Photo by thebluediamondgallery.com, CC BY-SA 3.0.
Της Ευαγγελίας Κοζυράκη*
Μετά την «πανηγυρική» κήρυξη ως αντισυνταγματικού του «νόμου Παππά» (πανηγυρική, διότι οι Ανώτατοι Δικαστές επικεντρώθηκαν στο μείζον θέμα της αντισυνταγματικότητας, θεωρώντας προφανώς ότι παρέλκει το θέμα του κλειστού αριθμού των τηλεοπτικών αδειών), βαίνουν προς δικαστικό ακυρωτικό έλεγχο ο «αντι-ασφαλιστικός» νόμος Κατρούγκαλου (ν. 4387/11-5-2016 - ΦΕΚ 85Α'') και «ο υφ-αρπακτικός» νόμος Καμμένου (ν. 4407/27-7-2016 – ΦΕΚ 134Α'').
Όσον αφορά τον πρώτο, ήδη έχει κατατεθεί, από ομάδα δικηγόρων υπό την επίβλεψη του Καθηγητή Ξεν. Κοντιάδη για λογαριασμό της ΟΤΟΕ, αίτηση ακυρώσεως στο Συμβούλιο της Επικρατείας, σύμφωνα με πρόσφατα δημοσιεύματα του ηλεκτρονικού Τύπου.
Ως προς τον δεύτερο, «υφ-αρπακτικό» νόμο Καμμένου (ν. 4407/2016 «περί Ρυθμίσεως θεμάτων αρμοδιότητας ΥΠΕΘΑ»), μεταξύ άλλων διατάξεων, το Κεφάλαιο Γ'' αναφέρεται στη σύσταση της ΥΠ.Α.Α.Π.ΕΔ, ως διεύθυνσης απευθείας υπαγόμενης στον ΥΕΘΑ, με αντικείμενο την αξιοποίηση των «μη επιχειρησιακών» ακινήτων των Ενόπλων Δυνάμεων. Καταρχήν, το πνεύμα των συντακτών του νόμου αυτού, εκκινεί από την υπερδεκαετή ανάγκη αξιοποίησης της ανυπολόγιστης αξίας ακίνητης περιουσίας των Ενόπλων Δυνάμεων. Μέχρις εδώ όλα καλά, αφού κάθε νομοθετική πρωτοβουλία που κινείται στο πλαίσιο αυτό είναι ευπρόσδεκτη από τις ηγεσίες των Ε.Δ. Ιδίως, μάλιστα, που παρελθούσας άπρακτης της ενιαύσιας προθεσμίας για έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος με το οποίο θα ολοκληρωνόταν η σύσταση του προβλεφθέντος στον ν. 4256/2014 (ΦΕΚ 74Α'') «Ταμείου Ιδιωτικοποίησης Ακινήτων των Ενόπλων Δυνάμεων», η κατάσταση της μη αξιοποίησης των ακινήτων διαιωνιζόταν.
Πλην όμως, στο σκεπτικό των ιθυνόντων νόων (ή και του ΥΕΘΑ) φαίνεται να επικράτησε η λογική του «ό,τι δεν λύνεται, κόβεται», καθώς ο επίμαχος νόμος διατηρεί μεν σε λειτουργία τα τρία Ταμεία των Ε.Δ. (ΤΕΘΑ, ΤΕΣ & ΤΑΑ), που θα καταργούνταν με το προηγούμενο νομικό καθεστώς και θα συγχωνεύονταν σε ένα Ενιαίο Ταμείο, καταργεί δε την Αυτοτέλεια της λειτουργίας τους, αφού, από την έναρξη ισχύος του στις 27/07/2016, αφαιρέθηκε η αποφασιστική αρμοδιότητα των νομίμων διοικήσεων των τριών Ταμείων επί των θεμάτων διαχείρισης και αξιοποίησης των «μη επιχειρησιακών» ακινήτων των Ε.Δ., που τους ανήκουν κατά κυριότητα.
Συγκεκριμένα, στις διατάξεις των άρθρων 9-16 του επίμαχου νόμου, προβλέπεται ρητή υποχρέωση των ΤΕΘΑ, ΤΕΣ & ΤΑΑ, εντός αποκλειστικής 30νθήμερης προθεσμίας (λήξασας από τις 27/08/2016) για αποστολή έντυπων και ηλεκτρονικών καταστάσεων με τα πλήρη στοιχεία των ακινήτων ιδιοκτησίας τους, προς αξιοποίηση από τη νεοσύστατη ΥΠΑΑΠΕΔ, η οποία εν προκειμένω θα ενεργεί ως Μεσίτης προς ανεύρεση ενδιαφερόμενων «αιωνόβιων μισθωτών». Η τελική απόφαση για την 99ετή παραχώρηση του προς αξιοποίηση ακινήτου θα λαμβάνεται από το Σ.Α.Μ, δηλαδή από τον ΥΕΘΑ, κατόπιν αιτιολογημένης εισηγήσεως του διορισμένου από τον ΥΕΘΑ, Διευθυντή της ΥΠΑΑΠΕΔ. Οι δε νόμιμες διοικήσεις των Ταμείων παρακάπτονται σκανδαλωδώς, αφού ουδεμία αποφασιστική αρμοδιότητα έχουν στην όλη διαδικασία αξιοποίησης, παρά μόνο περιορίζονται στη διατύπωση, εντός 20ημέρου, «απλής γνώμης προς το ΣΑΜ».
Με απλά λόγια, η διαδικασία «αξιοποίησης» που θεσμοθετήθηκε με τον ν. 4407/2016 δεν συνιστά παρά υφαρπαγή της ακίνητης περιουσίας των Ε.Δ. από τους νόμιμους ιδιοκτήτες της!
Αντί Επιλόγου
Οι παραπάνω επισημάνσεις θα πρέπει να αποτελέσουν έναυσμα για τα αρμόδια Όργανα των εν ενεργεία και αποστρατεία στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων, για να προσεγγίσουν με προσοχή το θέμα της δρομολογούμενης δια του άνω νόμου, «αξιοποίησης» της ακίνητης περιουσίας τους προκειμένου να αποφευχθεί εγκαίρως ο σοβαρός κίνδυνος οριστικής απώλειάς της έναντι αμφίβολων οικονομικών ανταλλαγμάτων. Σε μια τέτοια περίπτωση, που όλοι απευχόμαστε, οι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις θα αναφωνήσουν πως από ''κει που τους χρωστούσαν τους πετσοκομμένους μισθούς και συντάξεις, τους πήραν και τον γάιδαρο!
* Η κ. Ευαγγελία Κοζυράκη είναι Δικηγόρος Αθηνών, Ειδική Επιστήμονας ΣτΚ, τέως Νομική Σύμβουλος ΥΕΘΑ.