Με το επερχόμενο και αναπόφευκτο δεύτερο lockdown της χρονιάς λόγω του δεύτερου κύματος της πανδημίας, ο κλάδος που φαίνεται ότι θα πληγεί ιδιαίτερα είναι αυτός της ιδιωτικής κατανάλωσης.
Η συσχέτιση του διαθέσιμου εισοδήματος με την ενίσχυση της καταναλωτικής δαπάνης είναι εύλογη καθώς η αύξησή του είναι λογικό να την ενισχύει. Ωστόσο προ της πανδημικής κρίσης ήδη το διαθέσιμο εισόδημα έτρεχε με ρυθμούς μεγαλύτερους της κατανάλωσης, καθώς μεγάλο μέρος του διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών πήγαινε προς την αποπληρωμή χρεών, είτε προς το δημόσιο, είτε προς τις τράπεζες με αποτέλεσμα να ενισχύεται περισσότερο ο τραπεζικός τομέας λόγω και της αύξησης των καταθέσεων.
Σύμφωνα με τους αναλυτές, αυτή η απόκλιση της κατανάλωσης από το διαθέσιμο εισόδημα ερμηνεύεται και με το λεγόμενο wealth effect, τον παράγοντα πλούτου, καθώς μπορεί να αυξάνονται οι προσδοκίες για θετική πορεία της οικονομίας και για το προσωπικό εισόδημα, αλλά ακόμα αυτά απέχουν από τα να θεωρηθούν ως μόνιμη κατάσταση, κάτι για το οποίο απαιτείται χρόνος.
Κατά τη διάρκεια της πρώτης φάσης των περιοριστικών μέτρων της καραντίνας το δεδομένο αυτό ισχυροποιήθηκε, καθώς οι πιέσεις στις καταναλωτικές δαπάνες το δεύτερο τρίμηνο υπήρξαν πρωτοφανείς, κυρίως από την αναστολή της λειτουργίας των καταστημάτων λιανικού εμπορίου, εστίασης κ.ά., των ξενοδοχείων και των επιχειρήσεων διασκέδασης και ψυχαγωγίας. Η περίοδος του εγκλεισμού στιγμάτισε τον κύκλο εργασιών στο λιανικό εμπόριο καθώς καταγράφηκε μείωση κατά 24,7% τον Απρίλιο σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Ταυτόχρονα οι εισροές στις καταθέσεις συνεχίστηκαν το Μάιο για τέταρτο συνεχόμενο μήνα με αθροιστικό αποτέλεσμα 7 δισ ευρώ.
Ο αντίκτυπος στις εισηγμένες
Τίτλοι μεγάλης και μεσαίας κεφαλαιοποίησης σχετιζόμενοι με το λιανεμπόριο αλλά και τις καταναλωτικές δαπάνες είχαν διαφορετική αντίδραση καθώς υπήρξαν κλάδοι που όχι μόνο επηρεάστηκαν αλλά αντίθετα εμφάνισαν σημαντική αύξηση μεγεθών.
Η Jumbo κατέγραψε δραματική μείωση των πωλήσεών της τον Μάρτιο ( -51%) και τον Απρίλιο(-86%) αλλά με την επανεκκίνηση της οικονομίας ανέκαμψε σταδιακά με συνέπεια τις πωλήσεις στο δεκάμηνο να παρουσιάζουν μείωση μόνο κατά 7%.
Aντίθετα ο Σαράντης λόγω της ισχυρής ζήτησης που παρατηρήθηκε σε κατηγορίες που σχετίζονται με την προσωπική υγιεινή, την υγεία και την οικιακή φροντίδα, εμφάνισε βελτίωση των επιδόσεών του. Παρουσίασε αύξηση πωλήσεων κατά 7,37% και εμφάνισε άνοδο των ebitda εννεαμήνου κατά 29%.
Ο Φουρλής παρά το γεγονός της εφαρμογής πολιτικών συγκράτησης κόστους ήδη από την περίοδο του lockdown και την εξασφάλιση υψηλής ρευστότητας δεν απέφυγε την μείωση των πωλήσεων εξαμήνου κατά 23% εμφανίζοντας ζημιές ύψους 7,2 εκατ. ευρώ. Βρήκε όμως την ευκαιρία να αναπτύξει τις ηλεκτρονικές πωλήσεις της IKEA ( e- commerce) και στις τρείς χώρες που δραστηριοποιείται.
Η πανδημία προκάλεσε πρωτόγνωρες συνθήκες στον κλάδο των αερομεταφορών στην Ευρώπη στο δεύτερο τρίμηνο. Οι περιορισμοί στις μετακινήσεις που υπεβλήθησαν μεταξύ χωρών αλλά ακόμη και στο εσωτερικό οδήγησαν στη σχεδόν καθολική αναγκαστική ακύρωση του πτητικού έργου της Aegean, επιφέροντας βαρύ πλήγμα στην εταιρεία. Ο κύκλος εργασιών κατά το δεύτερο τρίμηνο ανήλθε μόλις σε 40,4 εκατ. ευρώ παρουσιάζοντας μείωση 88% συγκριτικά με το 2019 ενώ οι καθαρές ζημιές προ φόρων (εξαιρουμένων των εκτάκτων αποτελεσμάτων) ανήλθαν σε 58,7 εκατ.ευρώ από κέρδη 31,5 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2019.
Ο δεικτοβαρής ΟΠΑΠ επηρεάστηκε κατά τη διάρκεια του β΄τριμήνου λόγω της αναστολής των αθλητικών διοργανώσεων, διατηρώντας ωστόσο ισχυρή οικονομική θέση λόγω της δημιουργίας σημαντικών ταμειακών ροών. Αυτή τη φορά πιθανόν τα πράγματα να είναι διαφορετικά καθώς απέχουμε από το σημείο που δεν θα διεξάγονται αθλητικά γεγονότα, και η αύξηση του διαδικτυακού στοιχηματισμού έχε αξιοσημείωτη συμβολή στα έσοδα.
Η Coca Cola HBC αντιμετώπισε τη μεγαλύτερη ποσοστιαία πτώση πωλήσεων ανά αγορά στη χώρα μας, εξαιτίας του lockdown και του τουρισμού με βουτιά πωλήσεων κατά 25%, ένδειξη της σφοδρής επίπτωσης που είχε στην κατανάλωση η πανδημία.
Εν κατακλείδι, στα περιοριστικά μέτρα που έρχονται για δεύτερη φορά και ανάλογα του κλάδου στον οποίο δραστηριοποιούνται, άλλες εταιρείες παρουσίασαν αντίδοτα στην πανδημική κρίση και προέβησαν σε εξορθολογισμό του κόστους λειτουργίας, άλλες υπέστησαν βαρύ πλήγμα λόγω της φύσης του κλάδου τους και άλλες εκμεταλλεύτηκαν την βίαιη ζήτηση για προϊόντα που διαθέτουν λόγω της συγκεκριμένης συγκυρίας. Η συνολική στρατηγική του management στις εταιρείες αυτές, αποτυπώνεται και την κίνηση των μετοχικών αξιών σε μια πρωτόγνωρη χρηματιστηριακή και όχι μόνο χρονιά.
*Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.