Η ιστορία με την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας που έκρινε ως άκυρη την μεταβίβαση ακινήτων του Δημοσίου στην Εταιρεία Ακινήτων του Δημοσίου, εμφάνισε πάλι στο προσκήνιο μια ακόμα παθογένεια της Ελληνικής πραγματικότητας. Η υπόθεση αφορούσε πάνω από 10.000 ακίνητα, συνολικού εμβαδού πάνω από 500.000 στρέμματα και δομημένης επιφάνειας πάνω από 22.000 τ.μ.
Η διαφορά ήταν ανάμεσα σε 5 Δήμους της χώρας μας, στην Εταιρεία Ακινήτων του Δημοσίου (ΕΤΑΔ), στο πλευρό της οποίας στάθηκε και η Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΥΠ), το γνωστό και ως Υπερταμείο. Όπως όλοι θυμόμαστε η απόφαση για την μεταβίβαση είχε ληφθεί στις 18 Ιουνίου 2018 από την συγκυβέρνηση Τσίπρα –Καμμένου, στα πλαίσια του «σόου της γραβάτας Τσίπρα» για το ελληνικό χρέος.
Η κυβέρνηση Τσίπρα – Καμμένου, προέβη σε αυτήν την κίνηση, μετά από την επέκταση της δανειακής σύμβασης με τους Ευρωπαίους πιστωτές. Το Υπερταμείο, δηλαδή η ΕΕΣΥΠ, η οποία είχε εν τω μεταξύ απορροφήσει την ΕΤΑΔ και το ΤΑΙΠΕΔ, «δεσμεύτηκε στον ESM ότι κάθε φορά που το δικαιούχο κράτος-μέλος δεν θα καταβάλλει ποσό οφειλόμενο με βάση τη δανειακή Σύμβαση, τότε η Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας μετά από αίτημα θα φέρει την ευθύνη καταβολής αυτού του ποσού, σαν να ήταν ο κύριος οφειλέτης, εφόσον τα συνολικά καταβλητέα ποσά δεν υπερβαίνουν συνολικά τα 25 δισ. ευρώ». Δηλαδή, με δυο λόγια, τα 11.000 ακίνητα αποτελούσαν πλέον περιουσία του Υπερταμείου, για να εξασφαλιστεί η αποπληρωμή των δανείων για τα υπόλοιπα 99 χρόνια.
Μέσα σε αυτήν την λίστα των ακινήτων, βρέθηκαν λατρευτικοί χώροι, αποθήκες καυσίμων, πλατείες, στρατόπεδα, δικαστικά μέγαρα, αρχαιολογικοί χώροι, μουσεία, χώροι λαϊκών αγορών, διατηρητέα κτίρια, στάδια, προστατευόμενες περιοχές Natura και Ramsar, δασικές εκτάσεις αιγιαλοί, υδροβιότοποι, ακίνητα αγνώστων ιδιοκτητών και ακίνητα τα οποία διεκδικούνται από ιδιώτες.
