Του Γιάννη Μαστρογεωργίου*
Πολύς λόγος γίνεται για τα αυτόνομα οχήματα και το πότε θα μπουν κανονικά στη ζωή μας με την 4η Βιομηχανική Επανάσταση. Εκτός από το προφανές του αυτοματισμού και τη μετατροπή του οδηγού σε συνοδηγό, τα αυτόνομα οχήματα θα παράγουν και θα χρησιμοποιούν μια μεγάλη ποικιλία δεδομένων για να αναλύουν τη γεωγραφική τους θέση, την κατάσταση του δρόμου, την κατάσταση του οχήματος, την άνεση των επιβατών και την ασφάλεια - πολύ χρήσιμα όλα αυτά.
Για να διαχειριστούμε όλα αυτά τα δεδομένα, χρειαζόμαστε υπολογιστές υψηλής απόδοσης.
Τα αυτοκίνητα χωρίς οδηγό θα είναι εξοπλισμένα με μεγάλο αριθμό αισθητήρων, ενσωματωμένες κάμερες, υπολογιστές αυτοκινήτων, GPS υψηλής ακρίβειας και δορυφορικούς δέκτες, ασύρματο δίκτυο μικρής εμβέλειας και 5G για σύνδεση στο ίντερνετ. Αυτά τα οχήματα θα ανταλλάσσουν μόνιμα δεδομένα με τα συστήματα διαχείρισης και εποπτείας και θα συγχρονίζονται με μεγάλες βάσεις δεδομένων που θα τροφοδοτούν συνεχώς με πληροφορίες σε πραγματικό χρόνο σχετικά με το τοπικό περιβάλλον, την κατάσταση της κυκλοφορίας, τις προειδοποιήσεις έκτακτης ανάγκης και τις καιρικές συνθήκες. Οι μεταδιδόμενες πληροφορίες θα χρησιμοποιηθούν από λειτουργίες πρόβλεψης οδήγησης για την αποφυγή οδικών κινδύνων και την αύξηση της ασφάλειας των επιβατών.
Ένας άλλος κόσμος, με λίγα λόγια, από όσα βιώνουμε σήμερα όταν κρατάμε το τιμόνι.
Όταν αυτός ο τύπος οχημάτων θα τεθεί σταδιακά σε μαζική λειτουργία, ο όγκος των δεδομένων που θα παράγονται θα αυξηθεί εκθετικά. Σύμφωνα με την Intel, τα οχήματα χωρίς οδηγό θα στέλνουν περισσότερα από τέσσερα terabyte δεδομένων (περίπου 1.000 DVD) σε περίπου μιάμιση ώρα οδήγησης! Στο μέλλον, τα αυτοκίνητα θα δημιουργήσουν σημαντικά περισσότερα δεδομένα από ό,τι σήμερα ολόκληρη η κοινότητα του διαδικτύου. Μόνο η επόμενη γενιά δυνατοτήτων υψηλής απόδοσης (HPC) και διαχείρισης μεγάλων δεδομένων (big data) μπορεί να προσφέρει την απαιτούμενη υπολογιστική ισχύ για την εφαρμογή συστημάτων πρόβλεψης υποστήριξης αποφάσεων βασισμένων στην τεχνητή νοημοσύνη για την αξιολόγηση αυτού του τεράστιου όγκου δεδομένων.
Είναι προφανές ότι για τις ευρωπαϊκές εταιρείες τηλεφωνίας, συστημάτων παραγωγής πομπών, ασύρματης επικοινωνίας, λογισμικού και υπολογιστικού υλικού, ανοίγονται τεράστιες προοπτικές.
Με την ανάλυση των άπειρων δεδομένων σε πραγματικό χρόνο από τις πολλαπλές ροές δεδομένων που θα προέρχονται από τους δορυφόρους Earth Observation και Galileo, τους αισθητήρες αυτοκινήτων, τα μοντέλα καιρού ή τη διαχείριση κυκλοφορίας, θα είναι δυνατή η επεξεργασία και η μετατροπή τους σε σημαντικές πληροφορίες που μπορούν να παραδοθούν σε ειδικούς, αλλάζοντας τον τρόπο που αντιμετωπίζουμε την οδήγηση, την ασφάλεια, την άνεση και τη διαχείριση του χρόνου μας.
*Ο κ. Γιάννης Μαστρογεωργίου είναι διευθυντής του Δικτύου. Το άρθρο δημοσιεύεται στην εφημερίδα Φιλελεύθερος της Τρίτης 16 Ιανουαρίου 2018.