Της Σοφίας Βούλτεψη*
Η φασαρία ότι τάχα η κυβέρνηση καταργεί το ΣΔΟΕ είναι άλλος ένας μύθος που καλλιεργείται τον τελευταίο καιρό στο πλαίσιο της πρόωρης αντιπολίτευσης και της προπαγάνδας που θέλει να ταυτίσει τη Νέα Δημοκρατία με την προστασία της πλουτοκρατίας. Η αλήθεια, όμως, είναι πως το ΣΔΟΕ είχε ήδη καταργηθεί με το Τρίτο Μνημόνιο Τσίπρα και είχε μεταφερθεί στη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων από τις… 30 Οκτωβρίου του 2015.
Και όχι μόνο αυτό. Η κυβέρνηση Τσίπρα ήδη από τον Μάρτιο του 2015, με τον νόμο για την δήθεν αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης, είχε μεταφέρει το κέντρο ελέγχου στο Μαξίμου. Με αυτόν τον νόμο, προβλεπόταν η σύσταση γενικής γραμματείας Καταπολέμησης της Διαφθοράς και μάλιστα υπαγόμενη στον υπουργό Επικρατείας. Εκεί, στη νέα γενική γραμματεία, δηλαδή στον υπουργό Επικρατείας, δηλαδή στον πρωθυπουργό, μεταφέρθηκαν οι αρμοδιότητες του Σώματος Επιθεωρητών-Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης και του Σώματος Επιθεωρητών Δημοσίων Έργων.
Και σύμφωνα με εκείνο το νόμο, «στην ίδια γραμματεία θα λειτουργούν υπηρεσίες που θα συντονίζουν τη δράση του ΣΔΟΕ, της Διεύθυνσης Οικονομικής Αστυνομίας, των Μονάδων Εσωτερικού Ελέγχου των υπουργείων και του Σώματος Επιθεωρητών Υγείας και Πρόνοιας».
Δηλαδή, το ΣΔΟΕ είχε καταργηθεί ως αυτόνομη υπηρεσία όχι μόνο με το Τρίτο Μνημόνιο, αλλά πολύ νωρίτερα, όταν είχε τεθεί υπό τις διαταγές υπουργού Επικρατείας, δηλαδή υπό τον ασφυκτικό έλεγχο του Μαξίμου. Με προφανή σκοπιμότητα να ελέγχεται από το πρωθυπουργικό κέντρο τι και ποιος ελέγχεται.
Αυτή ακριβώς την πρακτική θέλησε να καταργήσει η τρόικα και με το Τρίτο Μνημόνιο επέβαλε την μεταφορά του ΣΔΟΕ στη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων.
Παρ' όλα αυτά – και ενώ προφανώς εκεί στον ΣΥΡΙΖΑ τα γνωρίζουν, εκτός κι' αν δεν ξέρουν τι έχουν ψηφίσει – κάνουν τώρα μεγάλη φασαρία για τη δήθεν κατάργηση του ΣΔΟΕ, το οποίο έτσι κι' αλλιώς δεν διενεργούσε πλέον, βάσει των δικών τους νόμων, φορολογικούς και τελωνειακούς ελέγχους.
Ας το πουν και στον Παπαδημούλη να σταματήσει να παραπληροφορεί με τις ερωτήσεις του την Κομισιόν – η οποία Κομισιόν έτσι κι' αλλιώς γνωρίζει πολύ καλά τι περιλάμβανε το Τρίτο Μνημόνιο.
Αυτό που συνέβη τώρα είναι ότι η Ειδική Γραμματεία του Σώματος Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος και οι αρμοδιότητές της, οι θέσεις, το προσωπικό και οι εποπτευόμενοι φορείς της μεταφέρονται στην νέα Γενική Γραμματεία Φορολογικής Πολιτικής και Δημόσιας Περιουσίας, βάσει του Προεδρικού Διατάγματος ΠΔ 84/2019, με το οποίο καταργούνται γενικές γραμματείες και ενσωματώνονται στις νέες δομές των υπουργείων.
