Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία πως αυτή τη στιγμή η καρδιά της παγκόσμιας βιομηχανίας μπαταριών για ηλεκτρικά αυτοκίνητα χτυπά στην Ασία. Πάνω από 50% της παγκόσμιας παραγωγής προέρχεται από εργοστάσια κινεζικής ιδιοκτησίας, ενώ οι βιομηχανίες της Νότιας Κορέας και της Ιαπωνίας συμπληρώνουν την υπόλοιπη παγκόσμια παραγωγή.
Η κυριαρχία αυτή αναμένεται λίγο πολύ να συνεχιστεί αφού τα περισσότερα εργοστάσια κατασκευής μπαταριών που ήδη λειτουργούν ή αναμένεται να λειτουργήσουν σε δυτικές χώρες χρησιμοποιούν τεχνολογία από τις κινεζικές, νοτιοκορεατικές και ιαπωνικές εταιρείες.
Την συνέχιση της ασιατικής κυριαρχίας εγγυάται μέχρις ενός σημείου και η αδιάκοπη προσπάθεια αυτών των επιχειρήσεων να προχωρήσουν τεχνολογικά και να κάνουν τις μπαταρίες πιο αποδοτικές και πιο φθηνές. Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός πως οι κινεζικές επιχειρήσεις βρίσκονται στην πρωτοπορία. Είναι γνωστή η δεσπόζουσα θέση της Contemporary Amperex Technology Company ή αλλιώς CATL (300750 SHENZHEN) και της Build your Dreams ή αλλιώς BYD (1211 HONG KONG).
Η πρώτη κατέχει περίπου το 39% της παγκόσμιας αγοράς και η δεύτερη το 12,2%. Υπάρχουν όμως και άλλες σημαντικές τέτοιες επιχειρήσεις στην Κίνα, επιχειρήσεις οι οποίες είναι πολύ δραστήριες στον τομέα της τεχνολογικής έρευνας για την εξέλιξη και ανάπτυξη των μπαταριών.
Η Gotion High – Tech company (002074 SHENZHEN) είναι η όγδοη μεγαλύτερη εταιρεία κατασκευής μπαταριών στον κόσμο και κατέχει μερίδιο αγοράς κοντά στο 2,5%. Οι μετοχές της διαπραγματεύονται στο χρηματιστήριο του Shenzhen της Κίνας και ο μεγαλύτερος μέτοχός της είναι η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία Volkswagen (VOW3 XETRA) με ποσοστό της τάξης του 26%.
Την 19 Μαΐου συγκέντρωσε το ενδιαφέρον της παγκόσμιας βιομηχανίας μπαταριών ανακοινώνοντας πως κατάφερε για πρώτη φορά να κατασκευάσει μπαταρία της τεχνολογίας LMFP (λιθίου, μαγγανίου, σιδήρου και φωσφόρου) η οποία μπορεί να ανταγωνιστεί σε επιδόσεις την κλασική τεχνολογία NCM (λιθίου, νικελίου, κοβαλτίου και μαγγανίου). Η χημική σύνθεση της μπαταρίας που η Gotion ονομάζει Astroinno αποτελεί παραλλαγή της τεχνολογίας LFP (λίθιο, σίδηρος, φωσφόρος), καθώς οι ερευνητές της επιχείρησης έχουν προσθέσει το μαγγάνιο.
Σύμφωνα με την Gotion, η Astroinno έχει λύσει το πρόβλημα των μπαταριών LFP, οι οποίες έχουν χαμηλότερη ενεργειακή πυκνότητα από τις NCM, πράγμα που σημαίνει πως έχουν χαμηλότερες επιδόσεις. Κατά την Gotion, η Astroinno θα μπορεί να κινεί ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο για περίπου 1.000 χιλιόμετρα, (621 μίλια) με μόνο μία φόρτιση, πράγμα που μέχρι τώρα μπορούσαν να προσφέρουν μόνο οι μπαταρίες με νικέλιο και κοβάλτιο.
Αυτό δίνει, τουλάχιστον θεωρητικά, σημαντικό πλεονέκτημα στην Astroinno, η οποία θα είναι περίπου 20% με 25% πιο φθηνή από τις μπαταρίες NCM και θα έχει περίπου την ίδια αντοχή και απόδοση. Ο Cheng Qian,διευθύνων σύμβουλος της Gotion, σε συνέντευξή του στο Bloomberg υποστήριξε πως οι νέες μπαταρίες της εταιρείας του θα ανταγωνίζονται στα ίσια αυτές της τεχνολογίας NCM, οι οποίες μέχρι τώρα κυριαρχούν παγκοσμίως λόγων των καλύτερων επιδόσεών τους.
Ο Cheng πιστεύει πως αρκετές αυτοκινητοβιομηχανίες θα προτιμήσουν την Astroinno, καθώς πέρα από την χαμηλή τιμή και τις καλές επιδόσεις είναι και πιο ασφαλής από τις NCM αλλά και μικρότερη σε μέγεθος. Επίσης, σύμφωνα τουλάχιστον με τον Cheng , ένα άλλο σημαντικό πλεονέκτημα της Astroinno θα είναι η μεγάλη ταχύτητα φόρτισης, καθώς θα μπορεί να φορτίζεται κατά 80% σε περίπου 18 λεπτά. Είναι προφανώς πρόωρο να πούμε αν η νέα μπαταρία της Gotion θα έχει την επιτυχία που περιμένει ο Cheng, σίγουρα όμως οι ανακοινώσεις της ταράζουν τα νερά και θα κάνουν όλους τους ανταγωνιστές να εντείνουν τις αντίστοιχες δικές τους προσπάθειες.
