Σύνοδοι κορυφής μέσα στον χρόνο γίνονται πολλές. Όμως η συγκεκριμένη που άρχισε το πρωί της Παρασκευής διαφέρει από τις υπόλοιπες και σε ευρωπαϊκό αλλά και σε εθνικό επίπεδο για τη χώρα μας. Είναι ξεκάθαρο ότι για τον Κυριάκο Μητσοτάκη «παίζονται» πολλά στην βελγική πρωτεύουσα τόσο ως προς την οικονομική πορεία της Ελλάδας τα επόμενα χρόνια, όσο και ως προς την εσωτερική πολιτική σκηνή.
Με άλλα λόγια η κατανομή των ευρωπαϊκών πόρων προφανώς και θα επηρεάσει τη διακυβέρνηση της χώρας για τα επόμενα χρόνια, στοιχείο που δε θα πρέπει να το παραγνωρίζουμε.
Σε καθαρά λοιπόν οικονομικό επίπεδο η αλήθεια είναι ότι σε σχέση με τα όσα πρότεινε η ευρωπαϊκή επιτροπή υπάρχει μεγάλη πίεση να μειωθούν τα ποσά. Αυτή η πίεση προέρχεται από πολλές χώρες, με την ελληνική πλευρά να ξεκαθαρίζει ότι εφόσον αυτά μειωθούν, δε θα πρέπει να επηρεάσουν προγράμματα με εθνικές κατανομές.
Σύμφωνα μάλιστα με καλά πληροφορημένη πηγή η μεγάλη και πλέον σκληρή μάχη της Αθήνας επικεντρώνεται στην αναλογία: 70% των κονδυλίων για το 2021-2022 και 30% το 2023 με νέες κλείδες που βασίζονται στην μείωση ΑΕΠ 2019-2021.
Η συγκεκριμένη αναλογία μειώνει το ποσό που κατανέμεται στην Ελλάδα κατά 2-4 δις ευρώ. Ενδεικτικό της μεγάλης «φαγωμάρας» που επικρατεί στην Ευρώπη είναι το γεγονός ότι ο επικεφαλής του Οικονομικού Γραφείου του Πρωθυπουργού Αλέξης Πατέλης βρισκόταν από την Τετάρτη στις Βρυξέλλες. Ο κ. Πατέλης επισκέφθηκε την Κομισιόν και παρουσίασε το Πρόγραμμα της κυβέρνησης και την έκθεση Πισσαρίδη στην DG ECFIN, DG EMPLOI και άλλες διευθύνσεις της Κομισιόν,αποσπώντας θετικά σχόλια κάτι που χωρίς αμφιβολία αναμένεται να λειτουργήσει θετικά για τη χώρα μας στην συνέχεια...
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης στις Βρυξέλλες βρέθηκε μπροστά σε μεγάλα προβλήματα που κλυδωνίζουν την ευρωπαϊκή συνοχή, μεταξύ των οποίων:
Το μέγεθος του ταμείου ανάκαμψης
Η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προβλέπει πόρους ύψους 750 δισεκατομμυρίων ευρώ, οι οποίοι ουσιαστικά υπάγονται σε τρεις κατηγορίες: Επιχορηγήσεις 310 δισεκατομμυρίων ευρώ, προαιρετικά δάνεια 250 δισεκατομμυρίων ευρώ και επιπλέον 190 δισεκατομμύρια που, με τη μορφή επιχορηγήσεων, θα χρηματοδοτήσουν επιμέρους θεματικά και τομεακά προγράμματα.
Οι «τέσσερις φειδωλοί» εταίροι -Ολλανδία, Δανία, Σουηδία και Αυστρία- θέλουν μείωση του μεγέθους του πακέτου, αλλά και αύξηση του μεριδίου των δανείων σε βάρος των επιχορηγήσεων.
Ο μηχανισμός έγκρισης των εκταμιεύσεων
Η εκταμίευση πόρων απαιτεί την κατάθεση εθνικών σχεδίων όπου κάθε χώρα περιγράφει τις μεταρρυθμίσεις και διαρθρωτικές αλλαγές όπου θα επενδύσεις τα χρήματα ώστε να αντιμετωπίσει τις συνέπειες της πανδημίας και να τονώσει την ανάκαμψη, με έμφαση σε «πράσινες» επενδύσεις και ψηφιακό μετασχηματισμό.
Η κατανομή
Το πρώτο ζήτημα είναι ότι οι φειδωλές χώρες εκτιμούν ότι η πρόταση της Κομισιόν για το ταμείο ανάκαμψης είναι ιδιαίτερα γενναιόδωρη για ορισμένες χώρες, καθώς βασίζεται σε στοιχεία ανεργίας και ανάπτυξης που προηγούνται της υγειονομικής κρίσης.
Στην περίπτωση που αργά ή γρήγορα οι 27 δρομολογήσουν τις όποιες εξελίξεις τότε το όποιο αποτέλεσμα θα έχει αναμφίβολα αντίκτυπο στην εσωτερική πολιτική σκηνή. Όπως τονίζουν αρμόδιες πηγές το κλείσιμο της συμφωνίας θα σημάνει και την αντίστροφη μέτρηση για τον ανασχηματισμό της κυβέρνησης. Ένας ανασχηματισμός , ο οποίος πιθανότατα θα συμβεί μέχρι και το τέλος του μήνα. Από εκεί και πέρα τα ευρωπαϊκά κονδύλια εφόσον εισρεύσουν σε ικανοποιητικό βαθμό ανοίγουν στην ελληνική κυβέρνηση ένα μεγάλο πολιτικό “μονοπάτι” που μπορεί να κρατήσει αρκετά χρόνια. Η διαχείριση άλλωστε τόσο μεγάλων ποσών μόνο θετικά μπορεί να λειτουργήσει για κάθε κυβέρνηση.
Υπάρχουν όμως και εκείνοι, οι πιο «καχύποπτοι» που εκτιμούν ότι τα κονδύλια μπορεί να αποτελέσουν για τον Κυριάκο Μητσοτάκη το κρίσιμο στοιχείο που θα γείρει την πλάστιγγα υπέρ των πρόωρων εκλογών μέσα στο φθινόπωρο, επιχειρώντας να εκμεταλλευθεί το πολύ καλό momentum. Μία κίνηση που έχει απορρίψει ο κ. Μητσοτάκης, η οποία όμως πάντοτε θα πρέπει να υπάρχει στην φαρέτρα...