Η νέα επένδυση της Coca-Cola HBC Βουλγαρίας, η ιδιωτικοποίηση του αεροδρομίου Σόφιας, και τα ελληνικά καπνά

Η νέα επένδυση της Coca-Cola HBC Βουλγαρίας, η ιδιωτικοποίηση του αεροδρομίου Σόφιας, και τα ελληνικά καπνά

 Επιμέλεια Δημήτρης Μπέλλος

1. Βούλγαροι αγοράζουν παραθαλάσσια οικόπεδα στην Β. Ελλάδα

Βούλγαροι πολίτες με καλές οικονομικές δυνατότητες ψάχνουν να αγοράσουν παραθαλάσσια οικόπεδα στην Βόρεια Ελλάδα.

Σύμφωνα με την εφημερίδα Μόνιτορ οι πολλές μέρες διακοπών τον Μάιο αλλά και η έναρξη της καλοκαιρινής περιόδου οδήγησαν σε αύξηση του ενδιαφέροντος Βούλγαρων με οικονομική άνεση για παραθαλάσσια οικόπεδα στο Αιγαίο για χτίσιμο.

Οι Βούλγαροι ενδιαφέρονται κυρίως για ήσυχες περιοχές στην Χαλκιδική, την Θάσο και τις κοντινές περιοχές.

Οι τιμές των ακινήτων στις περιοχές αυτές σύμφωνα με την Konstantina Dimitrova που εργάζεται σαν μεσίτης στην περιοχή κινούνται από τις 70.000-300.000 και εξαρτώνται από πολλούς παράγοντες όπως η έκταση, η απόσταση από την ακτή, αν είναι στο σχέδιο πόλης αν και κατά μέσο όρο οι Βούλγαροι ενδιαφέρονται για τιμές στο εύρος των 100.000-150.000 ευρώ ενώ δεν ανησυχούν ιδιαίτερα για τα κύματα προσφύγων.

Περισσότερα ΕΔΩ.

 

2. Νέα επένδυση 2,5 εκατομμυρίων ευρώ για την Coca-Cola HBC Βουλγαρίας

Σε επένδυση 2,5 εκατομμυρίων ευρώ για νέα γραμμή παραγωγής στο εργοστάσιο στο Κόστινμπροντ προχώρησε η Coca-Cola HBC Βουλγαρίας.

Η νέα γραμμή παραγωγής θα χρησιμοποιηθεί για την παραγωγή της νέας συσκευασίας Coca-Cola σε γυάλινο μπουκάλι 750 ml με αφορμή τα 20 χρόνια από την έναρξη δραστηριότητας του εργοστασίου στην περιοχή.

Σύμφωνα με την εταιρεία η άμεση προστιθέμενη αξία μετά από 20 χρόνια δραστηριότητας της στην χώρα έχει φτάσει στο 0, 05% του ΑΕΠ ενώ η έμμεση συνολική προστιθέμενη αξία στο 0, 6% του ΑΕΠ.

Στην Coca-Cola HBC Βουλγαρίας εργάζονται άμεσα 2100 άτομα ενώ συνολικά γύρω από τις δραστηριότητες της εταιρείας στη εμπορική αλυσίδα απασχολούνται άλλοι 17.800 εργαζόμενοι, δηλαδή συνολικά 19.900 άτομα, το 0, 6% του εργατικού δυναμικού της χώρας.

Στα εγκαίνια παρευρέθησαν ο Αμερικανός πρέσβης στην Σόφια, ο υπουργός εργασίας, και εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Περισσότερα ΕΔΩ.

 

3. Νέες πληρωμές από την Μιχαηλίδης για την αγορά καπνών

Από τις 9 Ιουνίου ξεκινάει εκ νέου τις πληρωμές προς Βούλγαρους καπνοπαραγωγούς της επαρχίας Γκότσε Ντέλτσεφ η ελληνική εταιρεία Μιχαηλίδης.