«Κατάργηση» επί ΣΥΡΙΖΑ
Σύμφωνα με τηλεγράφημα του Αθηναϊκού Πρακτορείου (27 Αυγούστου 2015), «στην αρμοδιότητα της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων θα υπάγεται από 30 Οκτωβρίου 2015 το ΣΔΟΕ προκειμένου να ενισχυθεί ο ενιαίος χαρακτήρας και η ανεξαρτησία του φορολοελεγκτικού μηχανισμού».
Η συγκεκριμένη διάταξη περιλαμβανόταν στο τρίτο μνημόνιο και με εγκύκλιο της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων γινόταν γνωστό ότι από 30 Οκτωβρίου 2015 «όλες οι αρμοδιότητες και τα καθήκοντα που άπτονται φορολογικών και τελωνειακών υποθέσεων, μεταφέρονται από την Ειδική Γραμματεία του ΣΔΟΕ στη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων του υπουργείου Οικονομικών».
Στο μεταξύ, η «μάχη κατά της διαφθοράς» είχε ανατεθεί από τον Ιούλιο στον υφυπουργώ παρά τω πρωθυπουργώ Τέρενς Κουικ, δηλαδή σε υφυπουργώ παρά τω πρωθυπουργώ, δηλαδή πάλι στο Μαξίμου.
Με τον Κουίκ να λέει «οι άνθρωποι της Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος, του ΣΔΟΕ, που πράγματι δίνουν έναν αγώνα, πρέπει να έχουν ακόμη πιο «ελεύθερα χέρια» σε συνεργασία και με τις υπηρεσίες και άλλων Υπουργείων, για να «βγάλουν στο φως» και να παραδώσουν στη Δικαιοσύνη, όλη την σαπίλα που έτρωγε τις σάρκες μας όλα αυτά τα χρόνια».
Αυτά ενώ μέχρι εκείνη την ώρα δεν είχε γίνει τίποτε παρά την μεταφορά των αρμοδιοτήτων στο Μαξίμου και ενώ η κυβέρνηση είχε πια συμφωνήσει στο Τρίτο Μνημόνιο (με το οποίο καταργήθηκε στην ουσία το ΣΔΟΕ).
Τέλος πάντων, φθάσαμε έτσι στον Οκτώβριο και είχε έλθει η ώρα να μεταφερθεί το ΣΔΟΕ στη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων.
Οι εξωγήινοι επιστρέφουν
Στις 9 Οκτωβρίου, ο Τρύφων Αλεξιάδης, αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, είχε δώσει συνέντευξη Τύπου και είχε δικαιολογήσει ως εξής την μεταφορά του ΣΔΟΕ στη Γενική Γραμματεία Εσόδων και την εκεί μεταφορά των 550 υπάλληλων και των 3.500 υποθέσεών του: «Δεν θα ελεγχθούν οι υποθέσεις από εξωγήινους. Εφοριακοί και τελωνειακοί τις ήλεγχαν, το ίδιο θα συμβεί και τώρα».
Τώρα που επίσης μεταφέρεται, αυτή τη φορά στη νέα Γενική Γραμματεία Φορολογικής Πολιτικής και Δημόσιας Περιουσίας, ο κ. Αλεξιάδης αναφέρεται σε κατάργηση και δηλώνει:
«Η κατάργηση του ΣΔΟΕ είναι το καλύτερο δώρο, σε φοροφυγάδες-λαθρέμπορους και άλλους οικονομικούς εγκληματίες, θέτει δε σε κίνδυνο τις σημαντικές υποθέσεις φοροδιαφυγής-λαθρεμπορίου και οικονομικού εγκλήματος που βρίσκονται τώρα στις αρμοδιότητες του».
Προφανώς επειδή τώρα θα ελέγχονται από… εξωγήινους!
Στις 30 Νοεμβρίου 2015, είχε παραιτηθεί και ο τότε επικεφαλής του ΣΔΟΕ, ο οποίος είχε διαφωνήσει με την μεταφορά.
Περιπέτεια δύο ετών με 18 επιτροπές
Χρειάσθηκε να περάσει ένας χρόνος και μόλις στις 30 Σεπτεμβρίου 2016 εκδόθηκε η απόφαση για την διαδικασία με την οποία θα μεταφέρονταν στη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων φορολογικές υποθέσεις οι οποίες είχαν παραμείνει στο αρχείο του ΣΔΟΕ μετά την ανακατανομή των αρμοδιοτήτων στους φορολογικούς ελέγχους.
