Χθες ήταν η General Motors που ενθουσίασε τις αγορές με την ανακοίνωση της συνεργασίας της με την Microsoft στον τομέα της – μελλοντικής – παραγωγής αυτόνομα οδηγούμενων οχημάτων. Χθες και προχθές ήταν η Stellantis που προέκυψε μετά την ολοκλήρωση της συγχώνευσης της FiatChrysler με την Peugeot.
Μέρα παρά μέρα έχουμε και μία από τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες που εντυπωσιάζει με τις χρηματιστηριακές της επιδόσεις. Στο δεύτερο μισό της προηγούμενης χρονιάς το ενδιαφέρον μονοπώλησε η Tesla με την αδιάκοπη άνοδό της. Και βέβαια, πολλές φορές τους τελευταίους μήνες, εταιρείες που έχουν σχέση με παραγωγή μπαταριών για αυτοκίνητα, ή την τεχνολογία της αυτόνομης οδήγησης ή την υδρογονοκίνηση έχουν σημειώσει σημαντική άνοδο.
Ο ενθουσιασμός των επενδυτών, οι οποίοι βλέπουν μπροστά λαμπρό το μέλλον των ηλεκτροκινούμενων, πλήρως διασυνδεδεμένων με το διαδίκτυο οχημάτων, τα οποία ίσως να μην έχουν ανάγκη από οδηγό, είναι αυτό που οδηγεί την, σχεδόν ξέφρενη πλέον, κούρσα.
Τα πράγματα δεν ήταν ακριβώς έτσι πριν από έναν χρόνο. Η μοναδική εταιρεία που είχε προσελκύσει πραγματικό επενδυτικό ενδιαφέρον ήταν η Tesla που θεωρείτο από πολλούς ακριβή σε τιμή 80% χαμηλότερη από την τωρινή. Η κατάσταση άλλαξε μετά την κρίση που προκάλεσε η πανδημία.
Η στροφή προς τις φιλικές προς το περιβάλλον τεχνολογίες, σε συνδυασμό με τον πακτωλό χρημάτων που κατευθύνθηκε προς τα χρηματιστήρια, ευνόησε πάρα πολύ οποιαδήποτε επένδυση είχε σχέση με την ηλεκτροκίνηση (ή και υγραεριοκίνηση) και την αυτοματοποίηση των μεταφορικών μέσων. Η πρώτη μεγάλη ευνοημένη ήταν η μετοχή της Tesla και προς το τέλος του χρόνου ακολούθησαν πολλές κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες που αναπτύσσονται δυναμικά και παρουσιάζουν συνέχεια νέα εντυπωσιακά μοντέλα. Αυτό έδειχνε πως οι πιο πολλοί επενδυτές θεωρούσαν πως οι παλιές παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες είχαν χάσει την πρωτοβουλία των κινήσεων και όδευαν προς το επιχειρηματικό περιθώριο.
Εδώ και λίγες εβδομάδες όμως, κάτι φαίνεται να αλλάζει, καθώς βλέπουμε τις μετοχές κάποιων από τις παλαιότερες αυτοκινητοβιομηχανίες να ανεβαίνουν και αυτές σημαντικά, χωρίς την ίδια στιγμή να υποχωρούν οι μετοχές των νεότερων, είτε της Tesla είτε των κινεζικών. Η άνοδος κάποιων από αυτές μπορεί να εξηγηθεί εύκολα, όπως ας πούμε της General Motors της οποίας οι πιο πρόσφατες ανακοινώσεις υπενθύμισαν στην αγορά την πρόοδο που έχει κάνει τα τελευταία χρόνια, ή της Hyundai που ίσως συνεργαστεί στο μέλλον με την Apple για την παραγωγή αυτοκινήτων.
Αυτό που δεν μπορεί όμως να εξηγηθεί, ή μάλλον δεν είναι πολύ λογικό, είναι το γεγονός ότι οι μετοχές των περισσότερων αυτοκινητοβιομηχανιών ανεβαίνουν πλέον σχεδόν ταυτόχρονα, σαν να προεξοφλείται με κάποιο τρόπο η μελλοντική επιτυχία όλων. Προφανώς οι πιθανότητες να συμβεί κάτι τέτοιο είναι πολύ μικρές. Δεν πρέπει να περιμένουμε να τα καταφέρουν καλά όλες οι βιομηχανίες αυτοκινήτων, παλαιές και νέες.
