Του Γιώργου Σ. Σκορδίλη
Με αιχμή του δόρατος το Λιμάνι του Πειραιά η Κίνα επεκτείνεται δυναμικά στα Βαλκάνια και ιδιαίτερα στην Σερβία με αποτέλεσμα οι πρόσφατες αποφάσεις του διυπουργικού οργάνου για την τύχη του master plan της ΟΛΠ Α.Ε., να προκαλούν προβλήματα στις κινεζικές επενδύσεις τόσο επί του σερβικού, όσο και επί Ελληνικού εδάφους.
Αυτό που αγνοούμε επιδεικτικά εδώ στην Ελλάδα είναι πως η ύφεση που σημειώνει η κινεζική οικονομία υποχρεώνει τις κινεζικές εταιρίες να αναζητούν αντικείμενο εκτός Κίνας. Μια προοπτική που στηρίζει η κινεζική κυβέρνηση ιδιαίτερα όταν πρόκειται για επενδύσεις που ενισχύουν τον περιβόητο Δρόμο του Μεταξιού από την Κίνα προς την Ευρώπη.
Το κλειδί που ξεκλειδώνει τον κινεζικό δρόμο του μεταξιού προς την Ευρώπη ονομάζεται Πειραιάς, μιας και κάθε κινεζικό επενδυτικό πλάνο τόσο στα Βαλκάνια, όσο και σε άλλα σημεία της Ευρώπης, περνά από το Επίνειο.
Ο περιβόητος όμως επαρχιωτισμός που μας κατατρέχει μας αποστερεί την δυνατότητα να δούμε όλη την εικόνα και μας καταδικάζει να βλέπουμε μόνο το αν θα έχει ή δεν θα έχει θέα η Δραπετσώνα προς το λιμάνι, κάτι που ούτως ή άλλως δεν έχει εξαιτίας των πολυκατοικιών μεγαθήριων που κτίσθηκαν τα τελευταία χρόνια στην περιοχή όπου η Δραπετσώνα «έβλεπε» το λιμάνι.
2 συν 2 δις. ευρώ κινεζικές επενδύσεις και 10.000 θέσεις εργασίας στην Σερβία
Ειδικότερα η Κίνα έχει ήδη καθοδόν στην Σερβία συνολικές επενδύσεις ύψους 2 δις. Ευρώ, μέσο των οποίων θα προκύψουν νέες επενδύσεις άλλων 2 δις. Ευρώ περίπου καθώς και 10.000 νέες θέσεις εργασίας.
Συγκεκριμένα κινεζικές εταιρίες έχουν ήδη συμφωνήσει με την σερβική κυβέρνηση τις εξής επενδύσεις:
- Οδικά δίκτυα συνολικής επένδυσης 850 εκατ. ευρώ
- Ένα εμπορευματικό κέντρο ύψους 220 εκατ. ευρώ, και.
- Ένα νέο σύγχρονο σιδηροδρομικό δίκτυο που θα συνδέει το Βελιγράδι με την Βουδαπέστη στο οποίο θα επενδυθούν 943 εκατ. ευρώ.
Ειδικότερα στις αρχές Μαρτίου το υπουργείο Υποδομών της Σερβίας ανακοίνωσε ότι ο κινεζικός όμιλος CRBC, ο οποίος ήδη έχει αρκετά έργα υποδομής στην χώρα, ενδιαφέρεται να αναπτύξει ακόμη περισσότερο την παρουσία του στην Σερβία.
Τον Απρίλιο, η CRBC αναμένεται να ξεκινήσει την κατασκευή τμήματος αυτοκινητοδρόμου 30,9 χιλιομέτρων που θα συνδέει την Preljina με την Pozega, συνολικού κόστους 450 εκατ. ευρώ, ενώ συνάμα έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον και για το οδικό έργο του διαδρόμου Fruskogorski στη Βόρεια Σερβία.
Ο διάδρομος Fruskogorski για τον οποίον έχει προβλεφθεί επένδυση ύψους 400 εκατ. Ευρώ θα συνδέσει τους πανευρωπαϊκούς διαδρόμους μεταφοράς X και IV στο έδαφος της Βόρειας αυτόνομης περιοχής της Βοϊβοδίνας της Σερβίας. Το εν λόγω έργο αποτελεί αναβάθμιση του οδικού άξονα Novi Sad-Ruma της οδού IB-21.
Εξάλλου η Σερβία έχει χορηγήσει στον όμιλο CRBC σύμβαση για την κατασκευή βιομηχανικού πάρκου στο προάστιο του Borca του Βελιγραδίου. Ο κινεζικός όμιλος CRBC εκτιμάται ότι θα επενδύσει 220 εκατ. Ευρώ στην κατασκευή του βιομηχανικού πάρκου.
Σύμφωνα με Σέρβους αξιωματούχους οι επενδύσεις των εταιρειών που θα εγκατασταθούν στο πάρκο αναμένεται να φθάσουν τα 2 δισ. Ευρώ. Το βιομηχανικό πάρκο θα κατασκευαστεί σε 320 εκτάρια γης και αναμένεται να προσελκύσει περίπου 1.000 κινεζικές εταιρείες, δημιουργώντας 10.000 νέες θέσεις εργασίας.
Τον περασμένο Ιούλιο, στην έβδομη σύνοδο κορυφής των αρχηγών κυβερνήσεων της Κίνας και των χωρών της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης, η Σερβία υπέγραψε μνημόνιο συμφωνίας με την Κίνα για την αναθεώρηση των σιδηροδρομικών τμημάτων που αποτελούν μέρος του Διαδρόμου Χ.
Η Σερβία και άλλες χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης αποτελούν μέρος του αναπτυσσόμενου δικτύου μεταφορικών διαδρόμων μεταξύ Κίνας και Ευρώπης, κάτι που ενδιαφέρει ζωηρά το Πεκίνο ιδίως μετά την έναρξη της ανάπτυξης του νέου δρόμου του μεταξιού.
Με επίκεντρο τον Πειραιά επέκταση σε όλα τα Βαλκάνια
Η περιοχή των Βαλκανίων αποτελεί μέρος των προσπαθειών του Πεκίνο να δημιουργήσει μια ταχεία λωρίδα εισαγωγής και εξαγωγής προϊόντων μεταξύ της Κίνας και της Ευρώπης, καθώς βρίσκεται στη γραμμή διαμετακόμισης μεταξύ του Οργανισμού Λιμένα Πειραιά και της Κεντρικής Ευρώπης.
Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται και το - χρηματοδοτούμενο από την κινεζική κυβέρνηση - έργο του εκσυγχρονισμού της σιδηροδρομικής γραμμής υψηλής ταχύτητας που θα συνδέει το Βελιγράδι με την Βουδαπέστη, για το οποίο οι δύο χώρες, Κίνα και Σερβία, υπέγραψαν εμπορική συμφωνία ύψους 943 εκατ. ευρώ μόνο για το σερβικό τμήμα της γραμμής τον περασμένο Ιούλιο.
Ο σιδηροδρομικός σύνδεσμος των 350 χιλιομέτρων αναμένεται να μειώσει τον χρόνο ταξιδιού μεταξύ Βουδαπέστης και Βελιγραδίου από τις τρέχουσες οκτώ ώρες σε λιγότερο από τρεις. Τα 184 χιλιόμετρα διατρέχουν ολόκληρη τη Σερβία, ενώ τα υπόλοιπα 166 χιλιόμετρα σχεδόν ολόκληρη την Ουγγαρία.