Εκείνη η απόφαση προέβλεπε τη συγκρότηση… 18 επιτροπών παραλαβής των υποθέσεων ανά την Ελλάδα που είχε στο αρχείο του ο ΣΔΟΕ.
Στις 24 Μαρτίου 2017, από το γραφείο του υφυπουργού των Οικονομικών εκδιδόταν ανακοίνωση με την οποία ενημερωνόμασταν ότι… «η μεταφορά των υποθέσεων φορολογικού και τελωνειακού αντικειμένου από την Ειδική Γραμματεία του ΣΔΟΕ προς την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων γίνεται ομαλά και έχει δοθεί παράταση στις παραγραφές των υποθέσεων αυτών. Ειδικότερα, οι λίστες καταθετών εξωτερικού αποτελούν αντικείμενο εισαγγελικών παραγγελιών και οι οδηγίες για τη μεταφορά και τον περαιτέρω χειρισμό τους λαμβάνονται από τον καθ' ύλην αρμόδιο εισαγγελικό λειτουργό. Η μεταφορά 2.751 υποθέσεων από το ΣΔΟΕ προς την ΑΑΔΕ έχει ολοκληρωθεί όπως έχει από καιρό ολοκληρωθεί η παράδοση από τον ΣΔΟΕ στο γραφείο Οικονομικού Εισαγγελέα των 1.196 υποθέσεων που προτάθηκαν από τον Οικονομικό Εισαγγελέα, προκειμένου αυτός αρμοδίως να συντονίσει τον περαιτέρω χειρισμό τους. Έχει επίσης ρυθμιστεί με το ν. 4410/2016 και η μεταφορά των υπολοίπων υποθέσεων φορολογικού και τελωνειακού αντικειμένου από τον ΣΔΟΕ προς τη Φορολογική Αρχή».
Δηλαδή, δύο χρόνια μετά η μεταφορά συνεχιζόταν! Διότι το ΣΔΟΕ ερευνούσε 36.000 υποθέσεις που παρέμεναν εκκρεμείς.
Άλλωστε, ως γνωστόν, το ΣΔΟΕ είχε επικεντρωθεί σε ελέγχους για φορολογικές και τελωνειακές υποθέσεις, κάτι το οποίο είχε ομολογήσει και ο ίδιος ο κ. Αλεξιάδης σε συνέντευξή του στην «Αυγή» (1 Νοεμβρίου 2015). Όπως είχε πει, «το ΣΔΟΕ είχε πάρα πολλές αρμοδιότητες, είτε από κακό σχεδιασμό είτε από άλλες επιλογές ασχολιόταν μόνο με φορολογικές και τελωνειακές αρμοδιότητες. Δεν είχε βάλει στις προτεραιότητες τις άλλες αρμοδιότητες, οι οποίες είναι πολλές: οικονομικό έγκλημα, έλεγχοι στο μαύρο χρήμα, όπλα, ναρκωτικά. Τώρα το ΣΔΟΕ θα έχει αυτά ως κύρια και αποκλειστική αρμοδιότητα».
Φυσικά, τίποτε από αυτά δεν συνέβη.
Η Λίστα Λαγκάρντ και οι άλλες λίστες
Στα χρόνια που ακολούθησαν το ΣΔΟΕ εργάστηκε αποκλειστικά σε υποθέσεις λαθρεμπορίου αλκοολούχων ποτών και ελαίων, κυκλωμάτων προϊόντων «μαϊμού», συνθετικών ναρκωτικών, παραγωγής και επεξεργασίας καπνικών προϊόντων και πώλησης λαθραίων τσιγάρων, παραβιάσεων της νομοθεσίας περί υγρών καυσίμων, παράνομων καζίνων, διακίνησης μη πιστοποιημένων τροφίμων, παράνομων εργαστηρίων παραγωγής τσίπουρου και καπνού για ναργιλέ, παράνομης διακίνησης cds και dvds, φορολογικών παραβάσεων και γενικά παραοικονομίας.
