Τα χαμένα μαθήματα από τις καταλήψεις στα σχολεία για την χρήση μάσκας πρέπει να αναπληρωθούν τα Σαββατοκύριακα ή στις γιορτές των Χριστουγέννων, του Πάσχα και το καλοκαίρι, είναι η πρόταση που καταθέτει μέσω του liberal.gr η Αννα Διαμαντοπούλου. Στο ερώτημα κατά πόσο αυτό θα προκαλούσε αντιδράσεις από μερίδα εκπαιδευτικών, απαντά ότι εφόσον αποφασιζόταν ένα τέτοιο μέτρο, θα ήταν δουλειά του κράτους να φροντίσει να το εφαρμόσει.
“Ας βγει η εκπαιδευτική κοινότητα να πει δημόσια ότι δεν κάνουμε μάθημα τα Σαββατοκύριακα και δεν μας νοιάζει που έγιναν καταλήψεις”, όπως λέει χαρακτηριστικά, εκτιμώντας σε κάθε περίπτωση ότι μέρος των εκπαιδευτικών θα στήριζε μια τέτοια πρόταση. Οι καταλήψεις εξάλλου λειτουργούν σε βάρος των πλέον οικονομικά αδυνάμων. Τα παιδιά που χάνουν μαθήματα και των οποίων οι οικογένειες δεν έχουν τις οικονομικές αντοχές να τα στείλουν σε φροντιστήρια, ούτε πηγαίνουν σε ιδιωτικά σχολεία, δεν θα αναπληρώσουν ποτέ την χαμένη ύλη, όπως σημειώνει.
Συνέντευξη στον Γιώργο Φιντικάκη
Τις τελευταίες εβδομάδες ζούμε ξανά το φαινόμενο των καταλήψεων στα σχολεία, αυτή την φορά για τις μάσκες. Ποια η γνώμη σας ;
Το φαινόμενο υπάρχει τόσο έντονα τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια. Τα αιτήματα ποικίλουν, άλλοτε είναι οι δαπάνες για την παιδεία, άλλοτε η Ευρώπη, τώρα οι συνθήκες λόγω κορονοϊού. Σαν φαινόμενο εξαπλώνεται παραδοσιακά τον Οκτώβριο και τον Νοέμβριο, με αποτέλεσμα σε πολλά σχολεία της χώρας τα παιδιά να χάνουν μαθήματα, τα οποία συχνά είναι και πολλά. Αυτό είναι το ένα σημείο.
Το δεύτερο είναι ότι η κατάληψη αποτελεί μια ακρότατη μορφή διεκδίκησης. Εννοείται πως όταν υπάρχει ένα κίνημα με ένα αίτημα, αυτό περνά από διάφορες μορφές προτού φτάσει στην κατάληψη. Στην Ελλάδα έχουμε φτάσει στο σημείο η κατάληψη να θεωρείται αυτονόητη. Κατάληψη δημόσιας περιουσίας, παρεμπόδιση των άλλων να κάνουν αυτό που επιθυμούν και τελικά να η κατάληψη να λειτουργεί σε βάρος των πολλών. Σε κανένα ευνομούμενο κράτος της Ευρώπης ή αλλού δεν υπάρχει το φαινόμενο των καταλήψεων.
Το τρίτο σημείο που κάνουμε ό,τι δεν βλέπουμε, είναι πως οι καταλήψεις λειτουργούν σε βάρος των πλέον οικονομικά αδυνάμων. Τα παιδιά που χάνουν μαθήματα και οι οικογένειές τους δεν έχουν τις οικονομικές αντοχές να τα στείλουν σε φροντιστήρια, ούτε πηγαίνουν σε ιδιωτικά σχολεία, δεν θα αναπληρώσουν ποτέ την χαμένη ύλη.