Η εταιρεία έχει αποπληρώσει την παραγωγή του 2015 που είχε παραλάβει μέχρι τις αρχές Ιανουαρίου ενώ τώρα θα αρχίσει να πληρώνει τις ποσότητες που παρέλαβε μετά αυτή την ημερομηνία, που δεν είναι και λίγες.

Οι πληρωμές αυτές θα δώσουν μια βαθιά ανάσα στους καπνοπαραγωγούς της περιοχής σύμφωνα με τον Arben Mimetov δήμαρχο σε μια πόλη της επαρχίας Γκότσε Ντέλτσεφ που όλο αυτό το διάστημα ήταν σε επικοινωνία με την εταιρεία.

Μόνο από ένα χωριό της περιοχής ο Μιχαηλίδης έχει παραλάβει 250 τόνους καπνού αξίας 500.000 ευρώ περίπου.

Την ίδια ώρα Βούλγαροι καπνοπαραγωγοί αποφάσισαν να καλλιεργήσουν την επόμενη καλλιεργητική περίοδο ελληνικές ποικιλίες όπως Μπασμά με την ελπίδα καλύτερων τιμών.

Η αλλαγή οφείλεται στο γεγονός ότι εδώ και 15 περίπου χρόνια υπάρχει συνεχώς πτώση στην παραγωγή λόγω των συνεχώς μειωμένων τιμών.

Έτσι πολλοί από τους εναπομείναντες Βούλγαρους καπνοπαραγωγούς αποφάσισαν να δοκιμάσουν την τύχη τους με τις ελληνικές ποικιλίες σε μια εποχή που για 1 κιλό καπνό ο Έλληνας καπνοπαραγωγός θα πάρει φέτος τιμή που θα πλησιάσει τα 4, 5-5 ευρώ το κιλό ενώ ο Βούλγαρος 2-2,5 ευρώ.

Περισσότερα ΕΔΩ και ΕΔΩ.

 

4. Ασιατική αλυσίδα ξενοδοχείων με έδρα την Ελλάδα ξεκινάει να κατακτήσει την Ευρώπη μέσω Βουλγαρίας

Η ασιατική αλυσίδα ξενοδοχείων Swiss-Bell Hotel η οποία έχει σαν ευρωπαϊκή της έδρα από το 2015 την Αθήνα ξεκινάει την πορεία της στην γηραιά ήπειρο μέσω της Βουλγαρίας.

Μετά από 135 ξενοδοχεία στην Ινδονησία, την Μαλαισία, το Βιετνάμ, την Κίνα, στην Ωκεανία, την Αραβική Χερσόνησο και την Αίγυπτο η εταιρεία προχώρησε στην αγορά του πρώτου της ξενοδοχείου στην Ευρώπη.

Το ξενοδοχείο Grand Hotel Dimiat στην Βάρνα θα ονομάζεται πια Swiss-BellHotel & Spa Varna.

Σύμφωνα με τον Gavin Faull με το ξενοδοχείο αυτό ξεκινάει η συναρπαστική πορεία της εταιρείας στην Ευρώπη. Μετά την Ασία, την επέκταση στην Ωκεανία και την Αραβική Χερσόνησο ήρθε η ώρα να μπούμε και στην Ευρωπαϊκή Αγορά, δήλωσε.

Θέλουμε το ξενοδοχείο αυτό να αναγνωρισθεί από τους πελάτες σαν το καλύτερο ξενοδοχείο της Βάρνας κατέληξε ο κύριος Faull.

Περισσότερα ΕΔΩ.

