Μικροπολιτικά παιχνίδια με όχημα το συνδικαλισμό στις Ένοπλες Δυνάμεις

Μικροπολιτικά παιχνίδια με όχημα το συνδικαλισμό στις Ένοπλες Δυνάμεις

Του Λάμπρου Τζούμη*

Πριν λίγες μέρες κατατέθηκε και άρχισε η συζήτηση στη βουλή του νομοσχεδίου «Ρύθμιση θεμάτων Υπουργείου Εθνικής Άμυνας», του οποίου αναμένεται η ψήφιση μέχρι τέλος του τρέχοντος μηνός. Το νομοσχέδιο δεν έχει ενιαία θεματολογία αλλά πραγματεύεται διάφορα ζητήματα που αφορούν τις Ένοπλες Δυνάμεις (Ε.Δ.). Συμπεριλαμβάνονται θέματα σταδιοδρομικής και υπηρεσιακής εξέλιξης στελεχών, συγκρότησης Σώματος Οικονομικών Επιθεωρητών, διαχείρισης άχρηστων, πεπαλαιωμένων και πλεοναζόντων υλικών, στρατολογικής φύσεως, κ.λπ. Στο υπόψη νομοσχέδιο δεν ελλείπουν οι φωτογραφικές διατάξεις όπως η επάνοδος από την αποστρατεία πέντε χειριστών ελικοπτέρων ειδικής μονιμότητας (δηλ. προερχομένων από το θεσμό των Δοκίμων Εφέδρων Αξιωματικών), ενός θεσμού που δεν κρίθηκε επιτυχής και παραμένει ανενεργός από το 1989, καθόσον οι επιχειρησιακές ανάγκες καλύπτονται από  τα Ανώτατα Στρατιωτικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (ΑΣΕΙ) και Ανώτερες Στρατιωτικές Σχολές Υπαξιωματικών (ΑΣΣΥ). Η προτίμηση του ΥΕΘΑ για συχνές μετακινήσεις με το εν λόγω μεταφορικό μέσο φαίνεται ότι συνετέλεσε στο να συμπεριληφθεί η παραπάνω διάταξη στο υπόψη νομοθέτημα.

