Αυξημένο ενδιαφέρον, από θεσμικούς αλλά και ιδιώτες επενδυτές, καταγράφεται κατά την πρώτη ημέρα της δημόσιας προσφοράς για το ομόλογο ύψους έως 500 εκατ. ευρώ. Ένα ομόλογο που "κουμπώνει" όπως και το συνολικό επενδυτικό πλάνο του ομίλου, με τις νέες στρατηγικές κατευθύνσεις που επιβάλλει η Ε.Ε. για την επόμενη πενταετία. Είναι μια κίνηση "κομμένη και ραμμένη" για να χρηματοδοτήσει επενδύσεις στην πράσινη οικονομία, σε υποδομές και στην ενίσχυση της απασχόλησης.
Το ομόλογο για το οποίο η δημόσια προσφορά ολοκληρώνεται την Τετάρτη, πρόκειται να χρηματοδοτήσει επενδύσεις σε συγκεκριμένους άξονες όπως η πράσινη οικονομία-περιβάλλον, οι υποδομές, η στήριξη-ενίσχυση της απασχόλησης.
Είναι οι τομείς που πριμοδοτεί το υπό σύσταση ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης, τα κονδύλια του οποίου συν εκείνα του νέου ΕΣΠΑ, μεταφράζονται για την Ελλάδα σε περίπου 50 δισ. ευρώ. Πρόκειται για πόρους τους οποίους η Ε.Ε. επιβάλλει να κατευθυνθούν μεταξύ άλλων στους παραπάνω τομείς.
Κυρίαρχος στους περισσότερους από αυτούς είναι ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ο οποίος σήμερα προχωρά στην έκδοση του τέταρτου κατά σειρά ομολόγου του τα τελευταία χρόνια, ύψους έως 500 εκατ. ευρώ. Το εύρος 2,5%-3% του επιτοκίου, όπως αυτό διαμορφώθηκε την Παρασκευή, αντανακλά το γεγονός ότι οι επενδύσεις που πρόκειται να χρηματοδοτήσει το ομόλογο, δηλαδή παραχωρήσεις και υποδομές, όπως το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι, το καζίνο στο Ελληνικό και η μονάδα φυσικού αερίου στην Κομοτηνή, έχουν σταθερά και επαναλαμβανόμενα έσοδα σε βάθος ετών.
Έργα τα οποία, όπως και όλο το επενδυτικό πλάνο του ομίλου, συνολικού ύψους 4 δισ. ευρώ, «κουμπώνουν» με τη νέα στρατηγική της Ε.Ε., έτσι όπως αυτή αποτυπώνεται στις προτεραιότητες τις οποίες έχει θέσει για το Ταμείο Ανάκαμψης. Δηλαδή, πράσινη οικονομία-περιβάλλον, υποδομές και δημιουργία νέων θέσεων απασχόλησης.
Είναι στην ουσία ένα αμιγώς επενδυτικό εργαλείο το ομόλογο της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, αφού το 80% των κεφαλαίων πρόκειται να χρηματοδοτήσει projects και μόλις κάτι λιγότερο από 20% θα κατευθυνθεί σε αναχρηματοδότηση χρέους. Κυρίως όμως πρόκειται για μια κίνηση «κομμένη και ραμμένη» στα όσα επιβάλλει η Κομισιόν ότι πρέπει να γίνουν κατά την επόμενη πενταετία στην Ευρώπη.
Τα κεφάλαια θα χρηματοδοτήσουν το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι του Ηρακλείου Κρήτης, την ανάπτυξη του καζίνο στο Ελληνικό και τη μονάδα φυσικού αερίου στην Κομοτηνή, μαζί ενδεχομένως με άλλα έργα ΣΔΙΤ και νέες παραχωρήσεις. Έργα, δηλαδή, τα οποία, εκτός από τους άξονες «πράσινη οικονομία-περιβάλλον» και «υποδομές», καλύπτουν και το τρίτο από τα τέσσερα κριτήρια της ευρωπαϊκής στρατηγικής για το νέο Ταμείο Ανάκαμψης. Αυτό για τη δημιουργία θέσεων απασχόλησης, καθώς το επενδυτικό πλάνο της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ προβλέπει τη δημιουργία άνω των 20.000 θέσεων απασχόλησης μέσα στην επόμενη πενταετία.
