Ο δήμαρχος Τρικάλων μιλάει στο Liberal για την αξιοποίηση των τεχνολογικών εφαρμογών με στόχο την καλύτερη δυνατή εξυπηρέτηση των δημοτών αλλά και τα σοβαρά εμπόδια που βάζει το δημόσιο στον εκσυγχρονισμό των υπηρεσιών.
Ο κ. Δημήτρης Παπαστεργίου επισημαίνει την ανάγκη σημαντικών αλλαγών στη δημόσια διοίκηση, έτσι ώστε να ανακτηθεί η εμπιστοσύνη των πολιτών, εκτιμώντας παράλληλα, πως «αν οι Δήμοι ήμασταν καταστήματα με ανταγωνισμό, φοβάμαι πως θα τα είχαμε ήδη κλείσει…»
Συνέντευξη στον Ανδρέα Ζαμπούκα
- Smart τα Τρίκαλα;
«Έξυπνα», ναι, αλλά προτιμώ το «σύγχρονα». Αυτή είναι η επιδίωξή μου. Ξέρετε, το «έξυπνος» είναι μια μάλλον υπερεκτιμημένη έκφραση, επειδή αφορά κυρίως την τεχνολογία. Η έξυπνη λύση δεν χρειάζεται μόνο apps και τεχνολογία για να είναι έξυπνη. Από αυτή την βδομάδα για παράδειγμα θα προσφέρουμε… delivery πιστοποιητικών. Όσοι τρικαλινοί δεν μπορούν να έρθουν στο Δήμο να πάρουν το πιστοποιητικό που χρειάζονται, θα πάμε εμείς με... μηχανάκι. Κανονικά δεν θα έπρεπε να υπάρχουν πιστοποιητικά σε χαρτί, αλλά αυτό είναι μεγάλη κουβέντα. Χρειαζόμαστε, τελικά, ιδέες, σκέψεις και δουλειά, για να φέρουμε την τεχνολογία εκεί που πρέπει: στο χέρι του κάθε πολίτη.
- Η τεχνολογία στο χέρι μας;
Ακριβώς. Μέχρι σήμερα είδαμε πολλές εφαρμογές τεχνολογίες, κάποιες από τις οποίες όμως δεν κάλυπταν πραγματικές ανάγκες. Λύσεις που δεν απαντούσαν σε κανένα ουσιαστικό πρόβλημα! Εμείς κινούμαστε ανάποδα. Εντοπίζουμε το πρόβλημα και αναζητούμε τις βέλτιστες λύσεις. Και δεν αναφέρομαι μόνο στο ΑΤΜ πιστοποιητικών που ξεκινήσαμε και υλοποιούμε ήδη. Αναφέρομαι στην άμεση τηλεφωνική γραμμή εξυπηρέτησης, που συνδυάζεται με mobile app όπου ο χρήστης ανεβάζει φωτογραφίες από το πρόβλημα (λακκούβα πλακάκι, φως κλπ), βλέποντας άμεσα την πορεία του αιτήματός του. Αλλά χρειαζόμαστε και… after sales. Να τηλεφωνήσει ο υπάλληλος στον δημότη και να διασταυρώσει αν όντως μπήκε η λάμπα, αν είναι ικανοποιημένος, αν χρειάζεται κάτι άλλο. Citizen experience, κατά το customer experience των επιχειρήσεων. Ο πολίτης πληρώνει και ΟΦΕΙΛΟΥΜΕ να τον εξυπηρετούμε. Αν οι Δήμοι ήμασταν καταστήματα με ανταγωνισμό, φοβάμαι πως θα τα είχαμε ήδη κλείσει…
- Και τι από όλα αυτά υλοποιήσατε στα Τρίκαλα;
Ξεκινήσαμε μια δυναμική διαδικασία με πολύ μεγάλο ενδιαφέρον. Όσο προχωρούμε, βλέπουμε τι χρειάζεται ο δημότης και τι μπορεί να γίνει. Αρχικά διασυνδέσαμε μεταξύ τους υφιστάμενες εφαρμογές όπως ο έλεγχος στόλου οχημάτων αλλά και τα δεδομένα που είχαμε ήδη σε GIS από τα 22.000 φωτιστικά του Δήμου και του κάδους απορριμμάτων και ανακύκλωσης. Σε δεύτερη φάση αναλύουμε τα δεδομένα, παίρνουμε πληροφορία και προσπαθούμε να τη χρησιμοποιήσουμε σαν οδηγό για την λήψη αποφάσεων. Οφείλω -παρόλα αυτά- να πω ότι το πρόγραμμα είναι πιλοτικό, είμαστε μόλις στην αρχή και γι'' αυτό στην πρόσκληση που αποστείλαμε, κάναμε λόγο για «πρόοδο των εργασιών» και όχι για οριστική παρουσίαση.
