Του Δρ Χρίστου Κληρίδη*
Η αναβάθμιση του ψευδοκράτους επετεύχθη μέσω της αναβάθμισης του ψευδοπροέδρου της ούτω καλουμένης ΤΔΒΚ («Τουρκικής Δημοκρατίας της Βόρειας Κύπρου»). Όλες οι δυνάμεις μειοψηφίας του 24% του ΝΑΙ στο δημοψήφισμα του 2004 βρήκαν στο πρόσωπο του M. Ak?nc? την ελπίδα για ρεβανσιστική δικαίωση του ΝΑΙ κατά της πλειοψηφία του 76% του ΟΧΙ. Ο νυν Πρόεδρος Αναστασιάδης υπέρμαχος του ΝΑΙ στο σχέδιο Ανάν άρπαξε την ευκαιρία και ο ίδιος αναβάθμισε τον Ak?nc? με δηλώσεις του κατά καιρούς υπέρ του Ak?nc? και με τη δημιουργία ψευδαισθήσεων για πρόοδο ουσιαστικό και εφικτή λύση ακόμη και εντός του τρέχοντος έτους!
Στην πραγματικότητα ο Ak?nc? απεδείχθη υποχείριος του αδιάλλακτου Erdogan τον οποίον μέχρι προσφάτως που απέβαλε τη προβιά του αρνιού και απεκαλυφθην σαν λύκος στα Ελληνοτουρκικά και Κυπριακό επίσης οι ίδιες δυνάμεις ασπάστηκαν σαν αλλαγή στη Τουρκία και φορέα της Λύσης.
Στο Πελεράν ο κ. Αναστασιάδης συνεχίζοντας το κατήφορο των υποχωρήσεων δίδει πλέον την εικόνα διεθνώς διμερούς συνάντησης των δύο συνιστωντων πολιτειών σε διεθνή διάσκεψη όπου συνομιλούν σε διεθνές επίπεδο όχι τόσο για τη λύση του Κυπριακού προβλήματος -πρωτίστως θέματος Εισβολής κατοχής, εποικισμού, παραβίασης του διεθνούς δικαίου και των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων- αλλά για τη σύσταση εκ μέρους των συνιστωντων κρατών ενός νέου Κράτους! Ανεξαρτήτως αποτελέσματος η αναβάθμιση αυτή αποτελεί μέρος του κεκτημένου και η Ελληνική πλευρά θα τη βρει ενώπιων της όταν η Τουρκία θα προωθήσει τη διεθνή αναγνώριση της “ΤΔΒΚ”, και θα θέλει να πείσει ότι η ΕΚ πλευρά ευθύνεται για τυχόν αποτυχία, άρα επιβεβλημένη η αναγνώριση! Η de facto αναγνώριση θα τύχει de jure αναγνώρισης έστω και μερικώς από κάποιες χώρες!
Αρχικά δόθηκε η εντύπωση ότι το εδαφικό καλλίτερα μπορούσε να συζητηθεί στο εξωτερικό γιατί κατά τον κον Ak?nc? ο κος Αναστασιάδης θα μπορούσε μακριά από τα φώτα δημοσιότητας και της αντιπολίτευσης να μπορούσε να διαπραγματευθεί το εδαφικό πιο ελεύθερα. Στην πραγματικότητα οι Τούρκοι στοχεύουν στην αναβάθμιση του ψευδοκράτους υπό την αιγίδα του ΓΓ στη Διμερή διάσκεψη σε συζήτηση εφ'' όλης της ύλης σαν το πρελούδιο στη πενταμερή!! Θέματα δεν είναι το εδαφικό μόνο αλλά και το περιουσιακό η εκ περιτροπής προεδρία, το κόστος της λύσης, θέματα οικονομίας, ασφαλείας και εγγυήσεων και οτιδήποτε παραμένει σε εκκρεμότητα.
Στην πορεία ήδη ο κος Αναστασιάδης υποχώρησε στα εξής:
1. Στην υπάρξη δύο Συνιστώντων Κρατών. Η ορολογία είναι Αγγλικής προέλευσης, του Λόρδου Χάνει αρχιτέκτονα του σχεδίου Ανάν 2004.
2. Στη δυαδικότητα προέλευσης της κυριαρχίας σαν απορρέουσα από ΕΚ και ΤΚ εξίσου. Το “we the people of the United States” δηλαδή η ενιαία προέλευση της Κρατικής κυριαρχίας δεν υπάρχει.
3. Το κατάλοιπο των εξουσιών της Ομόσπονδης Κυβέρνησης θα νέμονται τα συνιστώντα Κράτη. Αυτό βέβαια ενισχύει τα δύο κράτη και όχι το Ομόσπονδο Κράτος.
4. Δέχθηκε τουλάχιστον την Κυπροποίηση 90,000 παράνομων εποίκων προϊόν διεθνούς εγκλήματος κατά της ανθρωπότητας.
5. Δέχθηκε συζήτηση της εκ περιτροπής Προεδρίας.
6. Δέχθηκε ότι παράνομη χρήστες ΕΚ περιουσιών στα κατεχόμενα έχουν δικαίωμα απόκτησης τίτλου έναντι αποζημίωσης ιδιοκτήτη, η ανταλλαγής περιουσιών με ΤΚ περιουσία στις ελεύθερες περιοχές.
