Ουραγός παραμένει η Ελλάδα και κατά τη φετινή χρονιά ως προς τις επενδύσεις σε εμπορικά ακίνητα, ιδιοκτησίες δηλαδή, που φιλοξενούν εμπορικές δραστηριότητες. Αυτό προκύπτει από έρευνα της Savills, βάσει της οποίας η χώρα μας αντιπροσωπεύει μόλις το 1% των πανευρωπαϊκών επενδύσεων του εννεαμήνου του 2020 σε εμπορικά ακίνητα, ανήκοντας στο ίδιο «κλαμπ» με την Τσεχία και τη Νορβηγία.
Τι σημαίνει αυτό σε αριθμούς; Ότι, πανευρωπαϊκά, τοποθετήθηκαν από τις αρχές της χρονιάς μέχρι και το τρίτο τρίμηνο 20,9 δισ. ευρώ σε εμπορικά ακίνητα, μέγεθος που παραμένει σταθερό, συγκριτικά με το 2019, αλλά χαμηλότερο κατά 11%, σε σχέση με τον μέσο όρο πενταετίας. Και κατ’ επέκταση, η Ελλάδα συνδέεται με επενδύσεις σε ακίνητα retail της τάξεως των 210 εκατ. ευρώ. Από αυτές, κατά προσέγγιση οι μισές σχετίζονται με σουπερμάρκετ, ένας από τους λιγοστούς κλάδους που εμφάνισε έντονη κινητικότητα εν μέσω πανδημίας.
Οι πανευρωπαϊκές επιδόσεις και το ecommerce
Όπως αναφέρουν οι αναλυτές της Savills, το λιανεμπόριο είχε, ήδη, εύθραυστες προοπτικές πριν ξεσπάσει η πανδημία λόγω της σημαντικής διείσδυσης των ηλεκτρονικών αγορών. Ταυτόχρονα, κατά το πρώτο τρίμηνο της χρονιάς, οι επενδύσεις σε εμπορικά ακίνητα επέδειξαν ανθεκτικότητα και διαμορφώθηκαν σε 10,8 δισ. ευρώ, περιλαμβάνοντας πρώτης κατηγορίας εμπορικά κέντρα, σουπερμάρκετ και αποθηκευτικούς χώρους. Το μέγεθος αυτό χαρακτηρίζεται από τους αναλυτές ως ρεκόρ, έχοντας τροφοδοτηθεί από την εκτόξευση της ζήτησης για τρόφιμα, αλλά και την ισχυροποίηση των πωλήσεων σε ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά είδη.
Αντίθετα, πανευρωπαϊκά, κατά το δεύτερο τρίμηνο καταγράφηκαν οι χαμηλότερες από το 2013 επενδύσεις σε εμπορικά ακίνητα, που διαμορφώθηκαν σε 4,9 δισ. ευρώ και αφορούν deals, ως επί το πλείστον, σε Γαλλία, Γερμανία, Μεγάλη Βρετανία και Πολωνία.
Και κατά το τρίτο τρίμηνο οι επενδύσεις, ύψους 5,1 δισ. ευρώ, σε εμπορικά ακίνητα παρέμειναν οι χαμηλότερες από το 2013, αλλά υπήρξαν αυξημένες κατά 5%, συγκριτικά με το αμέσως προηγούμενο τρίμηνο. Σε ετήσια βάση, ο επενδυτικός όγκος ήταν χαμηλότερος κατά 35% στο τρίτο τρίμηνο, ενώ εξαίρεση αποτέλεσε η Μεγάλη Βρετανία που εμφάνισε αυξημένες κατά 128% συναλλαγές, στο 1,65 δισ. ευρώ.
Με τα δεδομένα αυτά, το ερώτημα που τίθεται είναι πώς θα διαμορφωθούν οι προοπτικές στα εμπορικά ακίνητα, δεδομένου ότι παρότι υπάρχει φως στο τούνελ λόγω των εμβολίων, ουδείς είναι σε θέση να προβλέψει με ακρίβεια τι είδους αποτύπωμα θα αφήσει στις καταναλωτικές συνήθειες η πανδημία. Εκτιμάται όμως, ότι οι επενδυτές θα εξακολουθούν να στρέφονται σε σουπερμάρκετ και αποθηκευτικούς χώρους τουλάχιστον κατά το πρώτο εξάμηνο του 2021. Σε κάθε περίπτωση, η αποτίμηση ενός καταστήματος κι εν γένει μιας εμπορικής επιφάνειας προσδιορίζεται από τον αριθμό των επισκεπτών του και το εισόδημα που αυτοί δημιουργούν.