Καθολικά πτωτική ήταν η πρώτη συνεδρίαση του Μαΐου για όλες τις διεθνείς αγορές, καθώς ο φόβος κλιμάκωσης του πολέμου των δασμών μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας έφερε σημαντικές πιέσεις και στο Χ.Α. που έκλεισε στις 602,36 μονάδες με πτώση 4,12%, έχοντας τις Aegean Airlines και Autohellas σε πτώση 24,32% και 13,74% αντίστοιχα.
Ήταν η πρώτη συνεδρίαση μετά την άρση των lockdowns στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, με τις αγορές να κινούνται αρνητικά μπροστά στα νέα και δύσκολα στοιχήματα που έχουν να διαβούν οι διεθνείς οικονομίες ώστε να ορθοποδήσουν.
Η επανεκκίνηση των οικονομιών θα είναι εξαιρετικά δύσκολη διαδικασία, καθώς είναι ένα στοίχημα που ουδέποτε έχει κληθεί – σε τέτοια διευρυμένη μορφή – να κερδίζει η ανθρωπότητα, ενώ οι επιχειρήσεις καλούνται να λειτουργήσουν σε ένα «καινούριο» περιβάλλον, με κατακόρυφα μειωμένη ζήτηση.
Η παγκόσμια τουριστική βιομηχανία, η πιο διεθνοποιημένη βιομηχανία των δύο τελευταίων δεκαετιών δέχεται το ισχυρότερο πλήγμα της ιστορίας της, με ό,τι συνεπάγεται αυτό για έναν χώρο που δίνει εργασία σε περίπου 320 εκατ. ανθρώπους και είναι η κινητήριος δύναμη για ολόκληρες οικονομίες.
Μέσα σ’ αυτό το περιβάλλον και δεδομένου ότι σύσσωμοι οι διεθνείς δείκτες είχαν άνοδο άνω του 10% τον Απρίλιο κινήθηκαν έντονα πτωτικά, επαληθεύοντας εξ αρχής το ρητό «Sell in May and go away», επηρεάζοντας και το ελληνικό χρηματιστήριο που είχε «χάσει» την (πτωτική) συνεδρίαση της Παρασκευής λόγω Πρωτομαγιάς.
Όμως, τα απόνερα της καταστροφής του τουρισμού για φέτος στη χώρα, ήδη έχουν επηρεάσει πολλές εταιρείες και επιχειρήσεις, ενώ το lockdown και το κλείσιμο καταστημάτων για ενάμιση και πλέον μήνα, έχει μεγάλες επιπτώσεις σε ομίλους όπως Jumbo, ΟΠΑΠ, Πλαίσιο, Fourlis κ.α.
Σ’ ότι αφορά τον τουρισμό, η σημερινή εικόνα των Aegean Airlines και Autohellas που υποχώρησαν από 24,32% και 13,74% αντίστοιχα τα λέει όλα. Μιλάμε για δύο από τις πλέον σταθερές και «συμπαγείς» μετοχές του ελληνικού χρηματιστηρίου διαχρονικά, όμως το χτύπημα στον τουρισμό φέτος θα είναι άνευ προηγουμένου.
Η Aegean Airlines έκλεισε στα 4,45 ευρώ με ισχυρό όγκο 379.054 τεμάχια, με φόντο τις δυσμενείς εξελίξεις και τα καθηλωμένα αεροπλάνα. Θυμίζουμε πως την Πέμπτη ο πρόεδρος της εταιρείας Ευτύχιος Βασιλάκης γνωστοποίησε ότι αναγκαστικά θα υπάρξουν μεγάλες αλλαγές στην εταιρεία, μείωση προσωπικού, καθώς η κρίση στον κλάδο αναμένεται να κρατήσει τουλάχιστον 2-3 χρόνια!
Η μετοχή της Autohellas, εταιρείας του ίδιου ομίλου, έφτασε να υποχωρεί έως 16,93%, επηρεασμένη τόσο από τις δυσμενέστατες εξελίξεις στον τουρισμό, απ’ όπου έρχεται η πλειονότητα των εσόδων της, όσο και από τους… συνειρμούς που κάνει η αγορά ευρύτερα. H μετοχή έκλεισε στα 4,05 ευρώ με όγκο 341.987 τεμάχια.
Ο FTSE 25 έκλεισε στις 1.464,70 μονάδες με πτώση 3,97%, ενώ ο τραπεζικός δείκτης «βυθίστηκε» κατά 8,28% στις 312,67 μονάδες. Στον Large Cap, πτώση άνω του 8% είχαν πλην της Aegean και οι Εθνική, Viohalco, Πειραιώς και Alpha Bank, ενώ άνω του 6% έχασαν οι Eurobank, Lamda Development, ΓΕΚ Τέρνα, Fourlis, ΕΥΔΑΠ και ΔΕΗ. Αξίζει να σημειωθεί ότι στήριξη στον Γ.Δ. στη διακράτηση των 600 μονάδων έδωσε ο ΟΤΕ που έκλεισε στο +0,41%.
Παρόμοια εικόνα και στον Mid Cap, όπου σημαντικές πιέσεις δέχτηκαν μετοχές όπως Cenergy Holdings, Intrakat, Attica Bank, MIG, Κέκροπας, Intracom Holdings, AVAX, Intralot, Ικτίνος, Profile κ.λπ. Στην ευρύτερη αγορά, μεγάλες πιέσεις δέχτηκαν επίσης μετοχές όπως ΑΝΕΚ, Κορδέλου, Αλουμύλ, Inform Λύκος, Ακρίτας, Ίλυδα, ElvalHalco κ.α. Στο σύνολο της αγοράς, μόνο 12 μετοχές είχαν άνοδο έναντι 98 που υποχώρησαν, ενώ η αξία συναλλαγών διαμορφώθηκε στα 49,8 εκατ. ευρώ.