Ίδρυση νέων Πανεπιστημίων (και ιδιωτικών) ως μοχλός ανάπτυξης

Ίδρυση νέων Πανεπιστημίων (και ιδιωτικών) ως μοχλός ανάπτυξης

Του Δημήτρη Λαθούρη*

Είναι γνωστό και παγκοσμίως αποδεκτό ότι η Αρχαία Ελλάδα υπήρξε το λίκνο του Δυτικού πολιτισμού, αφού από τους Έλληνες θεμελιώθηκαν, αναπτύχθηκαν και συστηματοποιήθηκαν οι τέχνες, η φιλοσοφία, η ανοικτή κοινωνία, η δημοκρατία, ο αθλητισμός, ενώ διαμορφώθηκαν και εξυψώθηκαν αξίες, όπως ελευθερία, δικαιοσύνη, αρετή, αλήθεια.

Πολύ αργότερα, η Ελλάδα πρωταγωνιστούσε πάλι στο παγκόσμιο προσκήνιο, όταν, μετά τον σκοταδιστικό μεσαίωνα, η Αναγέννηση της Δυτικής Ευρώπης στηρίχθηκε αποκλειστικά στις τέχνες, επιστήμες, αξίες και φιλοσοφία της Αρχαίας Ελλάδας. Όλοι οι Ευρωπαίοι φιλόσοφοι, κοινωνιολόγοι και επιστήμονες είχαν ως σημείο αναφοράς τους αρχαίους φιλοσόφους, από τους οποίους παρέλαβαν τη σκυτάλη στον ατέλειωτο δρόμο αναζήτησης της γνώσης και της αλήθειας.

Ο κόσμος αναγνωρίζει αυτή τη μοναδική συνεισφορά της Ελλάδας, και δεν είναι τυχαίο ότι σε σχετική μελέτη του ΜΙΤ για το ποιοι ήταν οι σημαντικότεροι άνθρωποι όλων των εποχών που διαμόρφωσαν τον σύγχρονο κόσμο, με κριτήριο το πλήθος των αναφορών στο όνομά τους στην παγκόσμια βιβλιογραφία, στις 6 από τις 10 πρώτες θέσεις αναδείχθηκαν Έλληνες! (Αριστοτέλης, Πλάτωνας, Σωκράτης, Όμηρος, Πυθαγόρας, Μέγας Αλέξανδρος).

Στη σύγχρονη Ελλάδα, τη βαριά πληγωμένη μετά από 8 χρόνια κρίσης και ενώ όλοι αναζητούν πραγματική διέξοδο για την Οικονομία, ένας από τους κύριους πυλώνες νέας ανάπτυξης θα μπορούσε να αναδειχθεί η Παιδεία, και κυρίως η Ανώτατη Εκπαίδευση, αξιοποιώντας ακριβώς τον μοναδικό παγκοσμίως ιστορικό ρόλο της χώρας στη διαμόρφωση της επιστημονικής γνώσης και της σύγχρονης ανοικτής κοινωνίας.

Συγκεκριμένα, πχ θα μπορούσε να επανιδρυθεί η περίφημη Σχολή Ακαδημία Πλάτωνος, που ιδρύθηκε από τον Πλάτωνα το 387 πΧ και λειτούργησε σχεδόν αδιάλειπτα έως το 529 μΧ που την έκλεισε ο Ιουστινιανός, η σημαντικότερη και μακροβιότερη Σχολή Φιλοσοφίας του κόσμου! (Όπως ακριβώς επανεκκίνησαν το 1896 οι Ολυμπιακοί Αγώνες, που είχαν διακοπεί το 393 μΧ με διάταγμα του «Μεγάλου» Θεοδοσίου). Αυτό θα μπορούσε να γίνει κοντά στην αρχαία θέση ή κάπου αλλού στην Δυτική Αττική αναβαθμίζοντάς την. Εναλλακτικά, αντί ίδρυσης νέας Σχολής, θα μπορούσε να μετονομασθεί η υπάρχουσα Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών, αποκτώντας όμως κυρίως εξωστρεφή χαρακτήρα. Πέραν της διδασκαλίας στα Ελληνικά, θα πρέπει να δημιουργηθούν ξενόγλωσσα τμήματα με κορυφαίους Έλληνες ή ξένους καθηγητές, ώστε να προσελκυσθούν ενδιαφερόμενοι φοιτητές και πνευματικοί άνθρωποι από όλο τον κόσμο για πανεπιστημιακές, μεταπτυχιακές και διδακτορικές σπουδές. Η Ελλάδα, με το κύρος του ονόματός της και την αίγλη της αρχαιότητας, μπορεί να οργανώσει αυθεντικότερα από κάθε άλλον τις σπουδές σε τέτοια αντικείμενα. Ας σκεφθούμε πόσο σημαντικό θα ήταν για κάποιον ξένο να έχει στο βιογραφικό του ότι ολοκλήρωσε τις φιλοσοφικές σπουδές του στη Σχολή του Πλάτωνα!