Στο διά ταύτα λοιπόν. Τι θα δει κάποιος στα Τρίκαλα, τα έξυπνα και σύγχρονα;
Σειρά έργων! Αναλυτικά λοιπόν:
ATM Πιστοποιητικών - e-ΚΕΠ
Συνεργάτες: UNIXFOR S.A., ΕΓΚΡΙΤΟΣ Group, ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ Α.Ε.
Η εφαρμογή για iOS και Android, Trikala Check App
Συνεργάτες: ΕΓΚΡΙΤΟΣ Group
26 νέοι ασύρματοι κόμβοι με ταχύτητα > 50Mbps
Συνεργάτες : Cisco και Space Hellas
Σύστημα Έξυπνου Φωτισμού
Συνεργάτες : ΚΑΥΚΑΣ, Cisco και Space Hellas
Σύστημα Έξυπνης Στάθμευσης
Συνεργάτες: ParkGuru, VivaWallet, Cisco, Space Hellas
Σύστημα παρακολούθησης περιβαλλοντικών συνθηκών
Συνεργάτες: Space Hellas, Cisco
Διασυνδεδεμένη Ψηφιακή Πλατφόρμα CDP
Συνεργάτες: Cisco, Space Hellas
Κέντρο διαχείρισης της «έξυπνης πόλης»
Συνεργάτες: Cisco, Space Hellas, ITM Intelligent, e-trikala, Vodafone, ΔΕΥΑΤ, ENGIS by enstruct, ΕΓΚΡΙΤΟΣ GROUP, iNext.
Συλλογή και ανάλυση δεδομένων από τη διασύνδεση χρηστών στο Δημοτικό Ασύρματο Δίκτυο
Συνεργάτες: SiEBEN, Space Hellas
Σύστημα παρακολούθησης λειτουργίας φωτεινών σηματοδοτών της πόλης
Συνεργάτες: ITM Intelligent Traffic Lights managment, Lios electronics
Ολοκληρωμένο Σύστημα Γεωγραφικών Πληροφοριών (GIS)
Συνεργάτες: ENGIS
Μελλοντικές εφαρμογές
Έξυπνη Διαχείριση Απορριμμάτων
Ανάλυση κυκλοφοριακών συνθηκών μέσω καμερών
Τηλεφροντίδα επιλεγμένου αριθμού πολιτών που έχουν ανάγκη.
Ελεγχόμενη στάθμευση
- Βλέπω, λοιπόν, μια μεγάλη γκάμα δράσεων. Και για τον Δήμο και για τον πολίτη
Φυσικά. Δήμος είναι ο πολίτης και αντιστρόφως. Αν ο Δήμος εξοικονομήσει χρήματα από τα LED, αυτά θα επιστρέψουν στον πολίτη με άλλη μορφή. Αν ο δημοτικός αστυνομικός γνωρίζει ήδη πού θα ελέγξει για παράνομη στάθμευση ή για κατάληψη θέσης ΑμεΑ, θα κερδίσει χρόνο για να διευθετήσει, για παράδειγμα, ζητήματα παραβίασης των κοινόχρηστων χώρων. Αν το ΑΤΜ πιστοποιητικών εγκατασταθεί μόνιμα, οι υπάλληλοι που κάνουν αυτή τη δουλειά, θα μπορούν να εκπαιδευτούν για να προσφέρουν περισσότερα στον πολίτη.