Είναι δυνατόν να ισχυρίζεται κανείς στα σοβαρά πως όλα αυτά θα σταματήσουν;
Και σα να μην έφθαναν όλα αυτά, το 2017, με τροπολογία, για ανάθεση στο ΣΔΟΕ και αρμοδιότητας ελέγχου για αδήλωτη και ανασφάλιστη εργασία.
Οπότε, όλα τα περί ελέγχου της Λίστας Λαγκάρντ και των άλλων λιστών ήταν παραμύθια για μικρά παιδιά. Το ΣΔΟΕ σταμάτησε να ασχολείται με τη Λίστα Λαγκάρντ ήδη από το 2015.
Άλλωστε, ήδη από τον Απρίλιο του 2015, ο τότε υπουργός Επικρατείας αρμόδιος για την καταπολέμηση της διαφθοράς Π. Νικολούδης, είχε αναφέρει ότι οι έλεγχοι προχωρούν με αργούς ρυθμούς, εξαιτίας ενός πλέγματος παραγόντων που καθιστούν δυσχερές αυτό το έργο.
Όπως είχε πει, για τη μεν «λίστα Λαγκάρντ», οι εξαιρετικές δυσκολίες εντοπίζονται στην άρνηση των ελβετικών αρχών να δώσουν στοιχεία, για δε τις εξωχώριες εταιρείες, λόγω του γεγονότος ότι απαιτείται η συνεργασία κι άλλων χωρών (αρχών ή παραγόντων αυτών) για τη διασταύρωση των στοιχείων.
«Η Ελλάδα δεν μπορεί μόνη της, να λύσει το ζήτημα», είχε πει στη Βουλή ο κ. Νικολούδης επικαλούμενος και την εμπειρία του από τη θέση του ως προέδρου της Αρχής Καταπολέμησης της Διαφθοράς για να πει πως «γενικά, ήταν εξαιρετικά δύσκολο και επί των ημερών μου, παρά τις διεθνείς επαφές μου, σε πάρα πολλές περιπτώσεις ανταλλαγής πληροφοριών να πετύχω την συλλογή πληροφοριών».
«Το να επιχειρεί κανείς φορολογικό έλεγχο κεχωρισμένα και μεμονωμένα, δηλαδή ή μόνο στη λίστα Λαγκάρντ ή μόνο στη λίστα Λουξεμβούργου κ.λπ είναι βέβαιο ότι θα καταλήξει σε εσφαλμένα συμπεράσματα γιατί βλέπει μόνο το δέντρο και όχι το δάσος. Πρέπει να συνεκτιμήσεις και άλλα στοιχεία, από άλλες τράπεζες, χρηματιστήρια κ.λπ.», είχε πει και αναφερόμενος ειδικώς στη «λίστα Λαγκάρντ» είπε πως ο έλεγχός της είναι εξαιρετικά δύσκολος, γιατί η Ελβετία θεωρεί ότι τα στοιχεία έφυγαν με παράνομο τρόπο από την τράπεζα και αρνείται να δώσει στοιχεία.
Τέλος, αναφερόμενος στα αποτελέσματα των ελέγχων σε εξωχώριες εταιρείες, ενημέρωσε πως από τις 766, είχαν ελεγχθεί από το ΣΔΟΕ 72 και ήταν σε εξέλιξη έρευνα για άλλες 365.
Όλα αυτά τελείωσαν όταν το ΣΔΟΕ μεταφέρθηκε (με το Τρίτο Μνημόνιο) στη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων και το Σώμα επικεντρώθηκε στους φορολογικούς και τελωνειακούς ελέγχους, που άλλωστε αυτή είναι η αποστολή του και εκεί πρέπει να επικεντρώνεται, καθώς η τρέχουσα φοροδιαφυγή αποτελεί την μεγαλύτερη πληγή.
Αλλά και σ' αυτό το πολύ σοβαρό ζήτημα έβαλε εμπόδια ο ΣΥΡΙΖΑ, όταν επιφόρτισε το ΣΔΟΕ και με ελέγχους για την αδήλωτη εργασία, προκειμένου να υποβοηθείται το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας (ΣΕΠΕ) για το οποίο επίσης θρηνεί σήμερα ο ΣΥΡΙΖΑ.
