Σε αχαρτογράφητα νερά, μετά τα νέα δεδομένα
Πετρέλαιο

Σε αχαρτογράφητα νερά, μετά τα νέα δεδομένα

Η αποχώρηση της ExxonMobil από τις εξορύξεις υδρογονανθράκων στην υπεράκτια πλατφόρμα «Σαχαλίνη 1» της Ανατολικής Σιβηρίας, έχει οδηγήσει στη μείωση της παραγωγής αργού πετρελαίου στη συγκεκριμένη μονάδα κατά 50%, αλλά και στην αβεβαιότητα για το πότε θα μπορέσει η εξόρυξη να επανέλθει στο 100% των δυνατοτήτων της.

Η υστέρηση αυτή έχει συμβάλει αποφασιστικά στη μείωση της παραγωγής του Ρωσικού πετρελαίου κατά 2% σε ημερήσια βάση. Η συνολική μείωση για τον Σεπτέμβριο ανέρχεται στα 4,7 εκατ. βαρέλια. Βέβαια το μεγάλο ερωτηματικό για τη Ρωσική παραγωγή πετρελαίου, αποτελεί χρονικά η 5η Δεκεμβρίου, που είναι η ημερομηνία επιβολής εμπάργκο στις εισαγωγές Ρωσικού πετρελαίου από τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.  

Τα αρνητικά νέα όσον αφορά την παγκόσμια παραγωγή συνεχίζονται και στις ΗΠΑ. Η Chevron και η ExxonMobil μαζί με την έκδοση των αποτελεσμάτων του Q3, αναφέρθηκαν σε μείωση της εξόρυξης πετρελαίου από τη Λεκάνη Πέρμιαν ή γνωστότερη σαν Λεκάνη του Δυτικού Τέξας.

H Λεκάνη αυτή που επεκτείνεται από το Δυτικό Τέξας μέχρι το Νοτιοανατολικό Νέο Μεξικό, είναι η μεγαλύτερη και πιο παραγωγική μονάδα πετρελαίου στις ΗΠΑ, η οποία είναι εκμεταλλεύσιμη από το 1920. Υπολογίζεται πως η Λεκάνη του Πέρμιαν, διαθέτει 71 δισ. βαρέλια πετρελαίου που μπορούν να αντληθούν, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση του Αμερικανικού Γεωλογικού Ινστιτούτου.

Τόσο η Chevron, όσο και η ExxonMobil, ανακοίνωσαν ότι η έλλειψη εξειδικευμένου, αλλά και ανειδίκευτου προσωπικού, η αύξηση του κόστους λειτουργίας των μονάδων, καθώς και τα προβλήματα της εξειδικευμένης εφοδιαστικής αλυσίδας του αντικειμένου της εξόρυξης και διοχέτευσης των προϊόντων στην αγορά, θα οδηγήσει σε υποχώρηση της παραγωγής, σε επίπεδα χαμηλότερα από τα τρέχοντα. Η μηνιαία παραγωγή και των δύο ενεργειακών κολοσσών από τη Λεκάνη Πέρμιαν, ανέρχεται στα 5,4 εκατ. βαρέλια.

Αυτά όσον αφορά την παραγωγή πετρελαίου. Όσον αφορά την κατανάλωση, τα νέα από την Κίνα δεν δείχνουν να μεταβάλλονται προς τη θετική κατεύθυνση. Χαμηλότερη βιομηχανική παραγωγή, χαμηλότερη κατανάλωση, διαδοχικά lockdown στα πλαίσια της Κινεζικής πολιτικής του zero-covid, αποκλιμακώνουν τη ζήτηση για καύσιμα. Η υποχώρηση της ζήτησης μέχρι σήμερα μέσα στο 2022, είναι της τάξης του 4,3% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2021. Ας σημειωθεί πως υποχώρηση στη ζήτηση πετρελαίου στην Κίνα, εμφανίζεται για πρώτη φορά από 2014.

Η κατανάλωση πετρελαίου, αρχίζει να υποχωρεί σταδιακά και στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η αύξηση των επιτοκίων από την πλευρά της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, η επιφυλακτικότητα των νοικοκυριών και η υποψία εμφάνισης οικονομικής ύφεσης, οδηγούν σε αποκλιμάκωση της ζήτησης.

Ωστόσο σύμφωνα με δημοσίευμα του FXempire, ο OPEC αναμένει αύξηση της ζήτησης για πετρέλαιο σε βάθος δεκαετίας, παρ’ όλο το ενδεχόμενο ύφεσης, την παγκόσμια στρατηγική απεξάρτησης από τα ορυκτά καύσιμα και τη στροφή προς τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.

Επομένως βλέπουμε πως οι τιμές του πετρελαίου, περισσότερο καθοδηγούνται από τις δυνάμεις των αγορών, δηλαδή από την βραχυπρόθεσμη προσφορά και ζήτηση και λιγότερο από τις αποφάσεις του OPEC. Και αυτό είναι κάτι που το αντιλαμβάνονται πλήρως οι traders των εμπορευμάτων, που προσπαθούν να εκμεταλλευτούν έστω και τις οριακές μεταβολές των τιμών.