Ταυτόχρονα πρόκειται για έργα τα οποία θα κινητοποιήσουν ιδιωτικά κεφάλαια, προκειμένου μέσω της μόχλευσης να αυξηθούν οι διαθέσιμοι από το «Next Generation EU» πόροι, όπως επιτάσσει η Ε.Ε.
Πρόκειται για την τέταρτη ομολογιακή έκδοση του ομίλου τα τελευταία χρόνια, στη διάρκεια των οποίων έχει ήδη δημιουργηθεί μια σχέση με το επενδυτικό κοινό, τόσο σε επίπεδο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (2018) όσο και με τα δύο «πράσινα» ομόλογα της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή (2017, 2019). Σε επίπεδο επιτοκίου, το εύρος 2,5%-3% συνδέεται με το γεγονός ότι οι προς χρηματοδότηση επενδύσεις έχουν σταθερά και επαναλαμβανόμενα έσοδα σε βάθος χρόνου. Δηλαδή μειώνουν σημαντικά το όποιο ρίσκο αναλαμβάνει ο επενδυτής, διατηρώντας παράλληλα σε χαμηλά επίπεδα και το κόστος δανεισμού του ομίλου.
Η δημόσια προσφορά για το 7ετές ομόλογο, με στόχο την άντληση έως 500 εκατ. ευρώ, ξεκινά σήμερα και ολοκληρώνεται μεθαύριο Τετάρτη, μέσα από την έκδοση έως 500.000 κοινών ανωνύμων άυλων ομολογιών, με ελάχιστο ποσό εγγραφής τα 1.000 ευρώ.
Η λίστα των έργων
Στην κορυφή της λίστας των προς χρηματοδότηση έργων ξεχωρίζει το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι του Ηρακλείου Κρήτης, συνολικού προϋπολογισμού 480 εκατ. ευρώ, όπου οι εργασίες έχουν ήδη ξεκινήσει. Ένα έργο παραχώρησης- εκμετάλλευσης, το οποίο και θα παράγει έσοδα για τον όμιλο επί σειρά ετών. Στην παραχωρησιούχο εταιρεία η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ συμμετέχει με 32,5%, με το υπόλοιπο ποσοστό να ελέγχεται από τον ινδικό όμιλο GMR. Όταν το Καστέλι θα έχει ολοκληρωθεί, κάπου γύρω στο 2025, θα αποτελεί το δεύτερο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας, προϋπολογισμού 1,5 δισ. ευρώ.
Έτερη δρομολογημένη επένδυση που επίσης θα χρηματοδοτήσει η συγκεκριμένη έκδοση αφορά την κατασκευή της νέας μονάδας φυσικού αερίου στην περιοχή της Κομοτηνής, project που εκτιμάται ότι θα κοστίσει περί τα 300 εκατ. ευρώ και βρίσκεται στη φάση της έγκρισης αδειοδοτήσεων.
Eπίσης ένα από τα έργα που πρόκειται να χρηματοδοτηθούν μέσω του νέου ομολόγου είναι η ανάπτυξη του καζίνο στο Ελληνικό, όπου η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει συνάψει στρατηγική συμφωνία με τη Mohegan, για μια επένδυση η οποία αναμένεται να προσεγγίσει το 1 δισ. ευρώ.
Εδώ εκκρεμεί η εκδίκαση της προσφυγής της HardRock, η οποία έχει οριστεί για τις 3 Ιουλίου και η έκδοση απόφασης από το ΣτΕ, ώστε να ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός. Πρακτικά, μετά και τα παραπάνω και παράλληλα με την έκδοση της απόφασης για την αίτηση αναίρεσης, αξιολογείται η τεχνική προσφορά για το καζίνο και αμέσως μετά πρόκειται να ανοίξει η οικονομική προσφορά.
Αναδημοσίευση από τον Φιλελεύθερο 27-28 Ιουνίου