Παραμύθι τα περί 3 δις
Η πραγματικότητα είναι πως ενώ πριν από τις εκλογές του 2015 ο ΣΥΡΙΖΑ υποσχόταν πως από τις διάφορες λίστες θα έφερναν 3 δις ευρώ μέσα σε έξι μήνες και τελικά δεν έφεραν ούτε 100 εκ. ευρώ σε τρία χρόνια.
Τον Ιανουάριο του 2018, στη Βουλή, η πρώην υφυπουργός Οικονομικών κ. Παπανάτσιου ενημέρωσε πως από τη λίστα Λαγκάρντ, τα εισπραχθέντα ποσά, από την έναρξη ελέγχου της λίστας το 2013, ανέρχονταν, συνολικά, στα 45,3 εκ ευρώ.
Από τη λίστα Μπόργιανς, τα συνολικά εισπραχθέντα έσοδα ανέρχονταν στα 445 χιλ ευρώ.
Από τα εμβάσματα εξωτερικού, μέχρι το 2015, ξεκίνησαν 1.478 έλεγχοι. Από τον Ιανουάριο του 2016 μέχρι τον Αύγουστο 2017 είχαν γίνει μόλις 44 έλεγχοι. Και τον Μάιο του 2017, δεν είχε υπάρξει σχεδόν καμία μεταβολή στα εισπραχθέντα ποσά έως το Σεπτέμβριο.
Η σύγκριση με Σαμαρά και οι offshore
Σημειώστε ότι το 2013 και το 2014 είχε ξεκινήσει ο έλεγχος 401 υποθέσεων από τη Λίστα Λαγκάρντ, ενώ στα πρώτα δύο χρόνια των ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ μόλις 130.
Και τον Οκτώβριο του 2016 είχαν εισπραχθεί 38 εκ. ευρώ – όλα από τους ελέγχους της κυβέρνησης Σαμαρά.
Μέχρι το 2015 είχε ξεκινήσει ο έλεγχος 1.482 υποθέσεων εμβασμάτων εξωτερικού, ενώ στα πρώτα δύο χρόνια ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ μόνο 231.
Το 2014 έγιναν 27.365 έλεγχοι για λαθρεμπόριο καυσίμων, το 2015 ο αριθμός έπεσε στους 8.859 και το 2016 στους 2.567.
Από τα μέσα του 2013 μέχρι το τέλος του 2014 είχαν εισπραχθεί πάνω από 34 εκατ. ευρώ στον ειδικό λογαριασμό για χρήμα από εγκληματικές δραστηριότητες και το 2015 μόλις 4 εκατ.
Τον Μάιο του 2017, πάλι από επίσημα χείλη, πληροφορηθήκαμε πως η εισπραξιμότητα των προστίμων από τις Λίστες Λαγκάρντ και Μπόργιανς δεν είχε ξεπεράσει το 14,6%.
Είχαν καταλογιστεί πρόστιμα 555.685.564,24 ευρώ και είχαν εισπραχθεί μόλις 80.030.901,42 ευρώ.
Και το καταπληκτικότερο όλων: Ενώ όλα αυτά ήσαν γνωστά, ο κ. Τσίπρας, μιλώντας στη Βουλή στις 10 Φεβρουαρίου 2017, είχε πει:
«Πρώτον, η πρόοδος που έχει σημειωθεί με τις περιβόητες λίστες φοροφυγάδων, τις οποίες σας θυμίζω ότι οι προηγούμενες κυβερνήσεις είτε έκρυβαν σε συρτάρια είτε αρνούνταν καν να παραλάβουν. Ήδη από τις λίστες Μπόργιανς και Λαγκάρντ, από τους ελέγχους στις offshore, στα εμβάσματα εξωτερικού, στα φυσικά πρόσωπα και επιχειρήσεις, που κατέχουν μεγάλο πλούτο, υπάρχουν βεβαιωμένα ποσά άνω του ενός δισεκατομμυρίου ευρώ.