 

5. Ανάπτυξη και εκτός ελληνικών εταιρειών για την βουλγαρική βιομηχανία έτοιμου ενδύματος

Στα 675 εκατομμύρια ευρώ έφτασαν το 2015 οι εξαγωγές ρούχων από την Βουλγαρία. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ένωσης παραγωγών και εξαγωγέων έτοιμων ενδυμάτων Γερμανία, Ιταλία και Γαλλία είναι οι μεγαλύτεροι πελάτες για το βουλγαρικό ένδυμα ενώ μόνο το 5% των εξαγωγών πια αφορά χώρες εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Πια δεν δουλεύουμε μόνο με ελληνικές εταιρείες αλλά παίρνουμε απευθείας παραγγελίες από τις μεγαλύτερες μάρκες στην Ευρώπη συνεχίζουν. Από τις ελληνικές εταιρείες έμειναν μόνο οι πραγματικά καλές καταλήγουν. Ενώ σχολιάζουν το φαινόμενο της «αυτοπεποίθησης» που έχουν αποκτήσει αρκετές επιχειρήσεις ούτως ώστε να μπορούν μόνες τους να παίρνουν παραγγελίες χωρίς μεσάζοντες.

Τα αναλυτικά στοιχεία δείχνουν ότι το 22% των εξαγωγών ρούχων πηγαίνει στην Γερμανία, το 20% στην Ιταλία και από 10% σε Γαλλία και Ελλάδα.

Περισσότερα ΕΔΩ.

 

6. Απόφαση για αγορά σύγχρονων δυτικών μαχητικών αεροσκαφών από την Βουλγαρία

Στην απόφαση για την αγορά δυτικών μαχητικών αεροσκαφών προχώρησε το βουλγαρικό κοινοβούλιο.

26 χρόνια μετά την μετάβαση στον καπιταλισμό η Βουλγαρία είχε μείνει με ελάχιστα σύγχρονα πολεμικά αεροσκάφη Mig-29 σοβιετικής κατασκευής και για τα οποία αυτό τον καιρό γίνεται εκσυγχρονισμός των κινητήρων στην Πολωνία ώστε να γίνουν λειτουργικά για λίγα χρόνια ακόμη.

Έτσι η αγορά νέων αεροσκαφών δυτικού τύπου ήταν μονόδρομος.

Εκτός από αυτό αποφασίσθηκε και η ναυπήγηση 2 περιπολικών σκαφών.

Το συνολικό κόστος του προγράμματος υπολογίζεται στα 1,25 δις ευρώ και για τα αεροσκάφη περιλαμβάνει την αγορά συνολικά 16 αεροσκαφών σε 2 φάσεις.

Σε πρώτη φάση από το 2018-2021 την αγορά 8 αεροσκαφών ή και περισσοτέρων αν οι οικονομικές δυνατότητες το επιτρέπουν ενώ τα υπόλοιπα 8 ή λιγότερα από το 2022 έως το 2023.

Για την επιλογή αεροσκάφους και με δεδομένο ότι ο βουλγαρικός στρατός πρέπει να συμβαδίζει με τα πρότυπα του ΝΑΤΟ έχουν προεπιλεγεί είτε νέας κατασκευής σουηδικά αεροσκάφη Gripen είτε μεταχειρισμένα Εurofighter 4ης γενιάς ή F-16 3ης γενιάς από την Πορτογαλία με αμερικανικό εξοπλισμό.

Ειδικοί θεωρούν ότι λόγω κόστους δεν πρόκειται να επιλεγεί το Εurofighter και η τελική επιλογή θα γίνει ανάμεσα στο Gripen και το F-16.

Περισσότερα ΕΔΩ.

 

7. Έλλειψη μιας Ταξιαρχίας στον Βουλγαρικό Στρατό

Έλλειψη 3.000-4.000 στρατιωτικών, δηλαδή περίπου μιας ταξιαρχίας έχει ο βουλγαρικός στρατός, σύμφωνα με τον πρόεδρο της επιτροπής άμυνας του βουλγαρικού κοινοβουλίου Μίχο Μίχοφ.

Οι λόγοι είναι κυρίως γεωγραφικοί, διότι σε περιοχές όπου υπάρχουν δουλειές, όπως οι τουριστικές της Μαύρης Θάλασσας, δεν ενδιαφέρονται να προσληφθούν στον στρατό -ενώ σε κάποιες άλλες, π.χ. στην Νότια Βουλγαρία, υπάρχει έλλειψη μορφωμένων ενδιαφερομένων.