Το μέλλον
Τι πρέπει άραγε να περιμένουμε; Πώς μπορεί να διαμορφωθεί σε μερικά χρόνια από τώρα η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία; Πρώτα απ’ όλα, δεν θα είναι πιά μία απλή βιομηχανία οχημάτων, αλλά ένας κλάδος της τεχνολογίας που θα ειδικεύεται στον σχεδιασμό και κατασκευή οχημάτων, στα οποία μεγαλύτερο ρόλο θα παίζει το λογισμικό που θα χρησιμοποιούν για την λειτουργία τους απ’ ότι τα μηχανικά μέρη.
Θα κινούνται με ηλεκτρική ενέργεια που θα παράγεται από μπαταρίες ή κυψέλες υδρογόνου και θα είναι γεμάτα μικροεπεξεργαστές. Μάλλον θα μοιάζουν με κινούμενους υπολογιστές, συνεχώς συνδεδεμένους με το διαδίκτυο, ικανούς να κινηθούν μόνοι τους χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση.
Αν έχουμε δίκιο, η επιχείρηση που θα τα καταφέρει θα πρέπει να μπορεί να παράγει λογισμικό για την λειτουργία και την κίνηση (με οδηγό ή χωρίς) του οχήματος, να έχει δικές της μπαταρίες και να έχει καλά οργανωμένες μονάδες παραγωγής.
Αυτή την στιγμή, η μόνη εταιρεία που πληροί αυτές τις προϋποθέσεις είναι η Tesla και αυτό ίσως εξηγεί το γεγονός πως η χρηματιστηριακή της αξία είναι σχεδόν ίση με το άθροισμα όλων των υπολοίπων αυτοκινητοβιομηχανιών μαζί.
Για να μπορέσει κάποια άλλη να την «πλησιάσει» στα μάτια των επενδυτών, θα πρέπει να πείσει πως πλησιάζει στο να καταφέρει κάτι παρόμοιο. Αυτό φαίνεται να έχει καταλάβει η General Motors που με τις τελευταίες ανακοινώσεις της δίνει την εικόνα της εταιρείας που το μόνο που της λείπει από τα παραπάνω είναι η ειδίκευση στο λογισμικό, που ίσως της προσφέρει η συνεργασία με την Microsoft που ανακοινώθηκε σήμερα.
Από τις άλλες μεγάλες εταιρείες του χώρου, η Toyota και η Volkswagen συγκεντρώνουν πολλές πιθανότητες να πετύχουν κάτι παρόμοιο, αλλά προς το παρόν προτιμούν να κρατούν τα μυστικά τους και να μην ανοίγουν αρκετά τα χαρτιά τους.
Η χθεσινή δυναμική εμφάνιση της Microsoft μας δείχνει κατά πάσα πιθανότητα και τον δρόμο που θα ακολουθήσει η αυτοκινητοβιομηχανία στο μέλλον. Οι εταιρείες που δεν έχουν την δυνατότητα παραγωγής λογισμικού και γενικά δεν έχουν πρόσβαση ή εξειδίκευση στην υψηλή τεχνολογία θα πρέπει να αναζητήσουν συμμάχους ανάμεσα στους τεχνολογικούς γίγαντες, οι οποίοι με την σειρά τους θα ψάξουν για συμμάχους και συνεργάτες ανάμεσα στις αυτοκινητοβιομηχανίες.
Επειδή οι τεχνολογικοί γίγαντες δεν είναι και πάρα πολλοί, λιγότεροι από 10 συμπεριλαμβανομένων και των κινεζικών, είναι ίσως λογικό να περιμένουμε να μειωθεί και ο αριθμός των αυτοκινητοβιομηχανιών, μέσω εξαγορών και συγχωνεύσεων, όπως έγινε στην περίπτωση της Peugeot με την FiatChrysler.
Δεν είναι εύκολο να πούμε πόσο γρήγορα θα εξελιχθούν τα πράγματα, θα διακινδυνεύσουμε όμως την εξής πρόβλεψη: μέσα στην επόμενη διετία θα δούμε και άλλες ενώσεις μεταξύ των αυτοκινητοβιομηχανιών και περισσότερες συμμαχίες με τεχνολογικές επιχειρήσεις. Αυτοί που θα καθυστερήσουν θα κινδυνέψουν, στην καλύτερη των περιπτώσεων, να γίνουν «φασονατζήδες» για κάποια τεχνολογική εταιρεία ή για μία από τις ισχυρότερες αυτοκινητοβιομηχανίες.
Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.