Όσο αληθινός είναι ο κίνδυνος να εξελιχθεί σε πανδημία ο κορονοϊός -για κάποιους είναι αναπόφευκτο να συμβεί- άλλο τόσο πιθανός είναι ο κίνδυνος παγκόσμιας ύφεσης, έστω μικρής διάρκειας, που θα καθηλώσει οικονομίες, όπως η γερμανική και η ιταλική, θα επιβραδύνει σημαντικά την Κίνα και τις ΗΠΑ, θα φέρει στα όριά τους οικονομίες που αντιμετωπίζουν προβλήματα και θα βάλει σοβαρά εμπόδια σε χώρες που ανακάμπτουν όπως η Ελλάδα.
Με βάση τις πρώτες εκτιμήσεις για τον αντίκτυπο της εξάπλωσης του κορονοϊού στην οικονομική δραστηριότητα η παγκόσμια οικονομία πρέπει να «χάσει» περί τα 350 δισ. δολάρια για να θεωρηθεί ότι βρίσκεται σε ύφεση. Και αυτό γιατί αν ο ρυθμός μεγέθυνσης του παγκόσμιου ΑΕΠ υποχωρήσει κάτω από το 2,5% αρχίζουν και χτυπάνε τα «καμπανάκια» της ύφεσης. Μπορεί το νούμερο να μοιάζει τεράστιο όμως η ταχύτητα μετάδοσης των επιπτώσεων είναι αντίστοιχη της ταχύτητας εξάπλωσης του ιού και τίποτα δεν θα πρέπει σήμερα να θεωρείται δεδομένο.
Ήδη το μεγαλύτερο χρηματιστήριο στον κόσμο έχει καταγράψει απώλειες της τάξης του 8% από τα ιστορικά του υψηλά της περασμένης εβδομάδας. Είναι μία πτώση που θεωρείται εύλογη για μία αγορά που κατακτά αλλεπάλληλες κορυφές όμως το ζήτημα είναι ότι καμία πρόβλεψη, κανένα μοντέλο δεν μπορεί να προσομοιάσει τις εξελίξεις στην περίπτωση πανδημίας και παγκόσμιας ύφεσης.
Το καλό είναι ότι η επιστήμη έχει σημειώσει απίστευτη πρόοδο και η εύρεση θεραπείας θεωρείται θέμα χρόνου. Το κακό είναι ότι το κλίμα στην παγκόσμια οικονομία έχει ήδη χαλάσει και οι μεγαλύτερες οικονομίες προετοιμάζονται για την επόμενη φάση της παγκοσμιοποίησης ή ακόμη και το τέλος της, τουλάχιστον με τη μορφή που την ξέρουμε. Οι αρχικές εκτιμήσεις για τον αντίκτυπο του κορονοϊού δεν προκαλούσαν πανικό. Όλα άλλαξαν τη Δευτέρα το πρωί, όταν ο πλανήτης είδε τη σκληρή πραγματικότητα με τα κρούσματα να πολλαπλασιάζονται εκτός Κίνας και να φτάνουν μέχρι την Ευρώπη. Όλοι σήμερα συμφωνούν ότι πολύ απλά ο αντίκτυπος είναι απρόβλεπτος.
Ο διάσημος οικονομολόγος και άλλοτε μεγαλύτερος διαχειριστής κεφαλαίων στον κόσμο, Μοχάμεντ Ελ Εριάν, επανέλαβε χθες την προειδοποίησή του προς τους επενδυτές, καλώντας τους να μην αγοράζουν στην πρώτη μεγάλη «βουτιά», υποστηρίζοντας ότι η πτώση θα έχει συνέχεια εξαιτίας του κορονοϊού. Στις αρχές Φεβρουαρίου, ο ίδιος είχε δηλώσει ότι η εξάπλωση του κορονοϊού θα αποτελέσει σημαντική απειλή για την παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη.
Τα σημάδια είναι κάτι παραπάνω από ορατά. Την περασμένη Παρασκευή έγινε γνωστό ότι οι πωλήσεις αυτοκινήτων στην Κίνα μειώθηκαν κατά 92% στο πρώτο δεκαπενθήμερο του Φεβρουαρίου. Λίγες ημέρες πριν η Jaguar Land Rover είχε ανακοινώσει ότι δεν έχει πουλήσει κανένα αυτοκίνητο. Συνολικά, πουλήθηκαν μόλις 4.909 αυτοκίνητα τις 16 πρώτες ημέρες του Φεβρουαρίου, έναντι 59.930 αυτοκινήτων στην αντίστοιχη περσινή περίοδο, σε μία αγορά που εμφανίζει πωλήσεις άνω των 25.000.000 οχημάτων.
Την ίδια ώρα, στοιχεία δείχνουν ότι η Κίνα καταναλώνει περίπου τη μισή ποσότητα άνθρακα σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια για την παραγωγή ενέργειας, ενώ και η ζήτηση για χάλυβα παραμένει κάτω από το 50% των φυσιολογικών επιπέδων.
Όλα αυτά οδηγούν στο συμπέρασμα ότι η ατμομηχανή της παγκόσμιας οικονομίας έχει ρίξει ταχύτητα και είναι πολύ λογικό σε μία χώρα με πάνω από 2.600 θανάτους και πολλές πόλεις σε καραντίνα, οι επιχειρήσεις να βλέπουν το ποτήρι όχι μισοάδειο αλλά εντελώς άδειο. Σύμφωνα με τα στοιχεία για το επιχειρηματικό κλίμα, ο σχετικός δείκτης υποχώρησε τον τελευταίο μήνα κατά 18 μονάδες σημειώνοντας τη μεγαλύτερη πτώση που έχει καταγραφεί.
Σαν να μην έφταναν αυτά, αναλυτές της Nomura εκτιμούν ότι ο δείκτης τιμών παραγωγού emerging industries PMI, ο οποίος καταγράφει το momentum των κλάδων υψηλής τεχνολογίας της Κίνας και αποτελεί «καθρέφτη» του πως λειτουργεί η οικονομική μηχανή του ασιατικού γίγαντα, κατέρρευσε τον Φεβρουάριο στις 29,9 μονάδες από 50,1 μονάδες τον Ιανουάριο.