Η φορολογική μεταρρύθμιση σε συνδυασμό με την απελευθέρωση της αγοράς εργασίας από στρεβλωτικές κανονιστικές ρυθμίσεις οδήγησαν σε σημαντική αύξηση της πλήρους απασχόλησης. Ταυτόχρονα αυξήθηκαν οι μισθοί και η παραγωγικότητα, ενώ η ανισότητα παραμένει σε πολύ χαμηλά επίπεδα
Ο Βίκτορ Ορμπαν είναι περισσότερο γνωστός -και δικαίως- για τις ατυχείς δηλώσεις του, την αντίθεσή του με την επίσημη ευρωπαϊκή μεταναστευτική πολιτική και τις ανελεύθερες συνταγματικές μεταρρυθμίσεις, κυρίως σε ό,τι αφορά την ελευθερία του Τύπου και την ανεξαρτησία της Δικαιοσύνης. Χωρίς λοιπόν να λησμονούμε το δημοκρατικό έλλειμμα και τις συνακόλουθες κυρώσεις από την Ε.Ε. που επέσυρε (την ενεργοποίηση του άρθρου 7 της Συνθήκης της Λισαβόνας), θα επισημάνουμε ότι υπάρχει και ένας τομέας στον οποίο ο μακροβιότερος πρωθυπουργός στην ιστορία της χώρας του και η κυβέρνησή του τα έχουν πάει περίφημα.
Η Ουγγαρία αποτελεί την τελευταία από μια σειρά ευρωπαϊκών χωρών που είχε την τόλμη να εφαρμόσει (από το έτος 2010) αναλογικό φόρο εισοδήματος. Μάλιστα, παρά τις συστάσεις του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αρνήθηκε έκτοτε να συζητήσει το ενδεχόμενο επιστροφής σε προοδευτική φορολογία.
Η Συμμαχία των Νέων Δημοκρατών (FIDES) που κέρδισε τις βουλευτικές εκλογές το 2010 ανέλαβε να ανορθώσει την πληγείσα από τη διεθνή οικονομική κρίση οικονομία της Ουγγαρίας. Το πρώτο μέλημα της τότε νέας κυβέρνησης υπήρξε μια γενναία φορολογική μεταρρύθμιση, η οποία ως κεντρική ιδέα δεν είχε μόνο τη μείωση των φορολογικών συντελεστών, αλλά και την εκ βάθρων αλλαγή της αρχιτεκτονικής του φορολογικού συστήματος της χώρας. Προχώρησε σε αντικατάσταση της προοδευτικής φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων με έναν αναλογικό φόρο εισοδήματος.
Συγκεκριμένα, οι δύο συντελεστές 17% και 32% (για εισόδημα πάνω από περίπου 15.000 ευρώ) που ίσχυαν μέχρι τότε αντικαταστάθηκαν με έναν αναλογικό συντελεστή 16%. Η μεταρρύθμιση εφαρμόστηκε από την 1η Ιανουαρίου του 2011. Το 2013 η κυβέρνηση είχε πλέον το δημοσιονομικό περιθώριο να μειώσει σημαντικά και τις εισφορές κοινωνικής ασφάλισης. Το 2016 ο συντελεστής φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων μειώθηκε περαιτέρω και διαμορφώθηκε στο 15%. Ο φόρος εισοδήματος νομικών προσώπων μειώθηκε το 2013 στο 10% και στη συνέχεια σε 9%.
Η ουγγρική οικονομία μετά τη μεγάλη ύφεση του 2009 ανέκαμψε πολύ γρήγορα, με τον ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης να ξεπερνά πλέον τα τελευταία χρόνια τον μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ. Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία του ΟΟΣΑ, το δημόσιο χρέος στην Ουγγαρία ανέρχεται σε 88% του ΑΕΠ, χαμηλότερο από αρκετές ευρωπαϊκές χώρες.
Η Ουγγαρία όταν ανέλαβε ο Ορμπαν είχε ένα από τα υψηλότερα ποσοστά ανεργίας μεταξύ των χωρών του ΟΟΣΑ (11,17% το 2010). Η φορολογική μεταρρύθμιση σε συνδυασμό με την απελευθέρωση της αγοράς εργασίας από στρεβλωτικές κανονιστικές ρυθμίσεις οδήγησαν σε σημαντική αύξηση της πλήρους απασχόλησης. Το 2019 το ποσοστό ανεργίας μειώθηκε σε ιστορικά χαμηλό επίπεδο (3,4%).
Το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών αυξάνεται σε ετήσια βάση με ρυθμό μεγαλύτερο του μέσου όρου των χωρών της Ε.Ε. Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση του ΟΟΣΑ, η οικονομία της Ουγγαρίας ευημερεί. Ο ρυθμός ανάπτυξης αναμένεται να κυμανθεί το 2019 γύρω στο 4,5%. Ταυτόχρονα, αυξήθηκαν οι μισθοί και η παραγωγικότητα, ενώ η ανισότητα παραμένει σε πολύ χαμηλά επίπεδα.
Αυτό το οποίο μπορεί να επισημανθεί με σχετική βεβαιότητα στην περίπτωση της Ουγγαρίας είναι ότι μετά τη ριζοσπαστική και θαρραλέα φορολογική μεταρρύθμιση του 2010, η οποία έδωσε κίνητρα στους πολίτες και στις επιχειρήσεις για παραγωγή, η οικονομία της Ουγγαρίας βγήκε γρήγορα από την ύφεση και συνέχισε μέχρι σήμερα να αναπτύσσεται με ταχύτατους και αξιοζήλευτους ρυθμούς.
Αναδημοσίευση από τον Φιλελεύθερο Παρασκευής 30 Αυγούστου