Το σημείο όμως που προκάλεσε σφοδρή αντιπαράθεση και σχόλια κατά τη διάρκεια συζήτησης στη βουλή είναι το άρθρο 27 περί «Συνδικαλιστικού Νόμου στις Ε.Δ.». Η άποψή μου ανέκαθεν ήταν ότι ο συνδικαλισμός δεν απαιτείται στις Ε.Δ. και αποτελεί μια βραδυφλεγή βόμβα στα θεμέλια του στρατεύματος που υπονομεύει την ιεραρχία και πειθαρχία. Από τη μέχρι σήμερα εξέλιξη του φαινομένου του συνδικαλισμού στις Ε.Δ. έχουν παρουσιαστεί φαινόμενα έντονης κομματικοποίησης και φανατισμού μεταξύ των λειτουργούντων ενώσεων, που έχουν ως αποτέλεσμα την εκτόξευση αλληλοκατηγοριών και καταγγελιών ακόμα και για οικονομικές ατασθαλίες, που απαιτείται να διαλευκανθούν μέσω σχετικής έρευνας. Μάρτυρες αυτής της αντιπαράθεσης υπήρξαν όσοι παρακολούθησαν τη συζήτηση που διεξήχθη πριν λίγες μέρες στη βουλή, με υποτιμητικές εκφράσεις, απειλές και καταγγελίες για τη μη τήρηση νόμιμων διαδικασιών, μεταξύ στελεχών που δεν περιποιούν τιμή για τις Ένοπλες Δυνάμεις. Το ΥΠΕΘΑ αντί κατάθεσης αυτοτελούς νομοσχεδίου, που θα οδηγούσε σε ουσιαστική συζήτηση γύρω από το θέμα του συνδικαλισμού στις Ε.Δ., προτιμά για μια ακόμα φορά την επιβολή τετελεσμένων με σκοπό την εξυπηρέτηση «ημετέρων». Επί του θέματος αυτού αξίζει να επισημανθούν ορισμένα στοιχεία προκειμένου να καταδειχθεί ο φωτογραφικός χαρακτήρας της υπόψη διάταξης. Τα προηγούμενα χρόνια ένας από τους πρωταγωνιστές στο χώρο των ενώσεων υπήρξε ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ενώσεως Στρατιωτικών (ΠΟΕΣ). Η δημόσια εικόνα του σηματοδοτήθηκε από την ένστολη παρουσία σε κινητοποιήσεις, από τηλεοπτικές εμφανίσεις στις οποίες κατηγορούσε την προηγούμενη κυβέρνηση, από δημόσιες αντεγκλήσεις με τη στρατιωτική ιεραρχία που έφτασαν ακόμα και στην υποβολή μηνύσεων κατά του πρώην Α/ΓΕΕΘΑ, από συχνές αντιπαραθέσεις με ενώσεις οι οποίες ανεξαρτητοποιήθηκαν από την ΠΟΕΣ και  κατήγγειλαν μια σειρά θεμάτων που αφορούσαν σε κακοδιαχείριση και στη μη τήρηση του καταστατικού (διεξαγωγή συνεδρίου, συνελεύσεων, κ.λπ). Μια εβδομάδα από την ανάληψη των καθηκόντων του ΥΕΘΑ, ο κ. Καμμένος με μια επικοινωνιακή κίνηση συναντήθηκε με τον πρόεδρο της ΠΟΕΣ και σύμφωνα με πληροφορίες φρόντισε να μετατεθεί στο ΥΠΕΘΑ. Από τότε οι διεκδικήσεις πλέον δεν υφίστανται, οι διαμαρτυρίες σταμάτησαν και ο «μαχητικός» πρόεδρος της ΠΟΕΣ έχει εξαφανισθεί από το προσκήνιο. Μάλιστα πριν λίγες μέρες στην αρχή της τοποθέτησής του για το υπό συζήτηση νομοσχέδιο στη βουλή φρόντισε να πλέξει το εγκώμιο του Π. Καμένου, για τον οποίο δήλωσε ότι έχει κάνει εξαιρετικό έργο γιατί σε τόσο λίγο διάστημα έχει κάνει τόσα πολλά για τους στρατιωτικούς.

Οι «υπηρεσίες» αυτές έχουν αμειφθεί ανάλογα. Πέρυσι το καλοκαίρι με το ν. 4407/16 ψηφίστηκε διάταξη σχετικά με το θέμα των ενώσεων, ανάλογη με αυτή που προωθείται με το υπόψη νομοσχέδιο, με την οποία το ΥΠΕΘΑ δεν κράτησε ούτε τα προσχήματα και υιοθέτησε ως ονομασία για τη νέα ένωση, αυτή της ήδη υπάρχουσας ΠΟΕΣ. Την παρούσα φάση με το νομοσχέδιο που συζητείται επιχειρείται να υπάρξει νομιμοποίηση για όσες παρατυπίες έχουν συμβεί από πέρυσι μέχρι σήμερα και προβλέπονται επιπλέον ρυθμίσεις για να ικανοποιηθούν απόλυτα μικροπολιτικές σκοπιμότητες προς εξυπηρέτηση των «ημετέρων»:

- Δίνεται  παράταση 3 μηνών στην ΠΟΕΣ προκειμένου να εναρμονίσει το καταστατικό της, καθόσον δεν το έπραξε ως όφειλε σύμφωνα με την προθεσμία που είχε καθοριστεί στο ν.4407/2016. Με τον τρόπο αυτό επιχειρείται να «παρακαμφθούν» τα ζητήματα που έχουν τεθεί από τις αντιπολιτευόμενες ενώσεις και συζητούνται την περίοδο αυτή στις δικαστικές αίθουσες. Η κυβέρνηση αντί να αφήσει τη δικαιοσύνη να αποφανθεί για το θέμα αυτό, επιχειρεί να προκαταλάβει τις αποφάσεις και να προλάβει γεγονότα που κατά πάσα πιθανότητα δεν εξυπηρετούν την ΠΟΕΣ.

