Την αντίθεση της Ελλάδας στο νομοσχέδιο που ψήφισε χθες η Αλβανική Βουλή για τις μειονότητες εκφράζει το υπουργείο Εξωτερικών.
Ο εκπρόσωπος του Ελληνικού ΥΠΕΞ Αλέξανδρος Γεννηματάς σε γραπτή δήλωσή του τονίζει ότι το ψηφισθέν νομοσχέδιο «αντί να διασφαλίζει τα δικαιώματα των μειονοτήτων στη χώρα βάσει των ευρωπαϊκών προτύπων, διαιωνίζει τις αυθαιρεσίες του καθεστώτος Χότζα» και επισημαίνει πως «είναι ένα βήμα μπροστά για υπαρκτές και ανύπαρκτες μειονότητες και ένα βήμα πίσω για την κυριότερη και υπαρκτή μειονότητα της Αλβανίας».
Ολόκληρη η δήλωση του Εκπροσώπου ΥΠΕΞ:
«Αντί να διασφαλίζει τα δικαιώματα των μειονοτήτων στη χώρα βάσει των ευρωπαϊκών προτύπων, το νομοσχέδιο που υπερψήφισε η αλβανική Βουλή για την προστασία των μειονοτήτων διαιωνίζει τις αυθαιρεσίες του καθεστώτος Χότζα. Είναι ένα βήμα μπροστά για υπαρκτές και ανύπαρκτες μειονότητες και ένα βήμα πίσω για την κυριότερη και υπαρκτή μειονότητα της Αλβανίας».
Τι προβλέπει ο νόμος
Ο νόμος αναγνωρίζει επιγραμματικά 9 εθνικές μειονότητες, από τρεις που η Αλβανία αναγνώριζε πρακτικά και παραδοσιακά στη χώρα, αλλά χωρίς κάποια νομική ρύθμιση. Πρόκειται για την εθνική ελληνική μειονότητα, τη μεγαλύτερη και περισσότερο αναγνωρισμένη, τη μειονότητα των Σκοπιανών και των Σέρβων και των Μαυροβουνίων. Ο νόμος αναγνωρίζει εθνικές μειονότητες και γλωσσικές ή πολιτιστικές μειονότητες, όπως είναι των Βλάχων, των Αιγυπτίων, των Ρομά, την εθνική μειονότητα των Βοσνίων και τελευταία τη βουλγαρική εθνική μειονότητα.
Πολλές αντιδράσεις από πολλές κατευθύνσεις.
Η οργάνωση των Ελλήνων ΟΜΟΝΟΙΑ και το ΚΕΑΔ αντέδρασαν σκληρά κατά του νόμου επισημαίνοντας ότι ο συγκεκριμένος νόμος αντί να συγκεκριμενοποιήσει, διευρύνει και κατοχυρώσει καλύτερα τα δικαιώματα των εθνικών μειονοτήτων που προβλέπονται στη Σύμβαση Πλαίσιο για την Προστασία των Μειονοτήτων του Συμβουλίου της Ευρώπης, περιορίζει αυτά. Σημειώνουν ότι ο νόμος περιορίζει την αυτενέργεια των εθνικών μειονοτήτων εφόσον όλες οι αρμοδιότητες συγκεντρώνονται στα χέρια του Πρωθυπουργού και της Κυβέρνησης. Ιδιαίτερη έμφαση δίνουν στους περιορισμούς του νόμου όσον αφορά τον σεβασμό των εκπαιδευτικών, πολιτιστικών και περιουσιακών δικαιωμάτων.