Τη στιγμή που η καταξιωμένη Gotion προσπαθεί να ταράξει τα νερά στη βιομηχανία μπαταριών, μία νέα κινεζική εταιρεία υποστηρίζει πως έλυσε ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα των ιδιοκτητών ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Την απώλεια ισχύος και την μείωση της απόδοσης των μπαταριών όταν η θερμοκρασία περιβάλλοντος είναι χαμηλή. Η Greater Bay Technology, η οποία αποσχίσθηκε από την αυτοκινητοβιομηχανία Guangzhou Automobile Group (2238 HONG KONG) το 2020 υποστηρίζει πως η νέα κυψέλη μπαταρίας, την οποία ονομάζει Phoenix, αποτελεί την λύση σε αυτό το μεγάλο πρόβλημα.
Όπως διαβάσαμε σε σχετικό άρθρο του Bloomberg, ο συνιδρυτής και πρόεδρος της εταιρείας Huang Xiangdong υποστηρίζει πως οι κυψέλες Phoenix περιλαμβάνουν μέσα τους υπεραγωγούς και μέσω μίας τεχνολογίας θερμικής διαχείρισης μπορούν να ζεστάνουν την μπαταρία από τους – 20 βαθμούς Κελσίου στους + 25 μέσα σε πέντε λεπτά. Αυτό δίνει την δυνατότητα στην μπαταρία να δουλεύει κανονικά κάτω από ακραίες θερμοκρασίες, και κρύου και ζέστης.
Ο Huang υποστηρίζει μάλιστα πως η μπαταρία με κυψέλες Phoenix θα μπορεί να φορτιστεί μέσα σε έξι λεπτά της ώρας. Σύμφωνα με τον Huang, η αυτονομία κίνησης θα είναι πολύ μεγάλη (περίπου 1.000 χιλιόμετρα) για ένα αυτοκίνητο που θα έχει μπαταρίες με την τεχνολογία Phoenix και δεν πρόκειται να επηρεαστεί ποτέ από την εξωτερική θερμοκρασία.
Η Greater Bay αισιοδοξεί πως μπαταρίες Phoenix θα κινούν από το 2024 αυτοκίνητα της GAC Aion, η οποία είναι η τρίτη πιο δημοφιλής μάρκα ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Κίνα μετά την Tesla και την BYD. Όπως αναφέρει το άρθρο του Bloomberg, οι δύο επιχειρήσεις συνεργάζονται ήδη και η πρώτη μπαταρία της Greater Bay βρίσκεται στα μοντέλα V Plus της GAC Aion, τμήματος της Guangzhou Automobile Group.
Η μπαταρία αυτή χαρακτηρίζεται από τον πολύ μικρό χρόνο που απαιτείται για τη φόρτισή της. Στη συνεργασία των δύο εταιρειών οφείλεται σε μεγάλο βαθμό και το γεγονός πως η Greater Bay θεωρείται ήδη μία εταιρεία τύπου Unicorn, δηλαδή μία νέα αναπτυσσόμενη καινοτόμος εταιρεία που οι επενδυτές εκτιμούν πως αξίζει πάνω από 1 δισεκατομμύριο δολάρια.
Αν επιβεβαιωθούν τα λεγόμενα του Huang, η επιχείρηση σύντομα θα αξίζει πολύ παραπάνω αφού η προβληματική απόδοση των μπαταριών ηλεκτρικών αυτοκινήτων στο κρύο είναι ένας από τους μεγαλύτερους πονοκεφάλους των ιδιοκτητών ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Τα δύο σημερινά παραδείγματα κινεζικών επιχειρήσεων είναι χαρακτηριστικά της τεράστιας προσπάθειας που γίνεται για την όσο το δυνατόν πιο γρήγορη τεχνολογική εξέλιξη των μπαταριών ηλεκτρικών αυτοκινήτων από τις κινεζικές εταιρείες που είτε κυριαρχούν είτε φιλοδοξούν να πρωταγωνιστήσουν σε αυτόν τον κρίσιμο για τη μετάβαση στην εποχή της ηλεκτροκίνησης τομέα.
Δεν αμφιβάλλουμε πως παράλληλα γίνονται πολύ μεγάλες προσπάθειες και σε πλήθος επιχειρήσεων στη Δύση αλλά δεν ξέρουμε πόσο εύκολο θα είναι για τις δυτικές επιχειρήσεις, ακόμα και για αυτές από τη Νότια Κορέα και την Ιαπωνία, να αντιμετωπίσουν τον κινεζικό ανταγωνισμό, όχι μόνο σε επίπεδο μεριδίου αγοράς αλλά και σε επίπεδο τεχνολογικής προόδου.
Οι Κινέζοι κινούνται γρήγορα και μεθοδικά και έχουν και το τεράστιο πλεονέκτημα που τους δίνει το γεγονός πως η μεγαλύτερη αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων στον κόσμο είναι με διαφορά η κινεζική. Έτσι όπως εξελίσσεται η κατάσταση, δεν μας φαίνεται πολύ πιθανόν να χάσουν σύντομα την πρωτοκαθεδρία σε αυτή την κρίσιμη βιομηχανία.