Του Κωνσταντίνου Χαροκόπου
To νέο χαράτσι που επιβάλλεται στο χώρο των σκαφών αναψυχής, επιφέρει ένα ακόμα κτύπημα στον τουρισμό και δη στο ναυτικό τουρισμό, που λόγω των εξαιρετικών γεωγραφικών, θαλασσίων και κλιματολογικών συνθηκών της χώρας θα έπρεπε να αποτελεί μια τεράστια πηγή εσόδων για την εθνική οικονομία.
Το Τέλος Πλοίων Αναψυχής και Ημερόπλοιων, επιβάλλεται προφανώς για να κλείσουν κάποιες τρύπες του προϋπολογισμού, για να εξασφαλιστούν κάποια επιδόματα και ίσως κάποιοι διορισμοί. Επιβάλλεται δε, σε όλα τα ιδιωτικά και επαγγελματικά πλοία αναψυχής και επαγγελματικά τουριστικά ημερόπλοια, άνω των επτά μέτρων, που βρίσκονται ή εισέρχονται στα ελληνικά χωρικά ύδατα ανεξάρτητα από τη σημαία τους. Δεν φτάνει που με όλα τα συσσωρευμένα μέτρα στα μικρά και μεγάλα σκάφη αναψυχής, ψάχνει κανείς με το κιάλι για να βρει μεγάλες βάρκες, πολυεστερικά και φουσκωτά σκάφη στα λιμάνια των νησιωτικών συμπλεγμάτων. Δεν φτάνει που εξαιρετικές εταιρίες σχεδιασμού και ναυπήγησης σκαφών αναψυχής πτώχευσαν ή τερμάτισαν τις δραστηριότητες τους. Δεν φτάνει που επαγγέλματα που συντηρούσαν τις μικρές κοινωνίες των νησιών όπως ήταν η συντήρηση και φύλαξη σκαφών, η κατασκευή περιφερειακών εξαρτημάτων και ο εξοπλισμός των σκαφών, βρίσκονται σε εξαφάνιση. Δεν φτάνει που οι υποδομές υποδοχής επαγγελματικών σκαφών βρίσκονται σε ποώδη κατάσταση. Έρχεται τώρα το αδηφάγο δημόσιο, να επιφέρει το τελειωτικό κτύπημα.
Ιστιοφόρα και μηχανοκίνητα σκάφη με μήκος πάνω από 7 μετρά πρέπει να μπουν στις γραφειοκρατικές διαδικασίες νέας καταγραφής και νέας επιπλέον φορολόγησης. Μια βόλτα από τις λιμενικές αρχές των νησιών, αν έκαναν οι φωστήρες του Δημοσίου, θα έβλεπαν πως πάνω από το 70% των ιδιοκτητών σκαφών αναψυχής έχουν καταθέσει στα λιμεναρχεία τις άδειες εκτέλεσης πλόων, για να αποφύγουν να πληρώσουν τεκμήρια και φόρους. Εκατοντάδες σκάφη παραμένουν εκτός θαλάσσης. Έτσι δεν τα ευχαριστιούνται οι ιδιοκτήτες τους, δεν καταναλώνουν καύσιμα, δεν ασφαλίζονται, δεν αγοράζουν σωστικά, δεν βάφονται, δεν συντηρούνται, δεν επισκευάζονται και δεν ανανεώνεται ο στόλος τους. Ακόμα από τη φοροεισπρακτική πλευρά της ιστορίας, η ακολουθούμενη πορεία είναι καταστροφική.
Το μεγαλύτερο κτύπημα αναμένεται να υποστούν οι εταιρίες που ενοικιάζουν ιστιοπλοϊκά σκάφη στο Ιόνιο Πέλαγος. Με ορμητήριο κυρίως τη Λευκάδα και την Πάλαιρο, οι μικροί στολίσκοι των 12 σκαφών πραγματοποιούν εβδομαδιαίες θαλάσσιες περιηγήσεις στα ήρεμα νερά του Ιονίου. Η καταβολή 33 ευρώ/μήνα για τα μικρά σκάφη και η πάνω από 120 ευρώ/μήνα για σκάφη άνω των 12 μέτρων, έρχεται να ανατρέψει πλήρως τον επιχειρηματικό σχεδιασμό δεκάδων εταιριών.
Εκείνο που θα είναι διασκεδαστικό, θα είναι ο τρόπος είσπραξης του μηνιαίου τέλους για τα ξένα ιστιοπλοϊκά, ή μηχανοκίνητα σκάφη τα οποία εφ' όσον δεν δένουν στα λιμάνια, αλλά αγκυροβολούν αρόδου, θα πρέπει να υφίστανται ελέγχους από τα σκάφη του λιμενικού σώματος. Το κόστος καυσίμων για τα ενεργοβόρα λιμενικά σκάφη, θα είναι σίγουρα υψηλότερο από τα προς είσπραξη τέλη.
Είναι απίστευτα ευφάνταστη η άσκηση της φοροεπιδρομής στη χώρα μας. Οποιαδήποτε επιχειρηματική δραστηριότητα, προσπαθεί να σταθεί όρθια, βρίσκεται αντιμέτωπη με τους μανδαρίνους του κρατισμού, που ως οι σύγχρονοι εκδοροσφαγείς, με τελετουργικό τρόπο την θανατώνουν.
Ο αρθρογράφος είναι οικονομικός αναλυτής, με ειδίκευση στο σχεδιασμό σύνθετων επενδυτικών στρατηγικών.
Αποποίηση Ευθύνης : Το περιεχόμενο της στήλης, είναι καθαρά ενημερωτικό και πληροφοριακό και δεν αποτελεί σε καμία περίπτωση επενδυτική συμβουλή, ούτε υποκίνηση για συμμετοχή σε οποιαδήποτε συναλλαγή. Ο αρθρογράφος δεν ευθύνεται για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.