Διαφήμιση και ΜΜΕ – Όταν η πολιτεία αποτελεί μέρος του προβλήματος

Διαφήμιση και ΜΜΕ – Όταν η πολιτεία αποτελεί μέρος του προβλήματος

Του Γιώργου Αλάνη*

Πολύ κουβέντα έχει γίνει το τελευταίο καιρό για τα ΜΜΕ, για διαπλοκή, για κλεισίματα μέσων, για μεταβιβάσεις εκδοτικών ομίλων,  για μητρώο ηλεκτρονικών μέσων και φυσικά για αδειοδοτήσεις τηλεοπτικών σταθμών. Φτάσαμε στο σημείο να γίνει και επερώτηση από βουλευτή στη βουλή σχετικά με το τηλεοπτικό φαινόμενο Survivor. Το ερώτημα που ενδεχομένως προκύπτει σε υποψιασμένους με τη παρούσα κυβέρνηση  είναι αν υπάρχει σχέση μεταξύ όλων των προαναφερόμενων. Η απάντηση, με μια εμπειρία αρκετών ετών στο χώρο, είναι λιτή και απόλυτη. Σαφώς και υπάρχει σχέση και όλα ξεκινούν από μια κατεύθυνση προς ένα συγκεκριμένο σκοπό.

Το πρώτο είναι η πρόθεση της κυβέρνησης, τιμώντας το κομμουνιστικό της παρελθόν, να ελέγξει το περιβάλλον των ΜΜΕ, και αν τελικά το μπορέσει θα είναι στα πρότυπα της δημοκρατικής τηλεόραση της Βόρειας Κορέας όπου μια πρόγευση αυτού βλέπουμε καθημερινά από τις συχνότητες της ΕΡΤ όπου οι δημοσιογράφοι δίνουν συγχαρητήρια ο ένας στον άλλο μέσω της ενδοσυνεννόησης  όταν βγαίνουν και υποστηρίζουν την εθνοσωτήριο κυβέρνηση των ΣυριζΑνελ, όπως επίσης και στην υποστήριξη των μέτρων του 4ου μνημονίου σε βαθμό τέτοιο που ούτε ο Αλέξης Τσίπρας δεν θα μπορούσε να φτάσει.

Το δεύτερο και εξίσου σημαντικό αλλά και αλληλένδετο με τα κομμουνιστικές ιδεοληψίες της παρούσας κυβέρνησης είναι η αδιαφορία σχετικά με τον ιδιωτικό τομέα που δραστηριοποιείται στο χώρο της διαφήμισης αλλά η εγκαθίδρυση ενός σχήματος που θα διαχειριστεί  τα διαφημιστικά έσοδα με απώτερο στόχο την οικονομική υποστήριξη του βολέματος του κομματικού στρατού στο δημόσιο. Αδιαφορεί παντελώς η κυβέρνηση  για τα “εγκλήματα” που θα διαπράξει σε ένα τομέα που λειτουργεί διαχρονικά με τους νόμους της αγοράς και που έχει μάθει να αυτοδιαχειρίζεται.

Πώς αλλιώς μπορεί να εξηγηθεί η εμμονή του κ Παππά για τον χώρο της διαφήμισης στα ΜΜΕ όταν όλοι οι φορείς του χώρου συνασπίστηκαν προς μία κατεύθυνση αντίθετη προς τη δική του; Οι θεσμικοί φορείς της αγοράς ΣΔΕ (Σύνδεσμος Διαφημιζομένων Ελλάδος), ΕΔΕΕ (Ένωση εταιρειών Διαφήμισης και Επικοινωνίας Ελλάδος), ΕΝΕΔ (Ένωση Εκδοτών Διαδικτύου), ΕΙΤΗΣΕΕ (Ένωση Ιδιωτικών Τηλεοπτικών Σταθμών Εθνικής Εμβέλειας), ΕΙΙΡΑ (Ένωση Ιδιοκτητών Ιδιωτικών Ραδιοφωνικών σταθμών Αττικής) εξέδωσαν κοινή ανακοίνωση, εκφράζοντας κοινές θέσεις για τη λειτουργία του τομέα της διαφήμισης στην χώρα. Μια σοβαρή κυβέρνηση, με πνεύμα συνεργασίας και βελτιστοποίησης του παραγόμενου αποτελέσματος θα πήγαινε σε ουσιαστική συζήτηση με τους 5 προαναφερόμενους φορείς και θα πρότεινα και μερικούς ακόμα όπως εκπρόσωπο των εργαζομένων του χώρου αλλά και εκπρόσωπο των μικρομεσαίων διαφημιστικών. Σε μια τέτοια περίπτωση όμως το παραγόμενο αποτέλεσμα θα ήταν εντελώς “ξένο” και φιλελεύθερο άρα και μη αποδεκτό με τα δείγματα γραφής της παρούσας κυβέρνησης όπου φυσικά το φιάσκο με τις άδειες και τα βοσκοτόπια ουδόλως την πτόησε ώστε να αλλάξει ρότα πολιτικής.

