Του Γιάννη Μαστρογεωργίου*
Εάν οδηγείτε για την Uber, μάλλον δεν πρόκειται να κάνετε χρήματα. Στην πραγματικότητα, είναι πιο πιθανό να βάζετε λεφτά και από την τσέπη σας. Σύμφωνα με μια μελέτη που δημοσιεύθηκε από το MIT, το μέσο κέρδος για τους οδηγούς στις ΗΠΑ είναι 3,37 δολάρια την ώρα προ φόρων.
Το 74% των οδηγών κερδίζει λιγότερα από τον κατώτατο μισθό και με τα κόστη χρήσης και τα έξοδα των οχημάτων, το 30% χάνει αντί να κερδίζει για κάθε μίλι που διανύει.
Μακριά από εμάς κάθε υπαινιγμός κατά της Uber ή γενικώς κατά της χρήσης της τεχνολογίας, αλλά καλό είναι να έχουμε γνώση όλων των παραμέτρων.
Σε μια συνέντευξη στον «Guardian», εκπρόσωπος της Uber δήλωσε ότι η έρευνα είναι κάτι παραπάνω από υπερβολική, εκτιμώντας τόσο τη μεθοδολογία όσο και τα ευρήματα ως «βαθιά λανθασμένα». Ωστόσο, δύσκολα μπορεί κανείς να κατηγορήσει το MIT για εντυπωσιασμό.
Τον Σεπτέμβριο του περασμένου έτους, το Λονδίνο αποφάσισε να μην ανανεώσει την άδεια της Uber να λειτουργήσει στην πόλη, αναφέροντας ως αιτία την έλλειψη εταιρικής ευθύνης.
Η μελέτη είναι σημαντική, όμως, και για έναν άλλον σημαντικότερο λόγο. Διότι υπογραμμίζει σοβαρές και βάσιμες ελλείψεις στο μοντέλο της οικονομίας τύπου gig. Ενα μοντέλο απασχόλησης, δηλαδή, που καλπάζει λόγω της κατακόρυφης ανάπτυξης της τεχνολογίας. Ενα μοντέλο απασχόλησης που δεν γνωρίζει από ωράρια και συγκεκριμένο χώρο δουλειάς. Ενα μοντέλο που θα μας οδηγήσει στο μέλλον αναμφισβήτητα, αλλά που χρειάζεται εκ νέου ρύθμιση στις εργασιακές σχέσεις.
Μπορεί οι πελάτες να είναι πιο ικανοποιημένοι και με περισσότερες επιλογές, αλλά πρέπει να μας απασχολούν και τα δικαιώματα των εργαζομένων.
Το πρόβλημα δεν είναι η Uber ή άλλες παρόμοιες εταιρείες. Το πρόβλημα πηγάζει από το γεγονός ότι οι τρέχουσες πολιτικές διαχείρισης του πλαισίου απασχόλησης δεν είχαν γραφτεί για να ακολουθούν τις τεχνολογικές εξελίξεις. Είναι παρωχημένες. Ετσι, πλατφόρμες όπως η Uber και το Lyft είναι σε ρυθμιστικό κενό, εν αντιθέσει με τις παραδοσιακές εταιρείες. Μελέτες όπως του ΜΙΤ τονίζουν ότι στην πραγματικότητα αυτό που εξασφαλίζει ένα ασφαλές οικονομικό μέλλον είναι η άμεση ενημέρωση του εργατικού δικαίου, όπου χρειάζεται. Οι εξελίξεις είναι ραγδαίες. Η οικονομία και η τεχνολογία εξελίσσονται. Η συζήτηση πρέπει να ανοίξει και στη χώρα μας με πρωτοβουλία της κυβέρνησης και τη συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων φορέων και φυσικά της Ε.Ε.
*Ο κ. Γιάννης Μαστρογεωργίου είναι Διευθυντής του Δικτύου.
** Το άρθρο δημοσιεύθηκε στον «Φιλελεύθερο» της Τρίτης 13 Μαρτίου, αρ. φύλλου 77.