- Αναγνωρίζονται μόνο οι ενώσεις σε επίπεδο περιφερειακής ενότητας, ενώ σύμφωνα με τον ισχύοντα ν.4407/16 συμπεριλαμβάνονται και αυτές που  είχαν συσταθεί και λειτουργούσαν σε επίπεδο περιφέρειας. Με τον τρόπο αυτό  καταργούνται όσες ενώσεις είχαν συμμορφωθεί και είχαν εναρμονίσει τα καταστατικά τους με το ν.4407/2016 που ψηφίστηκε πέρυσι, αλλά ήταν αντιπολιτευόμενες και «ενοχλητικές» για την ΠΟΕΣ, όπως της Θεσσαλίας, της Κεντρικής Μακεδονίας, της Ανατ. Μακεδονίας-Θράκης και της Ηπείρου. Αντί έστω να προβλεφθεί τη δυνατότητα τροποποίησης των καταστατικών των υφιστάμενων ενώσεων περιφερειών που προαναφέρθηκαν, αυτές καταργούνται αμέσως αφού προβλέπεται ότι δεν μπορούν να συμμετέχουν στην ΠΟΕΣ και ότι οι αντιπρόσωποί τους υποχρεούνται να εγγραφούν στις Ενώσεις Περιφερειακών Ενοτήτων.

- Με το ν.4407/16 προβλεπόταν ένας (1) εκπρόσωπος της ΠΟΕΣ να συμμετέχει ως παρατηρητής μετά από εκλογή στα κατά Κλάδο Συμβούλια μεταθέσεων-τοποθετήσεων-προσφυγών. Με την προτεινόμενη ρύθμιση δεν θα εκλέγεται αλλά θα ορίζεται, προφανώς για να είναι της απολύτου αρεσκείας του προέδρου της ΠΟΕΣ. Πέρυσι όταν κατατέθηκε το νομοσχέδιο είχε προβλεφθεί αρχικά και το δικαίωμα ψήφου για τα μέλη της ένωσης αλλά τελικά αυτό αποσύρθηκε. Η απορία που δημιουργείται είναι : Ποιός ο σκοπός της παρουσίας των μελών της ένωσης στα συμβούλια των κλάδων Ε.Δ. ; Αμφισβητείται η εμπιστοσύνη στη στρατιωτική ιεραρχία και απαιτείται η παρουσία του εκπροσώπου της ΠΟΕΣ για τη σωστή λειτουργία των συμβουλίων; Κατά την άποψή μου το μόνο που εξυπηρετεί η παρουσία αυτή είναι η προώθηση «ημετέρων» και η επίτευξη ιδιοτελών σκοπών.

- Τέλος με το ν. 4407/16 είχαν ρυθμισθεί θέματα που αφορούσαν προνόμια των «συνδικαλιστικών στρατιωτικών εργατοπατέρων», όπως χορήγηση αδείας 5 ημερών κάθε μήνα για τον πρόεδρο και το γενικό γραμματέα, ειδικές άδειες απουσίας 4 ημερών για συμμετοχή σε συνέδρια, αμετάθετο, κ.λπ. Πλέον αυτών τώρα με την προωθούμενη διάταξη καθορίζεται ότι ο χρόνος της θητείας του προέδρου και του Γενικού Γραμματέα λογίζεται ως χρόνος διοίκησης-ειδικής υπηρεσίας. Η διάταξη αυτή προφανώς εξασφαλίζει τα εχέγγυα για την προαγωγή των προνομιούχων συνδικαλιστικών οργάνων της ΠΟΕΣ και την αποφυγή τυχόν μετακίνησης εκτός της θαλπωρής του λεκανοπεδίου Αττικής, αντίθετα απ΄ ότι συμβαίνει με το σύνολο των λοιπών στελεχών των Ε.Δ. που ασκούν τα καθήκοντα αυτά στον Έβρο και τα νησιά μας.
Η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΘΑ οφείλει αν δεν επιθυμεί να επιβεβαιώσει το φωτογραφικό χαρακτήρα της διάταξης, να προβεί στην άμεση απόσυρση του άρθρου 27 του νομοσχεδίου και τον απόλυτο σεβασμό των αποφάσεων της δικαιοσύνης αναφορικά με το υπόψη θέμα.

*O κ. Λάμπρος Τζούμης είναι Αντιστράτηγος ε.α.