7. Δέχθηκε ότι αποφάσεις σε Ομοσπονδιακό επίπεδο προϋποθέτουν την θετική έγκριση ΤΚ και για επίλυση αδιεξόδων το θέμα θα επιλύεται με κλήρο.
8. Απεδέχθει εσωτερικές ιθαγένειας των δύο Κρατών.
9. Απεδέχθει το δικαίωμα των δύο Κρατών να υπογραφούν κάποιες διεθνείς συμβάσεις.
10. Πρότεινε την παραμονή Τουρκικών στρατευμάτων σε μεταβατικό στάδιο και την ύπαρξη συστήματος εγγυήσεων.
11. Δέχθηκε περιορισμούς στο δικαίωμα επιστροφής και αποκατάσταση περιουσίας.
Προφανώς υπάρχουν και άλλες παραχωρήσεις κάποιες αποδεχτές και κάποιες όχι από την Τουρκική πλευρά.
Παρ'' όλες τις άνευ ανταλλαγμάτων υποχωρήσεις η Τουρκική πλευρά διαμηνύει ότι στο Πελεράν:
1. Δεν δέχεται και δεν συζητά απόσυρση όλων των Τουρκικών στρατευμάτων η λύση χωρίς εγγυήσεις της Τουρκίας.
2. Η Μόρφου δεν μπορεί να επιστραφεί στους ΕΚ.
3. Η εκ Περιτροπής Προεδρία είναι εκ των ων ουκ άνευ.
4. Οριακές συνοριακές αναπροσαρμογές και μόνο είναι διαπραγματεύσιμες.
5. Περιορισμό στο δικαίωμα επιστροφής όλων των προσφύγων. Είναι παράλογο λέει τα παιδιά και εγγόνια ΕΚ από τη Βόρεια Κύπρο να θεωρούνται πρόσφυγες.
6. Περιορισμό στο δικαίωμα επιστροφής περιουσιών! Σε αυτό το θέμα προχωρεί σταθερά με περιουσιακό και εθνικό ξεκαθάρισμα: “Ethnic and property cleansing”. Αποζημιώσεις και ανταλλαγές περιουσιών σε βάθος χρόνου είναι η εμμονή της.
7. Εμμένει στην κατοχύρωση των εκπτώσεων από το Ευρωπαϊκό Δίκαιο μέσω της συμπερίληψη των στις Συνθήκες προσχώρησης της ΕΕ.
8. Στο κεφάλαιο της Πολιτικής ισότητας εμμένει σε αριθμητική ισότητα σε όλες τις αποφάσεις αλλά και σημαντικές θέσεις στη διακυβέρνηση και διοίκηση.
9. Ανάληψη του κόστους της λύσης και χρεών του ψευδοκράτους προς στη Τουρκία από την Ομόσπονδη Κυβέρνηση ή το ΕΚ συνιστούν Κράτος.
10. Περιορισμό των Ατομικών Δικαιωμάτων όσων επιστρέψουν στις εστίες και περιουσίες τους.
11. Αναγνώριση των Συνθηκών του ψευδοκράτους με την Τουρκία.
12. Κλείσιμο του θέματος των αγνοουμένων στη βάση του όλοι είναι νεκροί.
Είναι προφανές ότι παρ'' όλες τις διαχρονικές υποχωρήσεις τις δικής μας πλευράς, η Τουρκία εμμένει σε καθεστώς ελέγχου όλης της Κύπρου μέσα από τη ΔΔΟ όπως την θέλει.
Ο Διεθνής παράγοντας θεωρεί ότι ο κ. Αναστασιάδης του ΝΑΙ είναι ο πλέον κατάλληλος να λύση το Κυπριακό και αναμένει και θα πιέσει και για περαιτέρω υποχωρήσεις για κλείσιμο του Κυπριακού. Η Ελληνική πλευρά, δίδοντας όλο και περισσότερα, παρουσιάστηκε ο αδύνατος κρίκος. Θα είναι πολύ δύσκολο πλέον μετά τα πιο πάνω να πείσει ότι τυχόν ναυάγιο οφείλεται στον Ak?nc?! Θα είναι πολύ δύσκολο να αντιμετωπίσει πλέον έστω τη μερική αναγνώριση του ψευδοκράτους. Έχει αυτοεγκλωβιστει σε κατηφόρα υποχωρήσεων που είναι αδύνατο να γίνουν δεχτές από τη δική μας πλευρά σε δημοψήφισμα. Το Μοντ Πελεραν δεν είναι ούτε η αρχή ούτε το τέλος. Είναι σταθμός αναβάθμισης του Ak?nc? και του ψευδοκράτους. Μόνη μας ελπίς είναι η δική μας πλευρά να ζητήσει και όχι να δώσει επιτέλους στο Μοντ Πελεράν.
Λευκωσία 7.11.2016
*Ο Δρ. Χρίστος Κληρίδης είναι Πρώην Βουλευτής, Πρώην Μέλος του Εθνικού Συμβουλίου και πρώην Μέλος της Διαπραγματευτικής Ομάδας