Η είσπραξη αυτών των ποσών προχωρά με γοργούς ρυθμούς και είναι μια από τις βασικές πηγές χρηματοδότησης της κοινωνικής πολιτικής και μέτρων στήριξης που είχαμε τη δυνατότητα να δώσουμε, παρά τις δημοσιονομικές δυσκολίες που έχει η χώρα, όπως η εφάπαξ δέκατη τρίτη σύνταξη, τα 620 περίπου εκατομμύρια ευρώ που δόθηκαν στους χαμηλοσυνταξιούχους στο τέλος του 2016.
Επιπλέον, έχουν σχηματιστεί περίπου χίλιες δικογραφίες που αφορούν την λίστα Μπόργιανς, την οποία θυμίζω είχε αρνηθεί να παραλάβει η προηγούμενη κυβέρνηση από τις Αρχές της Ρηνανίας - Βεστφαλίας, ενώ, παράλληλα, ολοκληρώθηκε μια κοπιώδης προσπάθεια, η οποία θα φέρει σημαντικά αποτελέσματα το επόμενο διάστημα, με την ενοποίηση όλων των λιστών μεγαλοκαταθετών που έχουν περιέλθει στα χέρια των ελληνικών Αρχών σε μια ενιαία λίστα με ένα εκατομμύριο διακόσιους εβδομήντα χιλιάδες αριθμούς φορολογικών μητρώων, η οποία λίστα θα ελεγχθεί εξονυχιστικά σχετικά με τις χρήσεις και την πιθανή απόκρυψη φορολογητέας ύλης».
Δηλαδή, ο κ. Τσίπρας είπε πως έδωσε την δήθεν «13η σύνταξη», επειδή εισέπραξε λεφτά που… δεν είχε εισπράξει!
Στις 6 Οκτωβρίου 2015, κατά την ομιλία του επί των προγραμματικών δηλώσεων της κυβέρνησης, ο τότε αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών κ. Αλεξιάδης, καταθέτει πίνακα σχετικά με τον έλεγχο της λίστας Λαγκάρντ.
Σύμφωνα με εκείνον τον πίνακα, το 2012, χρονιά που παραδόθηκε η λίστα στο ΣΔΟΕ, ο αριθμός υποθέσεων για τις οποίες ξεκίνησε ο έλεγχος ήταν ακόμη μηδενικός.
Το 2013, είχε ξεκινήσει ο έλεγχος 258 υποθέσεων και είχε ολοκληρωθεί ο έλεγχος τριών.
Το 2014, είχε ξεκινήσει ο έλεγχος 143 υποθέσεων και είχε ολοκληρωθεί ο έλεγχος των 95.
Το 2015 (χρονιά ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ) ξεκίνησε ο έλεγχος 80 υποθέσεων και ολοκληρώθηκε ο έλεγχος των 38.
Τελικά, τον Ιούλιο του 2018 ενημερωθήκαμε από τον Γενικό Γραμματέα της ΑΑΔΕ ότι μετά από δύο αποφάσεις του ΣτΕ, που δεν επέτρεψαν την παράταση του ελέγχου από τα 5 στα 10 χρόνια, η αξιοποίηση της Λίστας Λαγκάρντ είναι πια αδύνατη.
Στο μεταξύ είχαν ολοκληρωθεί οι έλεγχοι 500 υποθέσεων της Λίστας Λαγκάρντ από τις 629 για τις οποίες είχε βγει εντολή ελέγχου.
Δηλαδή, οποιαδήποτε καταγγελία περί ενδεχόμενου κουκουλώματος επειδή μεταφέρθηκε το ΣΔΟΕ (που είχε ήδη μεταφερθεί από το 2015) είναι απλώς άλλο ένα ψέμα.
Επομένως, το ζήτημα είναι οι διαρκείς έλεγχοι για φοροδιαφυγή. Οι οποίοι επί ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ είχαν ατονήσει – την ώρα που ο ΣΥΡΙΖΑ υποστηρίζει ότι πολεμά την πλουτοκρατία.