Η έλλειψη σε ορισμένους τομείς φτάνει το 20% σε ένα στρατό που σύμφωνα με τον Μίχοφ είχε φτάσει σε απολύτως οριακό σημείο για την λειτουργικότητά του και για τον οποίο προβλέπεται το 2020 να έχει από 37.000-40.000 ένστολους.

Στα μέτρα που προτείνονται είναι η προσπάθεια να επιστρέψουν κάποιοι από αυτούς που αποχώρησαν σε βάθος δεκαετίας αλλά και η προσπάθεια προσέλκυσης νέων πτυχιούχων.

Περισσότερα ΕΔΩ.

 

8. Προτείνονται πρώην στρατιωτικά αεροδρόμια σε Κινέζους επενδυτές

Πρόταση προς Κινέζους επενδυτές για την αξιοποίηση του πρώην στρατιωτικού αεροδρομίου του Uzundzovo στην περιοχή του Χάσκοβο ετοιμάζονται να κάνουν εκπρόσωποι του δήμου της περιοχής που βρίσκονται αυτές τις μέρες στην Κίνα.

Η ιδέα είναι το παλιό στρατιωτικό αεροδρόμιο και οι εκτάσεις γύρω του να χρησιμοποιηθούν από τους Κινέζους επενδυτές σαν αεροδρόμιο logistics.

?κτός από το συγκεκριμένο άλλο ένα πρώην στρατιωτικό αεροδρόμιο κοντά στο χωριό Μάλεβο πάλι στην περιοχή του Χάσκοβο έχει προταθεί ήδη στους Κινέζους για την δημιουργία τεράστιας αγελαδοτροφικής φάρμας, μονάδας παραγωγής μεθανίου καθώς και παραγωγής ζωοτροφών.

Η ιδέα αυτή έχει ήδη συζητηθεί με την υπουργό γεωργίας Ντεσισλάβα Τάνεβα η οποία δήλωσε απολύτως αλληλέγγυα με κάθε δυνατό τρόπο από την πλευρά του κράτους για την υλοποίηση της επένδυσης αυτής.

Περισσότερα ΕΔΩ.

 

9. Ξεκίνησαν οι διαδικασίες για την ιδιωτικοποίηση του αεροδρομίου της Σόφιας

Τους όρους για την ιδιωτικοποίηση του αεροδρομίου της Σόφιας για 35 χρόνια δημοσιοποίησε η βουλγαρική κυβέρνηση.

Ξεκινώντας από τους τεχνικούς όρους, η Βουλγαρία θέλει ο υποψήφιος επενδυτής να έχει εμπειρία από την διαχείριση ενός τουλάχιστον διεθνούς αεροδρομίου με ελάχιστη επιβατική κίνηση 6 εκατομμυρίων ατόμων τον χρόνο, να έχει το απαραίτητο εξειδικευμένο προσωπικό στην κατασκευή αερολιμένων καθώς και όλα τα εχέγγυα οικονομικής και τεχνικής φερεγγυότητας.

Προχωρώντας στους οικονομικούς όρους, η βουλγαρική κυβέρνηση θέτει ως ελάχιστο εφάπαξ τίμημα τα 330 εκατομμύρια ευρώ με ΦΠΑ, τα ελάχιστα ετήσια τέλη χρήσης δεν μπορεί να είναι λιγότερα από 5 εκατομμύρια ευρώ τον χρόνο ενώ κάθε χρόνια θα γίνεται αναπροσαρμογή του τέλους σε σχέση με τον πληθωρισμό ενώ ο επενδυτής είναι υποχρεωμένος να προχωρήσει σε επενδύσεις ύψους κατ' ελάχιστο 155 εκατομμυρίων ευρώ που θα περιλαμβάνουν δεσμευτικά και την κατασκευή ενός τερματικού σταθμού.

