Η επιδημία του κορονοϊού «μόλυνε» τη διεθνή Ναυτιλία

Η επιδημία του κορονοϊού «μόλυνε» τη διεθνή Ναυτιλία

Ποιος θα το φανταζόταν ότι ο συμπαθέστατος στην όψη φολιδωτός μυρμηγκοφάγος, γνωστός και ως παγκολίνος, που είναι πιθανότατα ο ξενιστής του νέου κορονοϊού, θα προκαλούσε μια τόσο μεγάλη παγκόσμια αναστάτωση;

Με δεδομένο ότι το 80% του παγκόσμιου εμπορίου εκτελείται μέσω της θαλάσσιας οδού και ότι τα επτά από τα δέκα μεγαλύτερα λιμάνια που διακινούν εμπορευματοκιβώτια (containers) ανά τον κόσμο, βρίσκονται στην Κίνα, είναι απολύτως κατανοητό το συμπέρασμα, ότι η ναυτιλία σε παγκόσμιο επίπεδο βρίσκεται στο μάτι του κυκλώνα.

Ενδεικτικά, για να αντιληφθούμε το μέγεθος του προβλήματος μέσω της χρήσης αριθμών, θα αναφέρουμε ότι ναύλοι στα VLCC που ήταν τον Οκτώβριο στα $300.000 και πάνω από $100.000 πριν ένα μήνα, βρίσκονται πλέον κάτω από τα $20.000 την ημέρα. Στα Capesize, ο ημερήσιος ναύλος υποχώρησε από τα $4.000 στα $400. O δε δείκτης Baltic Dry από τα επίπεδα των 2.518 μονάδων του Σεπτεμβρίου και των 976 μονάδων του Ιανουαρίου, βρίσκεται σήμερα στις 425 μονάδες.

Οι λόγοι για την αναστάτωση στον χώρο της ναυτιλίας και για την ραγδαία υποχώρηση των ναύλων είναι αλληλένδετοι μεταξύ τους.

Η Κίνα είναι ο μεγαλύτερος εισαγωγέας αργού πετρελαίου στον κόσμο, με 506 εκατομμύρια τόνους αργού πετρελαίου. Η επιβράδυνση της αύξησης του Ακαθάριστου Εθνικού Προϊόντος της Κίνας, φέρνει πτώση των εισαγωγών αργού πετρελαίου, επομένως και των ναύλων των δεξαμενόπλοιων / tankers.

Η μείωση της κινεζικής βιομηχανικής παραγωγής, αποκλιμακώνει τις απαιτήσεις για πρώτες ύλες, οπότε παρατηρείται ήδη πτώση των εισαγωγών. Ταυτόχρονα η συρρίκνωση της παραγωγής, οδηγεί σε μείωση των εξαγωγών, δημιουργώντας προβλήματα και στην παραγωγική μηχανή άλλων κρατών. Για παράδειγμα η Hyundai, ανέστειλε την λειτουργία των μονάδων της στη Νότιο Κορέα, διότι δεν μπορεί να προμηθευτεί, τμήματα και εξαρτήματα των οχημάτων της, που κατασκευάζονται σε εργοστάσια της Κίνας.

Ένας επιπλέον παράγων, είναι η λεγόμενη “Floating Quarantine”, δηλαδή η καραντίνα εν πλω, που ήδη έχει υιοθετηθεί, τόσο από μεγάλες ναυτιλιακές εταιρίες όπως είναι Maersk, MSC Mediterranean Shipping, Hapag-Lloyd και η CMA-CGM, που αποφεύγουν την είσοδο στους λιμένες της Κίνας και του Χονγκ Κονγκ, όσο και από χώρες όπως είναι η Σιγκαπούρη και η Αυστραλία, που έχουν εφαρμόσει καραντίνες 14 ημερών για τα πλοία που προσεγγίζουν τα λιμάνια τους.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα της γενικότερης αναστάστωσης στον χώρο των θαλασσίων οδών, αποτελεί η προσπάθεια της κορυφαίας εταιρείας Freightos logistics, που αναζητά εναγωνίως εναλλακτικές οδούς μεταφοράς προϊόντων, με τις αερομεταφορές να αναλαμβάνουν μάλλον αυτόν τον ρόλο.

Παράπλευρη απώλεια στον ευρύτερο χώρο της ναυτιλίας, αποτελεί η κατακόρυφη πτώση της ζήτησης κρατήσεων στον χώρο της κρουαζιέρας, από κινέζους τουρίστες.

Κτυπημένος επίσης δείχνει και ο κλάδος της ναυπήγησης και της επισκευής νεότευκτων αλλά και παλαιών πλοίων στα ναυπηγεία της Κίνας, τα οποία έχουν νεκρώσει.

Τι μέλει γενέσθαι; Όλα θα εξαρτηθούν από την πορεία της επιδημίας του κορονοϊού. Και ο χρόνος είναι ο χειρότερος εχθρός σε αυτήν την περίπτωση. Διότι ας μην ξεχνάμε, ότι η ναυτιλία λειτουργεί κυρίως μέσω τραπεζικών πιστωτικών γραμμών, η ομαλότητα της εξυπηρέτησης των οποίων τίθεται πλέον εν αμφιβόλω.