Η κρίση μπορεί να γίνει σημείο επανεκκίνησης για την τουριστική αγορά

Η κρίση μπορεί να γίνει σημείο επανεκκίνησης για την τουριστική αγορά

Η περίοδος που διανύουμε είναι πρωτόγνωρη και δυσμενής για όλους. Κανείς δεν μπορεί να προσδιορίσει το τέλος της υγειονομικής κρίσης που βιώνουμε, ούτε να προβλέψει τις επιπτώσεις της στην οικονομία.

Η κατάσταση αυτή δημιουργεί ανασφάλεια και ανησυχία στον τουριστικό κλάδο, που, για τη χώρα μας, αποτελεί κινητήριο μοχλό της οικονομίας, καθώς πολλές επιχειρήσεις εξαρτώνται ή αλληλοσυνδέονται με αυτόν. Όπως προκύπτει από τα στοιχεία του ΙΟΒΕ η συνολική συνεισφορά του τουριστικού προϊόντος αγγίζει το 30% του ΑΕΠ, ενώ σύμφωνα με το ΣΕΤΕ χρειάζονται 1,5 με 2 δισ. ευρώ για την επανεκκίνηση του τουρισμού.

Ωστόσο, για φέτος οι εκτιμήσεις του ΣΕΤΕ κάνουν λόγο για οικονομικές απώλειες στον τουρισμό έως και 80% σε σχέση με πέρσι, που μπορεί να υπολογισθεί σε έως και 14,5 δισ. ευρώ λιγότερες εισπράξεις. Βασικά ζητούμενα είναι η στήριξη των τουριστικών επιχειρήσεων, η οποία αποτελεί προτεραιότητα για την Κυβέρνηση. Επίσης, σημαντικό είναι να στηριχθεί η απασχόληση και να διασφαλιστούν οι θέσεις εργασίας των απασχολούμενων στον τουρισμό, κυρίως των εποχικών, καθώς η επιβεβαίωση του χειρότερου σεναρίου μπορεί να επιφέρει απώλειες σε χιλιάδες θέσεις εργασίας.

Η επόμενη μέρα για τον τουρισμό δε θα είναι εύκολη. Ωστόσο, η Ελλάδα διαθέτει ένα ισχυρό πλεονέκτημα, που μπορεί να αποτελέσει παρακαταθήκη για το μέλλον: η άμεση και έγκαιρη λήψη μέτρων για την υγειονομική θωράκιση και προστασία του πληθυσμού από την πανδημία. Διατηρώντας, λοιπόν, τον τίτλο της ασφαλούς χώρας, ο οποίος προστίθεται στα ήδη υπάρχοντα τουριστικά πλεονεκτήματα του φυσικού κάλλους και της πολιτιστικής της κληρονομιάς, η Ελλάδα έχει τη δυνατότητα να βελτιώσει τη συγκριτική της θέση και να ανακάμψει ταχύτερα από άλλες ανταγωνιστικές τουριστικά αγορές.

Στο πλαίσιο αυτό, χρειάζεται η χάραξη μιας στοχευμένης επικοινωνιακής στρατηγικής, που θα απευθύνεται σε τουρίστες από χώρες οι οποίες βγήκαν ή βγαίνουν σταδιακά από την περιπέτεια της πανδημίας. Παράλληλα, καλό είναι να συνεχιστούν πρωτοβουλίες του Υπουργείου Τουρισμού, που έγινε με θετικό τρόπο δεκτό στο εξωτερικό, όπως το “Greece from home”, αλλά και η υιοθέτηση του υγειονομικού διαβατηρίου.

Κομβικό ρόλο στην ενίσχυση της ταξιδιωτικής κίνησης θα παίξει η ύπαρξη ενός κεντρικού συντονισμού σε επίπεδο ΕΕ, που θα προσδιορίζει τον τρόπο διεξαγωγής των ταξιδιών και θα διασφαλίζει τα απαραίτητα μέτρα προστασίας τόσο για τους ταξιδιώτες, όσο και για τις ίδιες τις χώρες υποδοχής και τους κατοίκους τους.

Ζούμε μία παγκόσμια κρίση, που επιβάλλει να μη βρισκόμαστε ο ένας με τον άλλον. Δημιουργείται μία νέα κοινωνική συμπεριφορά, που στέκεται αντίπαλος της τουριστικής βιομηχανίας. Ανέκαθεν οι περίοδοι κρίσεων λειτουργούσαν ως καταλύτες για την ανανέωση και την επιτάχυνση των εξελίξεων. Αυτό, λοιπόν, που προβάλει ως πρώτο βήμα είναι να ελαχιστοποιήσουμε τις απώλειες από το προϊόν της τουριστικής αγοράς. Στη συνέχεια, σύμφωνα με τη νέα κατάσταση που θα διαμορφωθεί διεθνώς, αυτό που έρχεται την επόμενη μέρα και φαντάζει ως απειλή, να γίνει σημείο επανεκκίνησης του τουρισμού, με γνώμονα την ασφάλεια του τοπικού πληθυσμού, των εργαζομένων και των επισκεπτών.