Τι είδους λοιπόν κοινωνικό πρόσημο, όπως επιχειρείται από κάποιους να τους δοθεί, μπορεί να έχουν οι καταλήψεις στα σχολεία, πολλώ δε μάλλον τώρα, όπου γίνονται για τις μάσκες ;
Πίσω από αυτές τις καταλήψεις βρίσκονται διάφορες “παρδαλές” δυνάμεις, που ξεσηκώνουν τα παιδιά, και δημιουργούν κάθε χρόνο αυτή την αναταραχή στα σχολεία της χώρας. Υπάρχουν προβλήματα στην παιδεία; Μα φυσικά. Πάντοτε υπήρχαν και υπάρχουν. Γύρω από τις υποδομές, τις αίθουσες, τους καθηγητές, με τις μάσκες όπου τα πράγματα είναι τώρα πιο δύσκολα. Τα βήματα για να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα δεν μπορεί να είναι οι καταλήψεις. Και εδώ πρέπει να υπάρξει ενημέρωση από τους διευθυντές ή από το ίδιο το υπ. Παιδείας προς όλες τις κοινότητες, μαθητικές και εκπαιδευτικές, για το ποια είναι η κατάσταση και ποιες οι αντοχές μας, μέχρι που μπορούμε να φτάσουμε. Είναι λογικό αίτημα να κτίσουμε αυτόματα νέες αίθουσες σε όλη την χώρα, ώστε να μειωθεί ο αριθμός των μαθητών ανά τάξη; Είναι δυνατόν να κάνουμε πρωινά και απογευματινά μαθήματα ; Πως θα καλυφθεί το κόστος των εκπαιδευτικών που θα χρειασθεί να προσληφθούν ;
Επομένως πρέπει με τα δεδομένα που έχουμε να γίνει το καλύτερο δυνατό. Αυτό πρέπει να εξηγηθεί και να επικοινωνηθεί. Το φαινόμενο των καταλήψεων δεν αντιμετωπίζεται ούτε με την αστυνομία, ούτε με την εισαγγελία, ούτε με απειλές, καθώς έχει να κάνει με 15χρονα και 16χρονα παιδιά. Η απάντηση πρέπει να είναι παιδαγωγική. Και παιδαγωγική απάντηση σημαίνει ότι δεν μπορεί να δεχθεί μια πολιτεία πως ένας μεγάλος αριθμός παιδιών θα χάσει μέρος της διδακτέας ύλης, άρα θα μειονεκτούν έναντι όσων έχουν την οικονομική δυνατότητα να την αναπληρώσουν μέσω φροντιστηρίων κλπ.
Επομένως τι θα έπρεπε κατά την γνώμη σας να γίνει ;
Πρέπει όσες ώρες χάνονται με τις καταλήψεις να αναπληρώνονται είτε τα Σαββατοκύριακα, είτε κατά τις γιορτές των Χριστουγέννων και του Πάσχα, είτε το καλοκαίρι.
Σίγουρα είναι δύσκολο για μια κυβέρνηση να βάλει τάξη από την μια στιγμή στην άλλη και έπειτα από τόσα χρόνια νομιμοποίησης της βίας και της παρανομίας. Στην πράξη, βλέπετε να γίνονται κινήσεις προκειμένου να αλλάξει κάτι ;
Βούληση υπάρχει σίγουρα, δεδομένων και των προεκλογικών εξαγγελιών της κυβέρνησης αλλά και της κοινής γνώμης που είναι υποστηρικτική όσο ποτέ πριν. Είναι θέμα που αφορά την εκπαίδευση των παιδιών, την κοινωνική δικαιοσύνη, τον σεβασμό των νόμων της δημόσιας περιουσίας και τον σεβασμό της ελευθερία του άλλου !
Θα το αποδέχονταν εύκολα αυτό ο μέσος Έλληνας καθηγητής ; Δηλαδή να κάνει μάθημα και τα Σαββατοκύριακα ;
Υπάρχει κράτος και συνείδηση του εκπαιδευτικού, είναι η απάντηση. Είναι δυνατόν ο καθηγητής να αρνηθεί να κάνει μάθημα τα Σαββατοκύριακα και να αφήσει με κενά τα παιδιά ; Δεν δέχομαι ότι θα βγει η εκπαιδευτική κοινότητα να πει δημόσια ότι δεν κάνουμε μάθημα τα Σαββατοκύριακα και δεν μας νοιάζει που έγιναν καταλήψεις ! 'Η την γνωστή ανοησία ότι η αναπλήρωση μαθημάτων είναι τιμωρητική διαδικασία. Χρειάζεται να προηγηθεί ένας δημόσιος ειλικρινής διάλογος και κάθε διευθυντής σχολείου να παρουσιάσει το πρόγραμμα του σχολείου του. Όταν όμως γίνει σαφές πως όταν χάνουν μαθήματα τα παιδιά, αυτά θα αναπληρωθούν οπωσδήποτε, θα αλλάξει όλη η συμπεριφορά.
Βλέπετε να φουντώνει το φαινόμενο καταλήψεων με πρόσχημα τις μάσκες ;
Δεν μπορώ να το εκτιμήσω γιατί βλέπω ότι φουντώνει γενικότερα μια ένταση στην κοινωνία. Δεν ξέρω με ποιο τρόπο αυτή θα επηρεάσει το θέμα των σχολείων. Αλλά πιστεύω ότι πρέπει το πολιτικό σύστημα και τα ΜΜΕ να διαχειρισθούν ξεχωριστά από τα υπόλοιπα θέματα τα σχολεία. Να μην ταυτισθούν όσα συμβαίνουν στα σχολεία με το κίνημα εναντίον των μασκών. Οι μαθητές θέλουν καλύτερες συνθήκες στην τάξη να μην τους εντάξουμε επουδενί στην τρέλα των κινητοποιήσεων εναντίον της μάσκας.