Του Παναγιώτη Καρκατσούλη
Το εισαγγελικό πόρισμα για το Μάτι που αφορά πράξεις και παραλείψεις των αρμοδίων για την πολιτική προστασία αποκαλύπτει στο πανελλήνιο ότι το έλλειμμα συντονισμού μεταξύ των αρμόδιων κρατικών αρχών ήταν εκείνο που οδήγησε στην τραγωδία κι όχι η κλιματική αλλαγή και τα αυθαίρετα.
Σ' ένα δεύτερο, διοικητικό επίπεδο έχουν περάσει δέκα μήνες από τότε που η κυβέρνηση εξήγγειλε ότι θα αναμόρφωνε το πεπαλαιωμένο νομοθετικό πλαίσιο λειτουργίας της πολιτικής προστασίας (ισχύει το ίδιο, εδώ και 17 χρόνια, από το 2002) και δεν έχει συμβεί ουδέν.
Οπότε νομιμοποιούμαστε να ρωτήσουμε (χωρίς να προσδοκούμε μια πειστική απάντηση):
Α) Θα συνεχίσει να υπάρχει η Διυπουργική Επιτροπή Εθνικού Σχεδιασμού Πολιτικής Προστασίας στην οποία μετέχουν έντεκα (11) Υπουργοί, δηλαδή, οι Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη, ως Πρόεδρος και οι Οικονομικών, Εθνικής Άμυνας, Εσωτερικών, Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Παιδείας και Θρησκευμάτων, Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Υγείας, Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Ναυτιλίας και Αιγαίου και κατά περίπτωση, ο Υφυπουργός στον Πρωθυπουργό ή ο Υφυπουργός Επικρατείας ή ο Υπουργός Επικρατείας; Και θα συνεχίσει η διυπουργική επιτροπή αυτή να έχει ως αποστολή την έγκριση της Εθνικής Πολιτικής για τη Μείωση του Κινδύνου Καταστροφών και τον Εθνικό Σχεδιασμό Πολιτικής Προστασίας;
Αυτή, πάντως, είναι η Επιτροπή που ευθύνεται για την ολική αστοχία του σχεδίου πολιτικής προστασίας στο Μάτι.
Β) Θα συνεχίσει να υπάρχει το «Κεντρικό Συντονιστικό Όργανο Πολιτικής Προστασίας” στο οποίο μετέχουν ο Γενικός Γραμματέας Πολιτικής Προστασίας, ως Πρόεδρος, οι Γενικοί Γραμματείς των Υπουργείων Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, Οικονομίας και Οικονομικών, Ανάπτυξης, Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημόσιων Έργων, Υγείας και Πρόνοιας, Γεωργίας, Μεταφορών και Επικοινωνιών, Δημόσιας Τάξης, Εμπορικής Ναυτιλίας, Πολιτισμού, Τύπου και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, ο αρμόδιος Υπαρχηγός Γ.Ε.ΕΘ.Α. και οι Πρόεδροι Ε.Ν.Α.Ε. και Κ.Ε.Δ.Κ.Ε.; Μάλιστα, θα συνεχίσουν να προστίθενται στην σύνθεσή του και οι υφυπουργοί, εάν υπάρχουν μεγάλης έντασης καταστροφές;
Σημειωτέον ότι το Κεντρικό Συντονιστικό έχει, μεταξύ άλλων πολλών αρμοδιοτήτων, και εκείνη του συντονισμού των μέσων για την αντιμετώπιση γενικών, περιφερειακών ή τοπικών μεγάλης έντασης καταστροφών. Μήπως μπορεί να μας πει η κυβέρνηση τι ακριβώς έκανε το όργανο αυτό εκείνο το φοβερό απόγευμα της πυρκαγιάς στο Μάτι;
Κι αν δεν έκανε απολύτως τίποτα, τότε μήπως έχει συντάξει τον απολογισμό δράσης που εκ του νόμου υποχρεούται, για όλα τα θέματα που σχετίζονται με τις ενέργειες αντιμετώπισης κάθε περιφερειακής και τοπικής μεγάλης έντασης καταστροφής;
Εάν συνεχίσει, πάντως, να υπάρχει, τότε θα πρέπει να αξιολογείται η απόδοσή του. Κατ' ακολουθία, θα πρέπει να αξιολογούνται και οι γενικοί γραμματείς /υφυπουργοί που μετέχουν σ' αυτό.
Γ) Θα συνεχίσει να υπάρχει η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας έτσι όπως την ξέραμε μέχρι τώρα; Η κυβέρνηση από τον Αύγουστο 2018 διατυμπανίζει ότι θα την αναβαθμίσει οργανωτικά και διοικητικά. Κατά την δική της λογική, αυτό σημαίνει ακόμη περισσότερος συγκεντρωτισμός στο σύστημα πολιτικής προστασίας, αντί της επιβαλλόμενης αποκέντρωσης.
Η ΓΓΠΠ θα υπάγεται, σύμφωνα με τις κυβερνητικές εξαγγελίες, στον πρωθυπουργό. Γιατί, όμως, καθυστερούν να προχωρήσουν στην υλοποίηση όσων εξήγγειλαν; Ήδη βρισκόμαστε στον Μάρτιο και θα έπρεπε οι υπηρεσίες να είναι έτοιμες, προκειμένου να υπάρξει αποτελεσματική αντιμετώπιση των κινδύνων του επικείμενου καλοκαιριού. Μέχρι στιγμής, πάντως, η ΓΓΠΠ συνεχίζει να αναπαράγει τα δελτία καιρού της μετεωρολογικής υπηρεσίας και να εφιστά, μονότονα, την προσοχή των πολιτών στους κινδύνους απο τα καιρικά φαινόμενα.
Δ) Θα συνεχίσουν να παράγουν "επιχειρησιακά σχέδια" τα Υπουργεία, οι Αποκεντρωμένες Διοικήσεις, οι Περιφέρειες και οι Δήμοι που δεν συναντώνται πουθενά; Το πιθανότερο είναι να αυξηθεί ο αριθμός των σελίδων των εγκυκλίων που απαιτούνται για την εφαρμογή τους, πλην όμως, ποτέ καμία εγκύκλιος δεν σταμάτησε καμία φωτιά.
Επειδή οι κυβερνώντες, πέρα από αποδεδειγμένοι ψεύτες είναι και ανίκανοι, ο μόνος δρόμος που απομένει στις Περιφέρειες και τους Δήμους είναι να προσπαθήσουν με τα δικά τους μέσα και σε συνεννόηση με τις τοπικές κοινωνίες, να οργανώσουν, το δικό τους σχέδιο πολιτικής προστασίας.
Η πολιτική προστασία μετά το Μάτι παραμένει, δυστυχώς, ακριβώς η ίδια όπως πριν το Μάτι.
*O Παναγιώτης Καρκατσούλης είναι υποψήφιος βουλευτής στην Α' Αθήνας με το Κίνημα Αλλαγής