωρίς να περιμένει από τον κάθε νέο ή παλαιό, κεντρικό ή περιφερειακό οργανισμό να καταγράψει και να αναλύσει τις διεθνείς ή εγχώριες τάσεις.
Η φύση και η ιστορία αυτού το τόπου, γεννούν από μόνες τους ευκαιρίες για τον τουρισμό, που απαιτούν βέβαια σκληρή δουλειά. Δεν χρειάζονται ούτε μεγαλόπνοα σχέδια, ούτε συμπλήρωση της νομοθεσίας, ούτε ρυθμίσεις. Η τουριστική επιχειρηματικότητα, ζητάει την απλοποίηση των διαδικασιών και των αδειοδοτήσεων, την ενίσχυση των υποδομών, την επέκταση του ωραρίου των μουσείων, την απελευθέρωση της λειτουργίας των καταστημάτων και τόσα άλλα, τα οποία ανήκουν στον τομέα ευθύνης του κράτους. Ας κάνει το κράτος τη δουλεία του και ας αφήσει τον τουρισμό στην ησυχία του. Και μια από τις βασικές δουλειές του κράτους, είναι να εξαφανίσει τα χαράτσια που καθιστούν το τουριστικό προϊόν της Ελλάδας, μη ανταγωνιστικό.
Ο αρθρογράφος είναι οικονομικός αναλυτής, με ειδίκευση στο σχεδιασμό σύνθετων επενδυτικών στρατηγικών.
Αποποίηση Ευθύνης : Το περιεχόμενο της στήλης, είναι καθαρά ενημερωτικό και πληροφοριακό και δεν αποτελεί σε καμία περίπτωση επενδυτική συμβουλή, ούτε υποκίνηση για συμμετοχή σε οποιαδήποτε συναλλαγή. Ο αρθρογράφος δεν ευθύνεται για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.