Σαφώς και η διαφημιστική αγορά έχει συσσωρευμένες στρεβλώσεις και αυτό δημιουργεί θέματα σε όποιες εταιρείες προσπαθούν και λειτουργούν με κώδικες δεοντολογίας και αρχές. Σε τέτοιες περιπτώσεις θα πρέπει η πολιτεία να λειτουργεί με τους ελεγκτικούς της μηχανισμούς, ακριβώς για να διαφυλάττει τους κανόνες της αγοράς.

Στο αμέσως προσεχές διάστημα θα κριθεί και η τύχη του Ν.4279 που βαίνει από αναβολή σε αναβολή κάθε έξι μήνες. Αποτελεί έναν ακόμα από τους νόμους της αγοράς επικοινωνίας που είναι καταδικασμένοι να μην έχουν καμία τύχη. Η συντριπτική πλειονότητα της αγοράς επιθυμεί την κατάργησή του. Η παρούσα κυβέρνηση, σαν αντιπολίτευση είχε εναντιωθεί έντονα αλλά σαν κυβέρνηση, κατά την προσφιλή της συνήθεια, δεν προχωρά στη κατάργησή του αλλά σε συνεχείς εξάμηνες αναβολές. Παρ' όλα αυτά, πιστεύουμε ότι ήρθε η ώρα για οριστική κατάργησή του.

Αυτό που πρέπει να τονιστεί είναι ότι η διαφήμιση, αν και υπέστη σοβαρές “ζημιές” από την οικονομική κρίση, δεν απώλεσε τον ρόλο της και  τη σημασία που έχει για τη βιωσιμότητα των  brands, στοιχεία που την καθιστούν case study.  Ίσως μάλιστα να είναι ο μόνος κλάδος ο οποίος, παρόλο που τα τελευταία οκτώ χρόνια απώλεσε πάνω από το μισό του κύκλου εργασιών του, παρόλο που μέχρι το Σεπτέμβριο του 2016 είχε και την επιβάρυνση του αγγελιοσήμου και που ακόμα και σήμερα υπερφορολογείται με το φόρο τηλεόρασης, κατάφερε να “κρατήσει” και να επιδείξει προσαρμοστικότητα στα νέα ζητούμενα της αγοράς. Σαφώς και η καθυστέρηση στο κλείσιμο της αξιολόγησης για πάνω από ένα χρόνο από τη παρούσα κυβέρνηση και η στασιμότητα στην οικονομία που προκλήθηκε εξ αυτού επιβαρύνουν περαιτέρω το κλάδο για το 2017 και δημιουργούν δυσμενείς  συνθήκες. Το τελειωτικό χτύπημα σε ένα ακόμα κλάδο της Ελληνικής επιχειρηματικής δραστηριότητας από τη παρούσα κυβέρνηση θα είναι η υπερψήφιση των φημολογούμενων σχεδίων του κ Παππά.

* Ο Γιώργος Αλάνης είναι πολιτικό στέλεχος της Νέας Δημοκρατίας, που έχει περάσει από τη διαδικασία του Μητρώου Πολιτικών Στελεχών.