Για να μην λησμονούμε τον καιροσκοπισμό που επεδείκνυε η κυβέρνηση Τσίπρα – Καμμένου στην προσπάθεια της να δείξει ότι η χώρα βγαίνει από τα μνημόνια, ας θυμηθούμε ότι στο Υπερταμείο είχαν μεταφερθεί ως εγγυήσεις και ως προϊόντα δυνητικής εκποίησης, μεταξύ των άλλων, ο Λευκός Πύργος, ο αρχαιολογικός χώρος της Κνωσού, τμήμα της κοίτης και των παρόχθιων εκτάσεων στα ανατολικά του ανακτόρου της Κνωσού, ο αρχαιολογικός χώρος των βασιλικών τάφων Βεργίνας, τμήμα του αρχαιολογικού χώρου των τάφων των Φιλίππων (που είναι εγγεγραμμένος στον παγκόσμιο κατάλογο μνημείων της UNESCO), η Σπιναλόγκα, ο τάφος του Λεωνίδα στην Λακωνία, το Βυζαντινό κάστρο του Επταπυργίου, τα Βυζαντινά λουτρά όπως και η Ροτόντα στη Θεσσαλονίκη (που είναι στον κατάλογο της UNESCO), το δάσος Σέιχ Σου, η αρχαία αγορά της Θεσσαλονίκης, το Μικρολίμανο –Ακτή Κουμουνδούρου στο Πειραιά, το αρχαίο θέατρο Ευωνύμου του Δήμου Αλίμου, η Ιερά Μονή του Αγίου Ιωάννη Κυνηγού στον Υμηττό, η παραλία της Φτελίας στην Μύκονο, το ρωμαϊκό ωδείο της Αχαΐας, η Ακρόπολης της Σπάρτης, το παραλιακό τείχος της πόλης της Κέρκυρας (που είναι και αυτό εγγεγραμμένο στον παγκόσμιο κατάλογο πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO), οι Αλυκές στην Ελούντα, τα κάστρα της Χίου, Λέσβου, Άρτας και Πάτρας, το Ενετικό φρούριο της Σούδας Ιτζιδίν, το φρούριο Φιρκά Χανίων, η Οθωμανική βιβλιοθήκη των Ιωαννίνων, ο Βυζαντινός Ναός των Αγίων Θεοδώρων στις Σέρρες, τα Ρωμαϊκά λουτρά της Χαλκίδας, το Τέμενος Εμίρ Ζαδέ στην Εύβοια, τα αρχαιολογικά μουσεία της Θεσσαλονίκης, της Πάτρας, του Ηρακλείου, των Χανίων, του Αγίου Νικολάου, της Σπάρτης, του Αργοστολίου, της Ζακύνθου, της Καλαμάτας, της Λέσβου, της Σύμης, της Μυκόνου και της Σαλαμίνας, και άλλα.
Όταν ξεκίνησαν το 2019, οι αιτήσεις ακύρωσης των φορέων που στρέφονταν κατά της υπαγωγής των ακινήτων του Δημοσίου στο υπερταμείο, η κυβέρνηση Τσίπρα – Καμμένου κωλυσιεργούσε, μη αποστέλλοντας στα δικαστήριο τα αναγκαία έγγραφα και στοιχεία, έτσι ώστε να μην μπορούν να συζητηθούν-δικαστούν οι αιτήσεις ακύρωσης.
Το Συμβούλιο της Επικρατείας αποφάσισε ότι δεν είχε τηρηθεί η προβλεπόμενη από το νόμο διαδικασία ταυτοποίησης και ελέγχου των μεταβιβαζομένων ακινήτων, προκειμένου να διαπιστωθεί εάν έπρεπε να εξαιρεθούν ή όχι από την μεταβίβαση. Επίσης ακύρωσε την προσβαλλόμενη υπουργική απόφαση, καθώς εκδόθηκε χωρίς προηγουμένως να έχει εξεταστεί για τα μεταβιβαζόμενα ακίνητα εάν υφίσταται η συνδρομή των αναγκαίων εκείνων προϋποθέσεων που προβλέπουν στην νομιμοποίηση της μη υπαγωγής τους στην κατηγορία των εξαιρουμένων από την μεταβίβαση.
Η παρούσα απόφαση έφερε στο προσκήνιο την υποκρισία της ηγετικής ομάδας του Σύριζα, που στην προσπάθεια της να προπαγανδίσει την έξοδο της χώρας από τα μνημόνια, υπέγραφε και αποδεχόταν τα πάντα, με προχειρότητα και δίχως έλεγχο. Και είναι η ίδια ηγετική ομάδα που απειλεί σήμερα την κυβέρνηση για την πιθανή προσφυγή της χώρας μας, στον ESM. Που ανεμίζει την αντιμνημονιακό λάβαρο, την ίδια στιγμή που έχει επιβάλλει στην χώρα μας, ένα αυξημένο εποπτικό καθεστώς μέχρι το 2060.
Η παρούσα απόφαση έφερε στο προσκήνιο και το μέγα διαχρονικό πρόβλημα της προστασίας της περιουσίας στην χώρα μας. Η εικόνα που αναδύεται, είναι άκρως αποθαρρυντική για όσους επιθυμούν να δουν την χώρα μας ως επενδυτικό προορισμό στον χώρο της ακίνητης περιουσίας. Σε ένα χώρο που η προστασία της ιδιοκτησίας, παραμένει μόνο στα χαρτιά και αν.