- Πολλά «αν»…
Αναγκαστικά. Γιατί δυστυχώς ακόμη η ελληνική δημόσια διοίκηση δεν θέλει να αλλάξει. Το ΑΤΜ πιστοποιητικών που υλοποιήσαμε, σήμερα μπορεί να δώσει πιστοποιητικά. Όμως για να δουλέψει νόμιμα, πρέπει να προσαρμόσουμε το νομικό πλαίσιο, το οποίο έχει μείνει πίσω. Ακόμη και σήμερα, η διαλειτουργικότητα, η συνεργασία και επικοινωνία των πληροφοριακών συστημάτων του δημοσίου δηλαδή, είναι προβληματική. Εμείς έχουμε έτοιμη τη λύση και την παρουσιάσαμε. Είναι η σειρά του ελληνικού δημοσίου να πράξει από την πλευρά του τα δέοντα. Έχουμε μάλιστα ήδη αποστείλει και τη σχετική αλληλογραφία.
- Βλέπω πολλές εταιρίες, κατά βάση ελληνικές, που ετοίμασαν τα προγράμματα. Πώς ήταν η συνεργασία;
Τη θεωρώ άψογη. Κυριολεκτώ. Μέσα σε λίγο χρονικό διάστημα, Δήμος και ιδιώτες συνεργάστηκαν για να φέρουμε σε πέρας ένα αποτέλεσμα σαν αυτό που βλέπει ο κάθε πολίτης στο control room του προγράμματος, στην είσοδο του Δημαρχείου. Ενώσαμε δυνάμεις, συζητήσαμε, πήραμε αποφάσεις, εργαστήκαμε και συνεργαστήκαμε. Ο κάθε ένας από την πλευρά του αξιοποίησε τα θετικά του και τα πλεονεκτήματά του. Θα ήθελα με την ευκαιρία μα ευχαριστήσω και το προσωπικό των εταιριών και τα στελέχη της e-trikala και τους συνεργάτες μου στον Δήμο. Όλοι μαζί ενώθηκαν για έναν σκοπό.
- Και μετά; Πότε θα τα χρησιμοποιεί ο πολίτης;
Ορισμένα άμεσα, ορισμένα σταδιακά. Σας είπα για το delivery πιστοποιητικών, μέσα στη βδομάδα. Η τηλεφωνική γραμμή εξυπηρέτησης, το «20000», μαζί με το Trikala check app, λειτουργούν ήδη. Ο έλεγχος των φώτων, της πορείας των απορριμματοφόρων, τα φανάρια, τα περιβαλλοντικά δεδομένα, τα βλέπει ο καθένας σε πραγματικό χρόνο στο control room στο Δημαρχείο, και σε λίγες μέρες, αυτά και πολλά άλλα ανοιχτά δεδομένα οικονομικής φύσεως, θα βγούνε στον αέρα από την ιστοσελίδα του Δήμου. Στόχος μας είναι -εκτός των άλλων- η διαφάνεια στη δημόσια διοίκηση
- Εξηγήστε μου, όμως: μέχρι εκεί; Μια απλή πιλοτική προσπάθεια θα μείνει;
Αν το κάναμε για το φαίνεσθαι, θα είχαμε ήδη αποτύχει. Ενημέρωσα ήδη διά ζώσης υπουργούς (τους κ. N. Παππά και Σ. Φάμελλο), τον πρόεδρο της ΚΕΔΕ Γ. Πατούλη, τον περιφερειάρχη Κ. Αγοραστό. Ενημερώθηκαν δεκάδες στελέχη της αυτοδιοίκησης στην επίσημη παρουσίαση της προόδου των εργασιών. Θέλουμε να ενισχύσουμε την ενότητα των δράσεων και να κάνουμε οικονομία κλίμακας: κάτι που έγινε στα Τρίκαλα, να μπορεί να διατεθεί στην Ξάνθη, κάτι που ετοίμασε το Ηράκλειο, να το πάρει η Φλώρινα. Αυτή είναι η ωφελιμότητα στην Αυτοδιοίκηση. Για αυτό και οι Δήμοι παραμένουν ο θεσμός στον οποίο πάντα προσφεύγει ο πολίτης.
Μπορούμε να αλλάξουμε τη δημόσια διοίκηση. Μπορούμε να κάνουμε τον πολίτη να μας εμπιστευτεί και πάλι, αρκεί να τον ταρακουνήσουμε. Να τον κάνουμε να σκεφτεί: "κοίτα να δεις τί έκαναν... Μπράβο!". Και αυτό να προέλθει από εφαρμογές που θα έχουν άμεση απόκριση στη καθημερινότητά του. Να γίνουμε εμείς οι ίδιοι η αλλαγή που έχουμε ανάγκη.