Επιτέλους έφτασε η ώρα. Την 21η Δεκεμβρίου οι μετοχές της Tesla (TSLA NASDAQ) θα εισαχθούν στον δείκτη S&P 500, τον σημαντικότερο χρηματιστηριακό δείκτη ανά την υφήλιο. Ύστερα από αναμονή πολλών μηνών, η αρμόδια επιτροπή της εταιρείας, που διαχειρίζεται τον δείκτη, αποφάσισε πως η Tesla πληροί πλέον τα κριτήρια εισαγωγής της στον δείκτη. Βέβαια, τα κριτήρια δεν είναι και τόσο σαφή, όπως φάνηκε πριν σχεδόν τρεις μήνες, όταν η ίδια επιτροπή άφησε την πρωτοπόρα εταιρεία κατασκευής ηλεκτρικών αυτοκινήτων έξω από τον δείκτη, χωρίς κανείς να καταλάβει ακριβώς τον λόγο. Το πιθανότερο είναι πως αυτό έγινε λόγω του ότι η κερδοφορία της εταιρείας βασίζονταν σε μεγάλο βαθμό στην πώληση δικαιωμάτων «καθαρής ενέργειας» σε άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες, που παράγουν αυτοκίνητα με ρυπογόνους κινητήρες με καύσιμο βενζίνη και ντίζελ. Ανεξάρτητα από το ποιοι ήταν οι λόγοι για την καθυστέρηση, ο κύβος έχει ήδη ριφθεί και όλοι οι διαχειριστές αμοιβαίων κεφαλαίων στον κόσμο αναρωτιούνται πώς θα πρέπει να διαχειριστούν το γεγονός.
Τι εννοούμε; Η ποσότητα μετοχών που θα πρέπει να αγοράσουν τα αμοιβαία κεφάλαια και οι ανεξάρτητοι διαχειριστές που επενδύουν με βάση τη συμμετοχή κάποιας εταιρείας στον S&P 500, είναι πραγματικά τεράστια και εντελώς πρωτόγνωρη. Με βάση τα ρεπορτάζ του Bloomberg και του Barron’s, αν η τιμή της μετοχής δεν αλλάξει σημαντικά μέχρι την 21η Δεκεμβρίου, η αξία των μετοχών της Tesla που θα πρέπει να αγοράσουν οι διαχειριστές θα πλησιάζει τα 100 δισεκατομμύρια δολάρια. Αυτό το συμπέρασμα προκύπτει από την εκτίμηση πως θα συμμετέχει στον δείκτη με ποσοστό περίπου 1% και το γεγονός ότι το συνολικό ύψος των κεφαλαίων που επενδύονται στον συγκεκριμένο δείκτη είναι κοντά στα 12 τρισεκατομμύρια δολάρια.
Το πρόβλημα των διαχειριστών αλλά και της αγοράς είναι διπλό: αφενός πώς αγοράζονται 100 δις δολάρια σε μετοχές Tesla μέσα σε μία μέρα και αφετέρου πώς πωλούνται αντίστοιχες ποσότητες από μετοχές άλλων εταιρειών, το ειδικό βάρος των οποίων θα μειωθεί λόγω της εισαγωγής της Tesla, και αυτές την ίδια μέρα. Είναι σχεδόν βέβαιο ότι την μέρα εκείνη θα επικρατήσει χάος στην Wall Street και σε όλες τις παγκόσμιες αγορές. Αυτό βεβαίως το ξέρουν οι αρμόδιοι του δείκτη και προσπαθούν να βρουν λύση στο πρόβλημα. Η πιθανότερη λύση είναι αυτή της σταδιακής εισαγωγής της Tesla στον δείκτη, όχι σε μία, αλλά σε πολλές χρηματιστηριακές συνεδριάσεις που θα απέχουν μερικές μέρες η μία από την άλλη. Έτσι η Tesla θα πάει για δύο πρωτιές: Θα είναι η μεγαλύτερη νεοεισαγόμενη εταιρεία στην ιστορία του δείκτη και η πρώτη που θα εισαχθεί σταδιακά και όχι με την μία.
Αν η Tesla έμπαινε σήμερα στον δείκτη, θα ήταν μάλλον στην δέκατη θέση με βάση την χρηματιστηριακή της αξία των 417 δισ. δολαρίων. Θα καταφέρει άραγε να ανέβει ακόμα περισσότερο μετά την είσοδό της, ή ένα σημαντικό μέρος της μεγάλης φετινής ανόδου της οφείλεται και στην προεξόφληση του γεγονότος, όπως υποστηρίζουν αρκετοί από τους «δύσπιστους» της αγοράς, οπότε οι αγορές των διαχειριστών θα συναντήσουν τις πωλήσεις των υφιστάμενων μετόχων; Δύσκολη η απάντηση στο ερώτημα, και σε καμία περίπτωση δεν θα την μάθουμε πριν περάσουν αρκετές εβδομάδες από την ολοκλήρωση της εισαγωγής της.
Κατά την άποψή μας, η συνέχιση της καλής πορείας της μετοχής έχει να κάνει κυρίως με το αν η εταιρεία θα καταφέρει να μείνει στην τεχνολογική πρωτοπορία. Αυτή την στιγμή οι επενδυτές εκτιμούν πως η τεχνολογία της στην κατασκευή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, οι επιδόσεις των μπαταριών της και η πρόοδός της στον τομέα της αυτόνομης κίνησης οχημάτων είναι αρκετά χρόνια μπροστά από των ανταγωνιστών της. Με βάση αυτή την πεποίθηση αγοράζουν και διακρατούν τις μετοχές της, χωρίς να τους απασχολεί πολύ το αν είναι ακριβές με βάση τις «παραδοσιακές» μεθόδους αποτίμησης, που δίνουν μεγάλο βάρος στην κερδοφορία, την μερισματική απόδοση και τους ισχυρούς ισολογισμούς.
Πιστεύουν πως θα συνεχίσει για πολλά χρόνια να κυριαρχεί πλήρως στην συνεχώς μεγεθυνόμενη αγορά των ηλεκτροκινούμενων οχημάτων, την οποία άλλωστε η ίδια η Tesla δημιούργησε. Όσο λοιπόν δεν αμφισβητείται η τεχνολογική υπεροχή της, από τις παραδοσιακές δυνάμεις σαν την General Motors, την Volkswagen, την Toyota, από τους κινέζικους νεοσσούς όπως π.χ. η Nio και η BYD, ή από κάποιον τεχνολογικό κολοσσό τύπου Amazon, Google ή Apple, η μετοχή της θα κινδυνεύει περισσότερο από τα πιθανά προβλήματα των αγορών παρά από οτιδήποτε άλλο.
Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, καμία διασφάλιση δε δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.