Αντίστοιχα, θα μπορούσε να ιδρυθεί στις Θερμοπύλες Διεθνής Στρατιωτική Σχολή παγκόσμιου κύρους! Σε όλο τον κόσμο γνωρίζουν την μάχη των Θερμοπυλών και την θεωρούν όχι μόνον Ελληνική, αλλά και δική τους, ως μία από τις σημαντικότερες μάχες επιβίωσης του πρωτοεμφανιζόμενου Δυτικού πολιτισμού έναντι του δεσποτισμού και της τότε ασιατικής βαρβαρότητας. (Εξ ού και η τεράστια εμπορική επιτυχία της αντίστοιχης ταινίας).

Η ίδρυση κρατικών και ιδιωτικών Πανεπιστημίων με σπουδές σε κάθε τομέα του επιστητού θα μπορούσε να δώσει τεράστια αναπτυξιακή ώθηση και κύρος στη σύγχρονη Ελλάδα! Θα περιόριζε δραστικά τον λόγο πρόωρης μετανάστευσης δεκάδων χιλιάδων νέων κάθε χρόνο, που σπεύδουν στα Πανεπιστήμια της Εσπερίας, αλλά και σε αγγλόφωνες σχολές της Βαλκανικής γειτονιάς μας, μεταφέροντας εκεί βεβαίως και τις δαπάνες για δίδακτρα και διαβίωσή τους. Ταυτόχρονα θα προσέλκυε πλήθος φοιτητών και πνευματικών ανθρώπων από όλες τις γωνιές του πλανήτη! Ας μην ξεχνούμε ότι ολόκληρες πόλεις σε ανεπτυγμένες χώρες της Δύσης βασίζονται οικονομικά σε μεγάλο βαθμό στους αλλοδαπούς φοιτητές!

Δυστυχώς, και στο θέμα αυτό, ίσως ιδιαίτερα στο θέμα αυτό, η παρούσα Κυβέρνηση επιμένει στην αποκλειστικά ιδεοληπτική της στάση (που προέρχεται προφανώς από το παρελθόν, ενώ δεν υπάρχει σήμερα κανένα λογικό επιχείρημα που να την αιτιολογεί), αρνούμενη την διαμόρφωση του αναγκαίου θεσμικού πλαισίου για την ίδρυση και λειτουργία ιδιωτικών Πανεπιστημίων στη χώρα. Στην πράξη συνεχίζει να στέλνει τα Ελληνόπουλα στα Πανεπιστήμια του εξωτερικού, ταλαιπωρώντας τις οικογένειες και στερώντας πόρους από την οικογενειακή και εθνική Οικονομία.

Η υλοποίηση του προγράμματος της Ν.Δ. που προβλέπει την ίδρυση και ιδιωτικών Πανεπιστημίων θα περιορίσει την φυλλοροή Ελλήνων φοιτητών και αντίστοιχων πόρων στο εξωτερικό, ενώ θα δώσει τη δυνατότητα στη χώρα να γίνει η ίδια ένα πανίσχυρο εκπαιδευτικό κέντρο, μια παγκόσμια Πανεπιστημιούπολη ευημερούσα και στην πρωτοπορία των εξελίξεων στην παγκόσμια σκέψη.

Η νέα αυτή πνευματική και οικονομική δραστηριότητα, μαζί με την αποτελεσματικότερη και ποιοτικότερη αξιοποίηση των κλασικών αξιών «ήλιος, θάλασσα, κλίμα, αρχαιολογικοί χώροι, πολιτισμός, ναυτιλία», και τις αναγκαίες μεταρρυθμίσεις (Δημόσια Διοίκηση, φορολογικό κλπ) που θα απελευθερώσουν το ελληνικό επιχειρηματικό δαιμόνιο σε όλους τους τομείς στην πατρίδα μας, μπορούν να οδηγήσουν σε πραγματική ανάπτυξη της οικονομίας και ανόρθωση του brand name της χώρας μας που τα τελευταία χρόνια έχει τρωθεί.

*Ο κ. Δημήτρης Λαθούρης είναι Μηχανολόγος- Ηλεκτρολόγος Μηχανικός. Επίσης είναι Πολιτικό στέλεχος ΝΔ που αναδείχθηκε από την διαδικασία του Μητρώου Πολιτικών Στελεχών.