Ποιοι πολέμησαν την πλουτοκρατία
Και ιδού ποια είναι η πραγματικότητα:
Το 2014, επί κυβέρνησης Σαμαρά, το ΚΕΦΟΜΕΠ (Κέντρο Ελέγχου Φορολογουμένων Μεγάλου Πλούτου) ολοκλήρωσε 500 ελέγχους, από τους οποίους βεβαιώθηκαν φόροι και πρόστιμα ύψους 175,1 εκ. €.
Όσον αφορά στον έλεγχο εξωχώριων εταιρειών, ολοκληρώθηκαν 112 έλεγχοι offshore εταιρειών, από τους οποίους βεβαιώθηκαν φόροι και πρόστιμα ύψους 51,1 εκ. €.
Όσον αφορά στον έλεγχο φυσικών προσώπων μεγάλου πλούτου, ολοκληρώθηκαν 81 έλεγχοι, από τους οποίους βεβαιώθηκαν φόροι και πρόστιμα ύψους 23,5 εκ. €.
Οι συνολικές εισπράξεις από μεγάλους οφειλέτες και από στοχευμένες δράσεις - κατασχετήρια ήταν 395,5 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 19,5% έναντι του ετήσιου στόχου (350 εκατ. ευρώ)
Ολοκληρώθηκαν 66 έρευνες για φορολογική απάτη και διενεργήθηκαν 2.386 μερικοί επιτόπιοι (προληπτικοί) έλεγχοι από την Υ.Ε.Δ.Δ.Ε., με την αντίστοιχη ωφέλεια του Δημοσίου να ανέρχεται στα 9,55 εκ. €
Είχαμε αύξηση των εισπράξεων από τη διενέργεια πλήρων και μερικών ελέγχων του Κ.Ε.ΜΕ.ΕΠ. (Κέντρο Ελέγχου Μεγάλων Επιχειρήσεων) κατά 75,8% σε σχέση με το 2013 (εισπράξεις 2014 ύψους 300 εκ. €, έναντι εισπράξεων 170,6 εκ. € το 2013)
Οι εισπράξεις από τη διενέργεια ελέγχων του Κ.Ε.ΦΟ.ΜΕ.Π. έφθασαν τα 63,7 εκ. €, έναντι 16, 4 εκ. € το 2013.
Το 2015, δημιουργήθηκαν δύο νέα Τμήματα Ελέγχου, με τον συνολικό αριθμό τους να φθάνει σε δεκατρία.
Διενεργήθηκαν 488 έλεγχοι από το ΚΕΦΟΜΕΠ με τη συνολική βεβαίωση φόρων και προστίμων να ανέρχεται σε 417,2 εκ. € (369 έλεγχοι υποθέσεων φορολογούμενων με εμβάσματα στο εξωτερικό με βεβαίωση φόρων και προστίμων ύψους 331,2 εκ. €. Και 65 έλεγχοι off-shore εταιρειών, με βεβαίωση φόρων και προστίμων ύψους 48,5 εκ. €).
Δηλαδή, 112 έλεγχοι offshore επί Σαμαρά και βεβαίωση φόρων και προστίμων 51,1 εκ και 65 έλεγχοι επί Τσίπρα με βεβαίωση φόρων και προστίμων 48,5 εκ.
Το 2016, διενεργήθηκαν συνολικά 252 έλεγχοι από το Κ.Ε.ΦΟ.ΜΕ.Π. με τη συνολική βεβαίωση φόρων και προστίμων να ανέρχεται σε 472,6 εκ. €, εκ των οποίων (183 έλεγχοι υποθέσεων φορολογούμενων με εμβάσματα στο εξωτερικό με βεβαίωση φόρων και προστίμων ύψους 445,75 εκ. €., 34 έλεγχοι off-shore εταιρειών, με βεβαίωση φόρων και προστίμων ύψους 21,41 εκ. €, 35 έλεγχοι φυσικών προσώπων μεγάλου πλούτου, με βεβαίωση φόρων και προστίμων ύψους 39,69 εκ. €).
Το σύνολο των εισπραχθέντων φόρων και προστίμων από ελέγχους του Κ.Ε.ΦΟ.ΜΕ.Π. ανήλθε το 2016 σε 59,8 εκ. € το 2016 με την εισπραξιμότητα να διαμορφώνεται σε 12,65%, έναντι 15,25% το 2015.
