Του Κωνσταντίνου Χαροκόπου
Η Ιταλία εντάσσεται ή υποτάσσεται στο νέο Κινεζικό Δρόμο του Μεταξιού; Η επίσκεψη του Κινέζου Προέδρου Σι Τζινπίνγκ στη Ρώμη στα τέλη Μαρτίου, έρχεται να πιστοποιήσει την ένταξη της Ιταλίας στην «Ομάδα των 7», που θα συμμετάσχουν στο δίκτυο υποδομών «One Belt, One Road» (OBOR), στα πλαίσια του νέου Δρόμου του Μεταξιού.
Η επίσκεψη αυτή θα πραγματοποιηθεί σε μια περίοδο, που στα όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχει αναπτυχθεί ένας σκεπτικισμός απέναντι στην πορεία των Κινεζικών επενδύσεων μέσα στην ΕΕ, στους τομείς της υψηλής τεχνολογίας, της ενέργειας και των υποδομών. Ο σκεπτικισμός αυτός, γεννήθηκε κυρίως στην Γερμανία με την επικείμενη εξαγορά μιας εταιρίας ρομποτικής που συνάντησε την αντίσταση τόσο των επιχειρηματικών ενώσεων και των τοπικών κοινωνιών, όσο και των υπηρεσιών ασφαλείας της Γερμανίας. Παρ' όλο που δεν έχει υιοθετηθεί κάποιο αυστηρό συγκεκριμένο μέτρο εποπτείας και ελέγχου των Κινεζικών επενδύσεων στην Ευρωπαϊκή Ένωση, οι επιτόπιες - έστω και μη συντονισμένες – αντιδράσεις έχουν οδηγήσει στη μείωση των Κινεζικών επενδύσεων που ανήλθαν στα €17.3 δισ. μέσα στο 2018, κατά 40% έναντι των αντίστοιχων του 2017.
Η κίνηση της Ιταλικής κυβέρνησης, έχει προκαλέσει ενστάσεις στις ΗΠΑ, κλιμακώνοντας έτσι τις διαφορές που έχουν προκύψει, μέσω των ήδη ανοικτών ζητημάτων σχετικά με την επιθυμία των Αμερικανικών αρχών να τεθούν οι κινεζικές εταιρίες Huawei και ΖΤΕ, εκτός των ιταλικών διαγωνισμών για την υιοθέτηση της τεχνολογίας 5G και την άμεση εφαρμογή της στις τηλεπικοινωνιακές υποδομές της χώρας. Ο εκπρόσωπος του NSC, του Συμβουλίου Εθνικής Ασφάλειας των ΗΠΑ, ανέφερε ως παραδείγματα προς αποφυγήν της «παράδοσης» των υποδομών στους Κινέζους, τις περιπτώσεις των χωρών της Νοτιοανατολικής Ασίας και της Αφρικής όπου οι υποδομές περιήλθαν τελικά στον πλήρη έλεγχο των Κινέζων, λόγω της αδυναμίας τήρησης των κανόνων των συμβάσεων και της αποπληρωμής των σχετικών δανείων.
Αντιδρώντας η κινεζική κυβέρνηση, υποστηρίζει πως η Ιταλία είναι μια μεγάλη και ισχυρή χώρα, που μπορεί να αποφασίζει μόνη της. Η ΕΕ υποστηρίζει πως πρέπει να σχεδιαστεί ένα νέο πλαίσιο συνεργασίας με την Κίνα ειδικά εν όψει της ASEM (Asia-Europe Meeting) του Οκτωβρίου του 2019. Η Ιταλική κυβέρνηση από την άλλη, υποστηρίζει πως η κίνηση συνεργασίας με την Κίνα θα προκαλέσει βελτίωση των οικονομικών στοιχείων της Ιταλίας, που αντιμετωπίζουν την διαρκή αμφισβήτηση των ευρωπαϊκών ελεγκτικών μηχανισμών. Μάλιστα έχουν δοθεί και στοιχεία σχετικά με την αύξηση των εξαγωγών των «Made in Italy» προϊόντων προς την Κίνα όπως είναι τα τρόφιμα, τα έπιπλα και τα πολυτελή είδη ρουχισμού και μόδας.
Δεν είναι όμως μόνο η Ιταλία που εντάσσεται στο OBOR και στο νέο Δρόμο του Μεταξιού. Και άλλη μια χώρα στην οποία κυριαρχούν οι λαϊκιστές της Ακροδεξιάς, όπως είναι η Ουγγαρία, έχει ήδη ενταχθεί στον μηχανισμό αυτό, αντιδρώντας στις παραινέσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Οι επενδύσεις του OBOR περιλαμβάνουν έργα υποδομών μεταφορικού έργου, όπως λιμάνια, σιδηρόδρομους και αυτοκινητόδρομους. Η μέχρι τώρα εμπειρία έχει αποδείξει πως όλες οι υποδομές αυτές, που χρηματοδοτούνται από την AIIB (Ασιατική Επενδυτική Τράπεζα Υποδομών), περιέρχονται στο τέλος στα χέρια των Κινέζων, μέσω των «παγίδων χρέους» που χρησιμοποιούν ο κινεζικός παράγων, μέσω της χρηματοδότησης και εκτέλεσης αυτών των φαραωνικών έργων.
*Ο αρθρογράφος είναι οικονομικός αναλυτής, με ειδίκευση στο σχεδιασμό σύνθετων επενδυτικών στρατηγικών.
Αποποίηση Ευθύνης: Το περιεχόμενο της στήλης, είναι καθαρά ενημερωτικό και πληροφοριακό και δεν αποτελεί σε καμία περίπτωση επενδυτική συμβουλή, ούτε υποκίνηση για συμμετοχή σε οποιαδήποτε συναλλαγή. Ο αρθρογράφος δεν ευθύνεται για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.