Του Ηλία Σ. Τζιώρα*
Εδώ και χρόνια υπάρχει έξαρση της φοροδιαφυγής στις συσκευές κινητής τηλεφωνίας και γενικά στα είδη τεχνολογίας .
Δεκάδες ηλεκτρονικά καταστήματα εμφανίζουν διαφορετικές τιμές (καθαρής αξίας), στην λιανική και με τιμολόγιο πώληση, αρνούμενοι να εκδώσουν τιμολόγια στους ενδιαφερόμενους επαγγελματίες. Η παραπάνω δραστηριότητα δεν καλύπτεται νομικά γιατί οποιοδήποτε eshop μπορεί να πουλάει σε οποιαδήποτε τιμή στην λιανική ή χονδρική (με τιμολόγιο) πώληση.
Έτσι δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ως παράνομη πρακτική νομικά, όμως από οποιονδήποτε διαθέτει κοινή λογική μπορεί να χαρακτηριστεί ύποπτη για φοροδιαφυγή (ΦΠΑ, φόρου εισοδήματος, τέλους ανακύκλωσης, φόρου πνευματικών δικαιωμάτων κλπ).
Παράλληλα όλη αυτή η δραστηριότητα δημιουργεί σοβαρότατα θέματα αθέμιτου ανταγωνισμού στις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται νόμιμα με ανάρτηση των στοιχείων επιχείρησης, απόλυτη συμμόρφωση στους φορολογικούς κανόνες. Είτε αυτό αφορά επιχειρήσεις με νόμιμες εισαγωγές, αλυσίδες, μικρομεσαίες επιχειρήσεις πληροφορικής και τηλεπικοινωνιών κ.ο.κ. που δεν ακολουθούν τέτοιου είδους «γκρίζες» πρακτικές.
Προτάσεις:
1. Να αλλάξει το νομικό και θεσμικό πλαίσιο στις μηχανές αναζήτησης-σύγκρισης τιμών που ελέγχουν σε μεγάλο ποσοστό τις αναζητήσεις του καταναλωτικού κοινού έτσι ώστε όλα τα ηλεκτρονικά καταστήματα που υφίστανται στις πλατφόρμες τους να υποχρεούνται σε πλήρη ανάρτηση των εταιρικών στοιχείων τους (ΑΦΜ, Επωνυμία, ΓΕΜΗ, Υπεύθυνος Εταιρίας , Διεύθυνση κλπ).
Σε περίπτωση που αλλάζει η εταιρική επωνυμία να αναρτώνται και τα παλαιότερα στοιχεία όταν αυτό δεν αλλάζει το όνομα του δικτυακού τόπου (Domain Name). Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση πολύ γνωστού e-shop… που ενώ συγκαταλέγεται στους μεγαλοοφειλέτες του δημοσίου (ανω των 90 εκατ.€ χρέη) συνεχίζει να λειτουργεί με άλλες εταιρικές επωνυμίες με το ίδιο Domain Name και Brand ενώ ουσιαστικά ανήκει 100% σε εξωχώρια εταιρεία της Κύπρου.
2. Με τον ίδιο τρόπο κάθε ηλεκτρονικό κατάστημα που πωλεί στην ελληνική αγορά θα πρέπει να αναρτά τα εταιρικά στοιχεία του για να γνωρίζουν οι καταναλωτές με ποια εταιρία συναλλάσσονται.
3. Η αύξηση του μεριδίου στο ηλεκτρονικό εμπόριο είναι σημαντική τα τελευταία χρόνια. Οι επιχειρήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου είναι online επιχειρήσεις και άμεσα θα μπορούσαν να διασυνδέσουν τα ταμειακά τους συστήματα και την μηχανογράφησή τους απευθείας με το TaxisNet χωρίς να απαιτούνται αλλαγές στην υποδομή τους.
Να απαιτείται από οποιαδήποτε ηλεκτρονική επιχείρηση να αποστέλλει online όλες τις πωλήσεις στα πλαίσια πιλοτικής προσπάθειας του Υπουργείου Οικονομικών για την ενίσχυση του υγιούς ανταγωνισμού και την ανάδειξης ως μοντέλου «καθαρής» επιχείρησης.
Αυτό θα μειώσει την ανάγκη ελέγχου των συγκεκριμένων επιχειρήσεων και θα μειώσει ακόμη περισσότερο τα κόστη τους διότι με αυτόν τον τρόπο δεν θα απαιτείται η ύπαρξη λογιστή. Για τον παραπάνω λόγο θα πρέπει ειδικά στις επιχειρήσεις αυτές να εξαιρεθούν και από το τέλος επιτηδεύματος ή μείωση των συντελεστών φορολόγησης ως ένα ακόμη πλεονέκτημα και ενίσχυση του ψηφιακού προσανατολισμού της χώρας.
Η ξεκάθαρη λειτουργία του ηλεκτρονικού εμπορίου θα ενισχύσει τον υγιή ανταγωνισμό, την αξιοπιστία των ηλεκτρονικών επιχειρήσεων και θα αποτελέσει μοντέλο για την νέα λειτουργία του κράτους απέναντι στις επιχειρήσεις και την φορολογία τους. Η ενίσχυση της ηλεκτρονικής επιχειρηματικότητας θα είναι μοχλός ανάπτυξης και φάρος για την αρμονική συνεργασία κράτους - ιδιωτικής πρωτοβουλίας στα μάτια της νέας γενιάς.
Υ.Γ: Για να διαπιστώσετε το μέγεθος του προβλήματος.. κάνετε ένα απλό τεστ. Προσπαθήστε να βρείτε ΓΕΜΗ και ΑΦΜ όπως προβλέπει ο νόμος, των πρώτων e-shops που εμφανίζονται σε μηχανές σύγκρισης τιμών.. Δεν θα καταφέρετε και πολλά..
* Ο Τζιώρας Σ. Ηλίας είναι Project Manager Έργων Ι.Τ και Ψηφιοποίησης Πολιτιστικής Κληρονομιάς και αναπληρωτής Γραμματέας Προγράμματος Νέας Δημοκρατίας