Δηλαδή, 500 έλεγχοι επί Σαμαρά, 252 επί Τσίπρα – και μπορεί οι βεβαιώσεις φόρων και προστίμων να είναι υψηλότερες το 2016, αλλά σημασία έχει πόσα τελικά εισπράττεις και πόσους ελέγχεις, ώστε να συμμορφώνονται οι υπόλοιποι.
Το 2017 από το ΚΕΦΟΜΕΠ διενεργήθηκαν 845 έλεγχοι υποθέσεων φορολογούμενων με εμβάσματα στο εξωτερικό, με βεβαίωση φόρων και προστίμων ύψους 489,11 εκ. €, 74 έλεγχοι φυσικών προσώπων μεγάλου πλούτου, με βεβαίωση φόρων και προστίμων ύψους 40,97 εκ. €. Και 34 έλεγχοι off-shore εταιρειών, με βεβαίωση φόρων και προστίμων ύψους 6,85 εκ. €.
Η συνολική βεβαίωση φόρων και προστίμων ανήλθε το 2017 σε 473,3 εκ. € έναντι ετήσιου στόχου 750 εκ. €.
Εισπράξεις δεν αναφέρονται.
Δηλαδή και το 2017 ελέγχθηκαν μόνο 34 offshore και μόνο 74 φυσικά πρόσωπα, ενώ το 2014, επί Σαμαρά, ελέγχθηκαν 112 offshore και 81 πρόσωπα μεγάλου πλούτου.
Το 2018, το πλήθος των ελέγχων που ολοκληρώθηκαν από το ΚΕΦΟΜΕΠ ανήλθε σε 930, μειωμένο κατά 2,4% σε σχέση με το αποτέλεσμα του 2017. Η συνολική βεβαίωση φόρων και προστίμων ανήλθε σε 130,1 εκατ. € το 2018 έναντι ετήσιου στόχου 500 εκατ. € και ήταν μειωμένη κατά 72,5% σε σχέση με το 2017.
Διενεργήθηκαν 659 έλεγχοι υποθέσεων φορολογούμενων με εμβάσματα στο εξωτερικό και άνοιγμα λογαριασμών, με βεβαίωση φόρων και προστίμων ύψους 99,4 εκατ. €, 253 έλεγχοι φυσικών προσώπων μεγάλου πλούτου και λοιπές υποθέσεις του ΚΕΦΟΜΕΠ, με βεβαίωση φόρων και προστίμων ύψους 19,6 εκατ. €, 18 έλεγχοι offshore εταιρειών, με βεβαίωση φόρων και προστίμων ύψους 11,1 εκατ. €.
Και πάλι δεν αναφέρονται εισπράξεις…
Ειδικά όσον αφορά στις offshore, τα στοιχεία έχουν ως εξής:
2014: 112 έλεγχοι και βεβαιωμένοι φόροι και πρόστιμα 51 εκ.
2015: 65 έλεγχοι, με βεβαίωση φόρων και προστίμων ύψους 48,5 εκ.
2016 (εποχή Πάναμα Πέιπερς): 34 έλεγχοι, με βεβαίωση φόρων και προστίμων ύψους 21,41 εκ.
2017: 34 έλεγχοι, με βεβαίωση φόρων και προστίμων ύψους 6,85 εκ.
2018: 18 έλεγχοι, με βεβαίωση φόρων και προστίμων ύψους 11,1 εκ.
Τελικό συμπέρασμα: Επί Σαμαρά πραγματοποιήθηκαν μέσα σε έναν χρόνο 112 έλεγχοι στις offshore και βεβαιώθηκαν φόροι και πρόστιμα 51 εκ. ευρώ και επί Τσίπρα πραγματοποιήθηκαν σε τέσσερα χρόνια 151 έλεγχοι και βεβαιώθηκαν φόροι και πρόστιμα 87,86 εκ ευρώ. Δηλαδή, 112 έλεγχοι το 2014 και 18 έλεγχοι το 2018…
*Η Σοφία Βούλτεψη είναι βουλευτής Β'' Αθηνών (Νότιος Τομέας), πρώην υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ και κυβερνητική εκπρόσωπος, δημοσιογράφος