Απαραίτητη η αναβάθμιση των σχολών του εμπορικού ναυτικού

Απαραίτητη η αναβάθμιση των σχολών του εμπορικού ναυτικού

Του Ηλία Φύλλα

Εδώ και πολλά χρόνια, έχει σημάνει το  τέλος μιας χρυσής εποχής της ναυτιλίας(1960-1980) που απασχολούσε χιλιάδες ναυτικούς, εν τούτοις η ναυτιλία παραμένει πάντοτε ένας πυλώνας της οικονομίας της Ελλάδας.

Σύμφωνα με υπολογισμούς η αύξηση του παγκόσμιου στόλου για την επόμενη πενταετία θα σημειώσει άνοδο της τάξης του 7%, αλλά χρειάζεται και ανάλογη ναυτική απασχόληση. Το εργασιακό έλλειμμα του ναυτιλιακού κλάδου υπολογίζεται περίπου στους  15.000 ναυτικούς.

Οι ραγδαίες εξελίξεις στο διεθνές ναυτιλιακό στερέωμα, απαιτούν υψηλά standards  εκπαίδευσης για τους μελλοντικούς Αξιωματικούς της Εμπορικής ναυτιλίας για να συνεχίσει μια μακροχρόνια  διεθνής παράδοση που θέλει τους Έλληνες ναυτικούς να είναι οι καλύτεροι στον κόσμο. Το ζητούμενο είναι να αναβαθμιστούν οι  υπάρχουσες Σχολές ΑΕΝ , αλλά και να ιδρυθούν και ιδιωτικές Ναυτικές Σχολές που θα παρέχουν εκπαίδευση προσαρμοσμένη στις τελευταίες  τεχνολογίες και εξελίξεις.

Σύμφωνα  με  τα στατιστικά στοιχεία των εισακτέων  για την ακαδημαϊκή χρονιά 2017-2018 εισάγονται στις ΑΕΝ συνολικά 1143 σπουδαστές/σπουδάστριες, 597 Πλοίαρχοι (486 άνδρες / 111 γυναίκες) και 546 Μηχανικοί (524 άνδρες / 22 γυναίκες), σε σύνολο 3000 περίπου υποψηφίων. Από αυτούς θα αποφοιτήσει το περίπου 67%, σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία παρελθόντων ετών.

Στην Κύπρο, την Βουλγαρία την Ρουμανία και την Τουρκία τα τελευταία χρόνια έχουν ιδρυθεί Ιδιωτικές Σχολές  Ναυτικής Εκπαίδευσης. Τα διδασκόμενα μαθήματα είναι στην Αγγλική γλώσσα  ενώ της Κύπρου είναι στα Ελληνικά. Τα πτυχία των αποφοίτων είναι ισότιμα μα τα αντίστοιχα Ελληνικά.

Το τελευταίο χρονικό διάστημα κάποιοι Έλληνες εφοπλιστές έχουν δείξει ενδιαφέρον να ιδρύσουν Ιδιωτικές Σχολές Ναυτικής Εκπαίδευσης. Παράλληλα θα πρέπει να αναβαθμιστούν και να αναδιοργανωθούν και οι Δημόσιες Σχολές Ναυτικής Εκπαίδευσης.

Έχουν κατατεθεί  επίσης προτάσεις ώστε να επεκταθούν οι  Δημόσιες Σχολές  και σε  άλλες ναυτικές ειδικότητες όπως Ηλεκτρολόγοι, Θαλαμηπόλοι, Φροντιστές Μάγειροι κλπ

Οι  εκπαιδευτικοί θα πρέπει να είναι μόνιμοι, όχι ωρομίσθιοι ,με κίνητρα για την απασχόλησή τους.

Επιθυμητό είναι να γίνει μια καμπάνια  σταδιοδρομίας στα Λύκεια της  χώρας όπου θα αναλύονται τα πλεονεκτήματα της επιλογής του επαγγέλματος από καθηγητές Ναυτικών Σχολών στους μαθητές.

Η ναυτιλία συνεισφέρει στην Ελληνική οικονομία και κάθε προσπάθεια για την αναβάθμισή της είναι σημαντική.