Οι συμβάσεις των εργαζομένων με το κράτος θα τερματιστούν αυτόματα και όλοι θα μεταφερθούν στην νέα εταιρεία.

Τα συνολικά έσοδα για το κράτος και για όλη την διάρκεια των 35 ετών αναμένεται να ξεπεράσουν τα 600 εκατομμύρια ευρώ.

Περισσότερα ΕΔΩ.

 

10. Πολύ μεγάλη διαφορά μισθών μεταξύ Σόφιας και υπόλοιπης Βουλγαρίας

Την πολύ μεγάλη διαφορά του μισθού στον ιδιωτικό τομέα στην Σόφια με αυτού στις υπόλοιπες βουλγαρικές πόλεις αναδεικνύει έρευνα της εφημερίδας Standart η οποία χρησιμοποιεί στοιχεία της Βουλγαρικής Στατιστικής Αρχής.

Σύμφωνα με τα στοιχεία για τον μήνα Μάρτιο ο μέσος μισθός στην Σόφια έφτασε τα 650 ευρώ ενώ την ίδια ώρα στις περισσότερες επαρχιακές πόλεις δεν ξεπερνούσε τα 375-400 ευρώ.

Πιο αναλυτικά σε όλες τις πόλεις της βουλγαρικής περιφέρειας ο μέσος μισθός ήταν κάτω από τα 500 ευρώ, με την πιο κοντινή στην Σόφια πόλη να είναι η Στάρα Ζαγόρα με 465 ευρώ, ακολουθούμενη σχετικά κοντά από την Βάρνα και την Βράτσα.

Η μεγαλύτερη διαφορά της Σόφιας είναι με τις νότιες και δυτικές περιοχές όπου στο μεν Βίντιν ο μέσος μισθός δεν ξεπερνάει τα 320 ευρώ και το Μπλαγκόεβγκραντ που φτάνει τα 325 ευρώ.

Η διαφορά δεν είναι μόνο στο ύψος του μισθού αλλά και στην ταχύτητα με την οποία αυξάνεται, με την Σόφια να έχει αύξηση 82,8% τα προηγούμενα 8 χρόνια και με μόνο 6 πόλεις να έχουν μεγαλύτερη αύξηση.

Όσον αφορά τις ειδικότητες, οι μεγαλύτεροι μισθοί παρατηρούνται στον τομέα της πληροφορικής, των ασφαλειών και οικονομικών υπηρεσιών, καθώς και της ενέργειας ενώ οι μικρότεροι στον ξενοδοχειακό κλάδο και των διοικητικών υπηρεσιών.

Περισσότερα ΕΔΩ.

 

11. Σε συνθήκες ακραίας φτώχειας το 36% των Βούλγαρων

Πάνω από 2, 5 εκατομμύρια Βούλγαροι, αριθμός που αντιστοιχεί στο 36% του πληθυσμού, ζει σε συνθήκες ακραίας φτώχειας, όταν ο μέσος όρος στην Ευρωπαϊκή Ένωση είναι 8% σύμφωνα με έρευνα των βουλγαρικών συνδικάτων.

Τα στοιχεία που παρουσιάσθηκαν δείχνουν ότι 600.000 Βούλγαροι παρότι εργάζονται είναι πολύ φτωχοί, 460 χιλιάδες δεν έχουν εξασφαλισμένοι υγειονομική περίθαλψη λόγω της φτώχειας ενώ φτωχοί είναι και 1, 3 εκατομμύρια συνταξιούχοι.

Από τους εγγεγραμμένους ανέργους το 2015 το 73% λάμβανε επίδομα ανεργίας, ενώ στη έρευνα παρουσιάσθηκαν αναλυτικά στοιχεία και για τα επιδόματα σε διάφορες ευάλωτες κοινωνικές ομάδες όπως τα ΑμΕΑ, οι ανήλικες μητέρες και οι Ρομά.

Περισσότερα ΕΔΩ.