Του Δημήτρη Βέττα*
Η εθνική αναπτυξιακή τράπεζα αποτελεί ένα από τα εργαλεία ενίσχυσης της πραγματικής οικονομίας, συμπληρωματικό προς το τραπεζικό σύστημα. Εντάσσεται στις προσπάθειες της παρούσας κυβέρνησης για την δημιουργία ενός παράλληλου τραπεζικού συστήματος.
Η δημιουργία της εθνικής αναπτυξιακής τράπεζας προβλέφθηκε στην τελευταία συμφωνία της Ελλάδας με τους θεσμούς. Οι προσπάθειες πάντως είχαν ξεκινήσει από το 2015 και ήταν συνεχείς μέχρι την ευτυχή κατάληξη.
Η αναπτυξιακή τράπεζα αναμένεται να λειτουργήσει εντός του έτους διατηρώντας δημόσιο χαρακτήρα, στηριζόμενη σε εθνικούς και ιδιωτικούς πόρους και στοχεύοντας να απορροφήσει επιπρόσθετα κονδύλια από διεθνείς οικονομικούς οργανισμούς.
Στις προβλέψεις της κυβέρνησης είναι η δημιουργία της με όρους ευρύτερης συνεργασίας και μέσα από ανοιχτή διαβούλευση, λαμβάνοντας υπόψιν τις προτάσεις και άλλων πολιτικών δυνάμεων, επιστημονικών και επαγγελματικών φορέων.
Το Υπουργείο Οικονομικών θα αναλάβει την αποφασιστική εισήγηση για τους όρους και τις πρακτικές που θα υιοθετήσει η τράπεζα με δεδομένο ότι πρέπει να στηρίζεται στις βέλτιστες ευρωπαϊκές και διεθνείς πρακτικές για να προσελκύσει το διεθνές επενδυτικό κεφάλαιο.
Θα ήταν ευχή η λειτουργία της τράπεζας να ενισχύσει την μικρομεσαία επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα, την ατμομηχανή δηλαδή της οικονομίας και των θέσεων εργασίας.
Η ενίσχυση της ρευστότητας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων είναι από τα μεγαλύτερα στοιχήματα για την ελληνική οικονομία και το παραγωγικό μοντέλο που ταιριάζει στην δική μας πραγματικότητα.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει ότι τα χρηματοοικονομικά εργαλεία της αναπτυξιακής τράπεζας μπορεί να διαφέρουν από όσα γνωρίζουμε μέχρι σήμερα στην Ελλάδα.
Οι όροι χρηματοδότησης δεν θα λειτουργούν πάντα ως όροι δανεισμού με την κλασική έννοια. Μπορούν να έχουν και χαρακτήρα όρων συμμετοχής στην επένδυση έναντι μετοχών του αναπτυξιακού φορέα.
Αυτό σημαίνει ότι η τράπεζα θα διατηρεί ίδιον και σταθερό συμφέρον για την επιτυχία της επιχειρηματικής προσπάθειας παρέχοντας συμβουλές για την επιτυχία της καθ όλη τη διάρκεια της ζωής της εταιρείας.
Η αναπτυξιακή τράπεζα μπορεί λοιπόν να λειτουργήσει και σαν επενδυτικό fund που θα αναγκάσει τον επιχειρηματία να αναπτύξει νέες πρακτικές δοκιμασμένες σε διεθνή επιτυχημένα πρότυπα.
Το κέρδος για τον επιχειρηματία μπορεί να είναι διπλό σε αυτές τις περιπτώσεις.
Καταρχήν η έγκριση της χρηματοδότησης θα είναι πιο ασφαλής από τη στιγμή που η αναπτυξιακή τράπεζα θα έχει την ασφάλεια ότι εφαρμόζονται πρακτικές που ελαχιστοποιούν ή μικραίνουν το ρίσκο αποτυχίας.
Έπειτα ο ίδιος ο επιχειρηματίας θα γνωρίσει μεθόδους λειτουργίας και ανάπτυξης της επιχειρηματικής του προσπάθειας βασισμένες σε πιο ανταγωνιστικά στάνταρ και όχι στο οικογενειακό μοντέλο της ελληνικής πραγματικότητας που περισσότερο περιορίζει παρά μεγαλώνει μια εταιρεία.
Η ενίσχυση της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας θα πρέπει να είναι στο κέντρο της στόχευσης της αναπτυξιακής τράπεζας με νέα εργαλεία και μοντέλα λειτουργίας.
Η χρηματοδότηση των νέων μικρομεσαίων επιχειρήσεων είναι ένα από τα βασικά προβλήματα που πρέπει να επιλυθούν για τη γέννηση νέων επιχειρηματικών πρωτοβουλιών και θέσεων εργασίας.
Η βιωσιμότητα τους όμως σε ένα νέο ανταγωνιστικό περιβάλλον είναι το κλειδί για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας μέσο και μακροπρόθεσμα.
Για να επιτευχθεί αυτό χρειάζεται να εξοικειωθούμε με νέες διαδικασίες στην λειτουργία και ανάπτυξη των επιχειρηματικών πρωτοβουλιών στην χώρα μας.
Η δημιουργία της νέας εθνικής αναπτυξιακής τράπεζας και ο τρόπος λειτουργίας της θα πρέπει να απαντήσουν σε αυτή την ανάγκη για να λειτουργήσουν ως πραγματικός μοχλός ανάπτυξης της πληγωμένης αλλά έτοιμης να ανορθωθεί ελληνικής οικονομίας.
*Ο κ. Δημήτρης Βέττας είναι Αγροοικονομολόγος και βουλευτής Φθιώτιδας με το ΣΥΡΙΖΑ.